Geschrokken van behandelplan orthodontist

Author:
Delian Bastiaan
Posted:
za, 07/27/2024 - 14:42
Beste alle,

Deze week heb ik een behandelplan opgesteld gekregen van mijn huidige orthodontist. Hier ben ik nogal van geschrokken, omdat ik vroeger nooit een beugel hoefde (tandarts en orthodontist).

Ik ging in eerste instantie naar de orthodontist omdat mijn ondertanden volgens een parodontoloog te snel slijten.

Uit het gesprek met de ortho is gebleken dat ik een dieptebeet en kruisbeet heb waarbij mijn voortanden wat naar binnen staan. Ze concludeerde ook dat ik een overbeet heb en dat ze die graag willen aanpakken met een kaakoperatie. Hiervan schrok ik nogal van, zoals hier boven genoemd nooit in aanraking geweest met een beugel.

Als ik er voor kies om geen kaakoperatie doen (wat ik absoluut ook niet wil) kunnen ze mijn overbeet niet helemaal netjes aanpakken. Nu ben ik van mening dat mijn overbeet nogal meevalt, ook omdat mijn gezichtsprofiel er niet op een ‘standaard’ overbeet gezicht lijkt. Mijn lippen kunnen in rust goed op elkaar blijven.

Ik heb soms nogal wel last van hypochondrie en vind het dan lastig om zulke informatie te verwerken. Nu heb ik ook al een second opinion aangevraagd bij een andere orthodontist, alleen duurt dat nog een tijdje voordat ik daar reactie opkrijg. Daarbij doe ik graag ook eerst genoeg onderzoek voordat ik ervoor kies om deze lange/ dure behandeling te starten (22 jaar).

Mijn vraag is dan ook, hoe kijken jullie naar mijn gebits toestand? Alvast vriendelijk bedankt.
Attach
Tandarts_Richa…

Ik ben geen orthodontist. Ik zou de second opinion afwachten. Maar net als met tandartsen 100 tandartsen 100 meningen. Diepe beet is duidelijk, de overbeet (sagitaal) minder. Een operatie zou ook met medewerking v e kaakchirurg gaan.
za, 07/27/2024 - 22:50 Permalink