Mislukt implantaat

Author:
droekes
Posted:
vr, 01/17/2025 - 17:49
In 2018 ben ik met de fiets gevallen waarbij ik de wortel van mijn voortand verticaal heb gebroken , na overleg met de tandarts is er gekozen om de tand te trekken en een implantaat te zetten . Ik was toen 28 dus nog erg jong voor een plaatje .
Na 1,5 jaar had ik eindelijk mijn permanente kroon op het implantaat , so far so good.... zou je zeggen.
Ik heb veel onenigheid gehad met de implantoloog , steeds was er onduidelijkheid over er de duur van de behandeling en er werd zonder overleg steeds weer iets gedaan, ik ben hierdoor naar een andere tandarts gegaan.

Maar na meerdere ontstekingen aan het implantaat is er vandaag een scan gemaakt en is er gezien dat ik flink wat botverlies heb en dat het implantaat veel te ver naar voren geplaatst is waardoor ik aan de voorkant geen bot heb en alleen tandvlees, hierdoor was het wachten op een ontsteking omdat ik het niet schoon kan houden.

Nu moet ik dus dit implantaat laten verwijderen en een nieuw implantaat laten zetten , de eerste keer is dit volledig vergoed vanwege het ongeluk, maar wat nu? Heb ik nog recht op vergoeding? De menzis zegt dat ik het via de implantoloog moet vragen om hun verzekering is dat het enige dat ik kan doen? Het heeft indirect nog steeds met dat ongeluk te maken natuurlijk...

Is er iemand die adviezen heeft of een soortgelijk verhaal?
Tandarts_Richa…

Ik zou mijn rechtbijstand verzekering raadplegen of ergens anders juridisch advies. Heeft u bij het krijgen v d vergoeding tegen finale kwijting geaccepteerd?. Bekijk ook uw verzekering voorwaarden. Idd ook de implantoloog benaderen. Waarom kunt u niet schoon houden?. Te weinig bot aan de lip zijde is vaak een probleem. Dan moet eerst bot aangebracht worden voordat de implantaat geplaatst wordt of indien mogelijk meer naar het verhemelte.
vr, 01/17/2025 - 18:25 Permalink
droekes

Ik heb de vergoeding vanuit mijn zorgverzekering gekregen omdat het een verkeersongeval was , dus ik heb de begroting gewoon doorgestuurd naar menzis en die hebben het gedeclareerd .

Maar inderdaad ik heb dus te weinig tot geen bot aan de lipzijde en er is ook niks opgevuld waardoor ik het volgens mijn nieuwe tandarts niet schoon heb kunnen houden en een ontsteking onvermijdelijk was, maar hij noemt dit wel gewoon dikke pech en legt geen schuld bij degene die mijn implantaat geplaatst heeft.

Ik heb er geen verstand van , maar ik heb wel een ongeluk gehad waardoor ik een implantaat nodig had en nu zijn er problemen met dat implantaat en moet ik zelf dus alsnóg een implantaat betalen plus het verwijderen van de eerste en het opvullen van het bot ...

Ik kan het eigenlijk niet betalen maar heb weinig keuze aangezien ik anders geen voortand meer heb , het lijkt een ongelukkige samenloop van omstandigheden maar het is allemaal buiten mijn schuld om
vr, 01/17/2025 - 18:39 Permalink
Tandarts_Richa…

Men kan nooit garanderen dat een implantaat lukt. 2-5 % mislukt. Shit happens. Als het goed is heeft men u daar ook op gewezen. Desalnietemin ben ik benieuwd naar de reactie v d implantoloog.
Hier wat reacties via Google.
"Als het loszitten van het implantaat te wijten is aan een gebrek aan osseointegratie of peri-implantaire ontstekingen, is het vrijwel altijd nodig om het implantaat te verwijderen en te vervangen door een nieuw implantaat. Dit gebeurt meestal na het verwijderen van het oude implantaat en de omliggende ontstekingsweefsel. Na het genezen van het tandvlees en kaakbot, kan een nieuw implantaat geplaatst worden met de juiste maat en positionering.".
De kroon wordt gemaakt nadat de implanteur groelicht heeft gegeven.
"Ik zou geen restitutie vragen. Er is altijd een kans dat het implantaat kan mislukken, en dat staat meestal ergens op de papieren die je ondertekent of de kaakchirurg noemt dat tijdens het eerste pre-operatieve bezoek. Het is balen, maar helaas is het een mogelijke, zij het ongewone, complicatie van de procedure.".
"Je betaalt voor de service, niet voor het resultaat. Er zijn talloze factoren die bepalen of implantaten en andere tandheelkundige behandelingen slagen of mislukken, en niet alles is binnen de controle van de tandarts om een ​​terugbetaling te rechtvaardigen wanneer iets niet lukt. ".
"https://www.implantaat.nl/behandeling/welke-complicaties-kunnen-optrede…;.
"https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/tandartskosten-ongeval".
vr, 01/17/2025 - 21:49 Permalink