gedeeltelijk klikgebit

Author:
Docha
Posted:
vr, 07/26/2024 - 17:06
Ik heb al jaren een gedeeltelijke kunstgebit boven van 6 voortanden. Nu heb ik enkele weken geleden 6 voortanden in mijn onderkaak moeten laten trekken. Het kunstgebit dat mijn tandarts daar op gezet heeft zit erg los. Ik kan er niet mee eten en praten. Ik heb mijn tandarts gevraagd er ( op den duur) een klikgebit voor die 6 tanden op mijn onderkaak te zetten maar volgens hem is dat niet mogelijk. Is dat ook zo?
Tandarts_Richa…

Over dit onderwerp heel veel vragen op dit forum. Lees ze. U heeft waarschijnlijk nu uw eerste immediaat "gok"noodgebit. Uw kaak slinkt dus er ontstaat ruimte onder uw noodgebit. Ik adviseer minimaal een jaar liefst 18 maanden te wachten (het slinken heeft tijd nodig om te stabiliseren) voordat u naar uw definitief gebit gaat. Indien met noodgebit te weinig houvast is en uw kaak voldoet aan de door de zorgverzekeraar gestelde eisen, Dan kan een implantaat gedragen "klik"gebit aangevraagd worden en hopenlijk goedgekeurd worden. U kunt die enkele duizend euro natuurlijk ook zelf bekostigen. Ik zou wel minimaal 12 liefst 18 maanden wachten voor implantaten te plaatsen.
za, 07/27/2024 - 22:45 Permalink
Docha

Beste tandarts Richard
Dank voor uw antwoord. Ik vind echter geen antwoord op mijn vraag of het sowieso mogelijk is een klikgebit te plaatsen voor een gedeeltelijke ondergebit. Voor 6 tanden dus. Kunt u aangeven of dit mogelijk is of niet?
ma, 07/29/2024 - 13:47 Permalink
vV

heel kort: ja dat kan, technisch gezien. echter valt het voor een gedeeltelijke prothese niet onder de basisverzekering qua vergoeding. Daarnaast moet er wel sprake zijn van een goede uitgangsituatie om te kunnen implanteren (niet roken, geen parodontale aandoening e.d.).
di, 08/06/2024 - 10:45 Permalink