Aangezichtspijn na plaatsen kleine tandvulling voortand.

Author:
Hofje
Posted:
vr, 08/23/2024 - 17:22
Dag iedereen,

Momenteel heb ik erg veel last van pijn in het gezicht (rechts). Locatie van de pijn zit met name naast mijn rechter neusvleugel en onder mijn rechter oog. Pijn "radieert" door naar rechter slaapregio en rondom oog en valt te beschrijven als branderig, stekend en trekkend en is ook in mildere vorm constant aanwezig. Soms ook richting keel?? Ik ben in de veronderstelling dat er een correlatie is met deze klachten en mijn rechter boven voortand. Deze tand heeft een grote composiet vulling gekregen ruime 15 jaar geleden nadat ik ben gevallen met schaatsen. Echter was de zenuw toen niet aangedaan en heeft de tandarts de tand opnieuw "opgebouwd" en heb er nooit meer last van gehad.
Tot nu nadat de tandarts 5 maanden geleden bij mijn bezoek zag dat deze vulling "lekte" en dit heeft hij verholpen door een naar eigen zeggen zeer kleine vulling te plaatsen en het aangedane weefsel weg te boren. Dit was pijnlijk. Nu bleef deze nieuwe vulling pijn doen en ben ik verschillende keren terug gegaan en ben zelfs bij kaakchirurg geweest omdat tandarts me doorverwees. Er is geen ontsteking te zien op foto's (3x foto's gemaakt in 4 maanden tijd) en ik reageer goed op koude test. Totaal geen pijn met warm en koud en voel alles zenuw is niet dood. Vulling is ook niet te hoog.
2 tandartsen en 1 kaakchirurg hebben testen afgenomen en foto's gemaakt. Bij aanraking van het gezicht, lip (en zelfs mijn snorharen) krijg ik pijn en dit radieert door. Ik ben geen onbekende met kaakspanningsklachten maar deze pijn herken ik niet. Ben echter wel erg ongerust aan het worden aangezien mijn klachten zich verergeren en het mijn kwaliteit van leven nogal onderuit haalt. Zelf wind in mijn gezicht is onprettig en radieert door mijn gezicht. (Enkel rechts) Verder is er geen zwelling, roodheid of fistel te zien bij de tand of tandvlees. Over 2 maanden wordt er een cone beam ct scan gemaakt door de kaakchirurg en gaat plaatserlijk verdoven om uit te sluiten of het de zenuw is maar als mijn klachten zich zo blijven ontwikkelen vraag ik me af of ik dat ga redden. Als er iemand is met advies hoor ik het graag. Ik word moe, angstig, kom de dagen slecht door en wellicht zelfs wat depri ondertussen maarja ik loop er al 5 maanden mee rond.... iemand help :(
Tandarts_Richa…

Aan de wortelpunten zie ik op foto geen bijzonderheden. Als ik geen oorzaak kan vinden dan stuur ik de client naar tot het zo erg wordt dat de oorzaak duidelijk. Intussen heel vervelend voor u maar ga niet zomaar iets doen.
vr, 08/23/2024 - 21:19 Permalink
Hofje

Allereerst bedankt voor uw reactie. Dit wordt op prijs gesteld!
Aangezien men (Tandartsen en MKA arts) twijfelt over de oorzaak van mijn klachten, is het nou de tandzenuw of toch kaakspanning (tmd) etc... heb ik nog een vervolg vraag:
Mocht het zenuwpijn betreffen van de voortand zal dit dan in alle gevallen gaan ontsteken en uiteindelijk zichtbaar worden aan de wortelpunt? Of kan je ook zenuwpijn houden zonder dat dit gaat ontsteken?
P.s. klachten lijken te verergeren maar vind het moeilijk te zeggen.
Ik hoor het graag. :)
ma, 09/02/2024 - 14:08 Permalink
Tandarts_Richa…

De pijn wordt dan zo erg dat wij een duidelijke diagnose kunnen stellen. Uw tand komt, na behandeling, op een weegschaal. Of de zenuw sterft zodat wij de diagnose kunnen stellen,,,,,,,of het herstelt. Zolang dat niet duidelijk is kunt u gevoeligheid ondervinden.
ma, 09/02/2024 - 19:46 Permalink