Pijn bij bijten op implantaat

Author:
Jbr
Posted:
di, 01/10/2023 - 13:39
Hoi,
Rechtsonder heb ik een drietal implantaten die met twee schroeven vastzitten. Ik heb deze sinds 2018. Sinds een paar weten heb ik last van het achterste implantaat: het lijkt wat gevoelig en met name als ik op iets hards/harders bijt dan doet dit pijn. Een paar weken geleden ook bij de tandarts geweest en gisteren weer. Ze hebben beide keren foto's gemaakt maar zien niets vreemds. Ook het tandvlees ziet er goed uit en bloedt ook niet bij het schoonmaken met een rager. De tandarts kan eigenlijk dus niets vinden en geeft aan dat ik wellicht 's nachts te veel klem waardoor er een overbelasting is. Knarsen doe ik niet. Advies is nu om een bitje/beetbeschermingsplaat te nemen om zo de belasting beperkt te houden. Iemand ervaring met de issues die ik heb of opmerking in het algemeen?
Tandarts_Richa…

Knarsen merk je zelf niet. Het is een onbewuste handeling. Bij het vermoeden in combinatie met klachten idd een "knars bitje". Is er niet te veel contact met de kies ertegenover. Is daar alles goed mee. Soms kan daar een ontsteking zijn die de kies omhoog drukt met extra contact tot gevolg. Ervaringen v anderen gelden waarschijnlijk in uw geval niet. Is vaak individueel. Houd de kies onder controle bij uw tandarts en bij twijfel nogmaals laten beoordelen. Of een second opinion bij de kaak chirurg.
di, 01/10/2023 - 21:56 Permalink
Jbr

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Bedankt voor uw reactie. Er is volgens mij geen probleem met de kies ertegenover (dat is dus de kies die boven het pijnlijke implantaat zit). Als ik mijn kaken stevig op elkaar doe dan is daar voor mijn gevoel ook niet veel contact tussen. Pas als ik echt met mijn kaken schuif en stevig druk dan komen deze kiezen tegen elkaar en voelt het pijnlijk aan. Vandaar ook mijn twijfel over een bitje. Knarsen hoor je meestal ook wel en mijn vrouw, die echt heel licht slaapt, merkt dat nooit op. Ik ga over een ruime week weer naar de tandarts voor aanmeten bitje en zal eens vragen of een onderzoek/foto kaakchirurg een optie zou kunnen zijn als de pijn aanhoudt. Meestal ben ik blij als de tandarts niets bijzonders opmerkt maar nu voelt dat toch anders helaas.
vr, 01/13/2023 - 11:29 Permalink
NAJF123

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Ik heb soortgelijke klachten. Geen pijn bij bijten maar een drukkend gevoel aan kant waar ik ook een implantaat heb. Het is continu aanwezig. ‘s morgens zo goed als niet, maar in de loop dan de dag erger en bepaald enorm mijn gemoedstoestand. Implantaat zit er al jaren in. Ik heb er naar laten kijken maar er is niks te zien. Tandvlees ziet er gezond uit. Vanwege andere reden heb ik een week antibiotica gehad dit heeft geen invloed op de pijnklachten die ik heb aan mijn mond. Ben wel bekend met klemmen en spanning op kaak. Benieuwd of dit zoveel klachten kan geven.
za, 09/07/2024 - 21:39 Permalink
NAJF123

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb geen bitje, wil dit wel gaan doen.
Als iets loszit in het implantaat/abutment kan dit ook klachten geven? Het voelt niet los als ik eraan zit of mee kauw.
Het is een soort zwaar gevoel. Geen pijn maar wel vervelend en aanwezig.
Op dit moment wel veel spanning in kaak mede door angst dat er iets mis is met implantaat.
zo, 09/08/2024 - 14:09 Permalink
NAJF123

Ik ben inmiddels 2x langs geweest om er naar te laten kijken. Ze kunnen niet vinden waar mijn klachten vandaan komen. Tandvlees goed, bot ziet er goed uit en foto's zijn goed. Ook omliggende kiezen geen bijzonderheden. Bij een testje met bijten voelde ik wel dat het bijten het gevoel triggerde, maar kreeg hier geen duidelijk antwoord op of dat dit hiermee te maken kan hebben en wat het dan zou zijn. Ik heb inmiddels een afspraak bij de tandarts gemaakt om er daar naar te laten kijken. Heb er dagelijks last van en pijnlijke gevoel is steeds aanwezig. Kan het zijn dat er bijv. een ontsteking onder zit zonder dat dit zichtbaar is bij tandvlees etc? Of kan er sprake zijn van overbelasting? En wat zijn daarvan de klachten en gevolgen of evt. behandeling? Hopelijk kan de tandarts mij verder helpen.
ma, 09/16/2024 - 10:23 Permalink
Tandarts_Richa…

Testje met bijten gevoelig..overbelasting??..mogelijk moet de kroon iets ingeslepen worden, kan te zwaar contact hebben. Maar wie kijkt ernaar omdat u aangeeft dat u een afspraak bij de tandarts gemaakt heeft. Dit moet toch door de tandarts beoordeeld worden?.
ma, 09/16/2024 - 11:12 Permalink