Opnieuw ernstige pijn

Author:
NathalieD
Posted:
di, 09/03/2024 - 17:01
Beste lezer,
Ik weet niet of ik mijn bericht onder het juiste topic heb geplaatst.
Alvast mijn excuses voor het lange verhaal.

Ik ben eerder dit jaar met ernstige zenuwpijn naar de tandarts gegaan, diverse tandartsen van dezelfde praktijk hadden nogal moeite had met het vinden van de oorzaak en zaten steeds volgeboekt. Hierdoor heb ik bijna 3 maanden met gekmakende zenuwpijn gelopen. Ik slikte een gedeelte van de tijd Tramadol in combinatie met ibuprofen en paracetamol en zelfs daar kwam de pijn nog doorheen. IJs hielp ook niet meer. Ik werd enorm belemmerd in mijn dagelijks functioneren en kon ik mijn werk niet goed uitvoeren. Constante onzekerheid over wat er aan de hand is, aftellen naar de volgende afspraak en constant op de klok kijken of ik al de volgende lading pijnstillers mocht nemen.

De uiteindelijke boosdoener was een dode zenuw in de hoektand. (dit vermoedde de kaakchirurg al begin maart, zijn advies te onderzoeken is niets mee gedaan door de tandarts) dus wortelkanaalbehandeling. Hier ben ik voor behandeld en na ongeveer een week was de pijn helemaal weg, ook al kon ik mentaal nog niet helemaal bevatten dat ik echt geen pijn meer had. Dit speelde tot begin mei dit jaar.

Nu voel ik sinds een week een dezelfde pijn, op precies dezelfde plek... Branderig, zeurend en later op de dag steeds erger. Ben afgelopen vrijdag met spoed naar de tandarts (zelfde praktijk maar werd weer een andere tandarts gestuurd) gegaan. Die maakte een foto waar weer niets bijzonders op te zien was (zelfde als wat eerder dit jaar gebeurde) en verwees me door naar een mondhygiënist. Na veel aandringen kon ik op een andere locatie een uur later terecht (werd anders pas eind september!). De mondhygiënist heeft rond diezelfde hoektand schoongemaakt en verwees me naar een paradontoloog omdat zij parodontitis vermoedt. Daar ben ik maandag geweest (weer een andere locatie). Ik blijk dus paradontitis te hebben (heb ik eerder dit jaar geen enkele tandarts over gehoord), mijn hele gebit moet diep worden gereinigd en de pijn is mogelijk gevolg van een overbelaste voortand naast de hoektand doordat onder gebit hier tegen aankomt en pus tegenaan wordt gedrukt. Een paar tanden zijn een stukje gepolijst om de druk op de overbelaste tand te verlichten. Ik heb vervolgens direct diverse afspraken gemaakt bij de mondhygiëniste maar de eerste afspraak kon pas begin oktober (alles zit volgeboekt...)

Volgende week donderdag heb ik een vervolg afspraak bij de tandarts die mij afgelopen vrijdag door verwees naar de mondhygiëniste. Zij heeft alleen een foto gemaakt en wilde verder geen behandeling plannen tot mijn gebit volledig is schoongemaakt, maar dat gebeurt dus pas in oktober, eerder kon niet...

Er is dus vrijdag schoongemaakt in de pockets rondom de hoektand en gisteren iets gepolijst om druk te verlichten. Ik snap best dat dit even vervelend voelt en dat de pijn niet a la minute weg is.
Maar de pijn wordt met het uur heftiger en voelt bijna hetzelfde als toen ik nog met de dode zenuw rondliep.
Ik heb net Tramadol genomen die ik nog over had (paracetamol en ibuprofen helpen niet genoeg), maar heb voorlopig geen uitzicht op verlichting van de pijn of behandeling van de boosdoener.
Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik absoluut niet hetzelfde traject in wil als eerder dit jaar (van hot naar her gestuurd worden, onzekerheid en aanhoudend helse pijn) maar vrees enorm dat het toch weer aan het gebeuren is.

Heeft iemand enig idee wat ik moet doen of wat de werkelijke oorzaak kan zijn? Is het een idee een andere tandartspraktijk te benaderen voor advies?

Elk advies is welkom.

Met vriendelijke groet,

Nathalie
Tandarts_Richa…

Zo moeilijk te zeggen maar ik zou de tand door een endodontoloog laten beoordelen of er toch ,niet zichtbare, complicaties zijn. Het is ook geen aan en uit knop die wij bij een behandeling toepassen, gevoeligheid kan nog een tijd doorwerken.
di, 09/03/2024 - 20:53 Permalink
NathalieD

Ik blijf het wel apart vinden dat de pijn na behandeling volledig weg is geweest en nu maanden later weer net zo pijnlijk is terwijl er geen zenuw meer in de tand zit.
Evengoed heel erg bedankt voor je reactie/adviea Richard, ik ga vragen of ik bij de endodontoloog terecht kan die de wortelkanaalbehandeling heeft gedaan.
wo, 09/04/2024 - 08:27 Permalink