gevoeligheid en zeurdering gevoel na plaatsing grote vulling ; zelfs na 9 maanden

Author:
Patrick van Maerssen
Posted:
wo, 07/17/2024 - 12:19
Vorig jaar oktober was er een stuk afgebroken van mijn kies (46) en ben ik naar de tandarts geweest die er een grote vulling in heeft geplaatst.

Sindsdien is het een gevoelig plekje en ik kan niet lekker kauwen en bij koude drankjes is het nog altijd gelijk zeer gevoelig (bij warm niet overigens). Bij een lichte aanraking, voel ik het een beetje zeuren. De laatste dagen heb ik er soms zelfs spontaan last van ; een zeurderig gevoel.

Ik heb meerdere tandartsen en een endo er al naar laten kijken.
Zij zagen geen reden tot ingrijpen en kwamen met als enige advies ''Sensodyne'' ; dat heb ik geprobeerd, maar toen werd het pas echt gevoelig dus mee gestopt.

Ook ligt het niet aan een te hoge vulling.
Tevens lijkt het erop dat er geen ontsteking zit (zie de bijgeleverde foto van element 46) en dat de zenuw nog levend is.

Wel zei de endo dat er onder de vulling wat ''zwarting te zien'' is en dat kan duiden op caries en evt. klachten veroorzaken, maar niet zo waarschijnlijk.

vragen :
-is het theoretisch mogelijk dat er toch een (kleine) ontsteking ziet die niet te zien is op de foto ?

-mijn tandarts is nog geen 10 minuten bezig geweest met het boren en opvullen ; is dat niet wat erg weinig voor een grote vulling ?

-Is het een idee/gokje om de vulling nogmaals te plaatsen, maar dan dieper gat met meer opvullen/ over de zwarting heen zeg maar ?

-is er een reden dat de vulling niet iets verder is doorgeboord ; maw vulling te dicht bij zenuw worden problemen ? Heb namelijke gelezen dat sommige tandartsen express wat caries laten zitten zodat de zenuw de kans krijgt om zich terug te trekken ?

-Is het evt. mogelijk om ''soort matje'' te plaatsen tussen de zenuw en de vulling om problemen te voorkomen bij een (te) diepe boring.

-Kan er sprake zijn een ''uitstralende werking'' ; endo deed paar testjes en ook omliggende tanden bleken wat gevoelig(er) voor kou, maar niet bij aanraking en ook niet spontaan.

-Is het mogelijk dat na 9 maanden dit nog steeds gevoelig blijft, maar misschien over een half jaar spontaan is opgelost ; heb het gevoel dat er geen schot in de zaak zit....

Een hoop tekst ; sorry, maar ik zit er wel een beetje mee en heb het gevoel niet echt serieus genomen te worden dus vandaar dat ik het hier probeer.

Zie bijlage van element 46
Attach
Tandarts_Richa…

Niet alle ontstekingen zijn op een x-foto te zien
de ene is sneller dan de andere.
Dat hangt ervanaf...te veel onrust is ook niet goed.
Wij leggen vaak een laagje bij een "diepe"vulling
Dat wordt vaak gedaan, ik doe dat bijv. Alternatief is een wortelkanaalbehandeling
Zie een verbreed parondontaal (ophanging) spleet. Mogelijk een v d 3,soms 4, kanalen afgestorven. Zou hier toch een endo uitvoeren bij aanhoudende klachten.
zou kunnen
Heb jarenlang een gevoelige kies gehad. Beoordeeld door alle professoren. Na jaren v d ene dag op ander opgelost.
wo, 07/17/2024 - 23:43 Permalink
Patrick van Maerssen

Hoi,

Toch nog even een vraagje : Waarom vermoed je dat een (of meer) vd 3/4 kanalen is afgestorven ?
Dan lijkt een endo idd een logischere keuze dan de boel weer wat extra opvullen.
Bedankt alvast
do, 07/18/2024 - 01:30 Permalink
Tandarts_Richa…

Vanwege de verbrede parodontaal spleet. Vandaar dat ik schrijf...zou de endo uitvoeren bij aanhoudende klachten. Als een v d 3/4 kanalen is assfgestorven blijft u toch warmte en koude voelen door de andere levende kanalen. Voor ons moeilijker een diagnose te stellen.
do, 07/18/2024 - 17:08 Permalink
ideetje99

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik loop momenteel zelf ook met een kies die zeurend pijn geeft, in maart is er een vrij diep gat gevuld en met kou is het nog steeds erg gevoelig. Ik heb nu het idee dat de vulling niet goed heeft gepakt want sinds een paar dagen doet het ook pijn als ik iets eet. Is hier een wkb nodig?? Heb dat nog nooit gehad en ben er zo bang voor. Kies trekken lijkt me echter zo zonde. In mei ben ik terug geweest en gaf de tandarts aan dat de zenuw soms wel maanden nodig heeft om te herstellen hier van en dat ik het moest afwachten. Als het erger werd moest ik weer bellen. Op de foto was niets te zien namelijk.

Iemand advies?? Het is overigens niet gevoelig bij tikken of aanraken en het is ook geen continue pijn. Vooral als ik wakker wordt en na het eten.
wo, 07/24/2024 - 07:52 Permalink