Ik zie het niet meer zitten...Waarom wil niemand antwoorden?

Author:
eva414
Posted:
vr, 06/08/2007 - 20:09
Ik heb hier al eens mijn verhaal verteld maar het wordt er niet beter op...
Een maand geleden ging ik op halfjaarlijkse controle naar de tandarts. Ik had nergens last van.
Volgens de tandarts moesten er 3 amalgaamvullingen vervangen worden (zaten er al 20 jaar). Ook heeft hij een grondige reiniging gedaan van mijn 'pockets' (3mm).
De drie vullingen zijn in één keer vervangen (45 min. voor de 3). Een van de vullingen (tand 1-6) vulde meteen niet goed aan, ik had er een drukgevoel aan, vooral tussen die tand en de tand ervoor. Ik ben teruggegaan naar de tandarts en die heeft de tand bijgeslepen want hij dacht dat de vulling te hoog was, ook al zei ik dat dat niet zo was, het zat meer tussen de tanden. Hij heeft hem zo veel bijgeslepen dat de 1-6 geen contact meer maakte met de tand eronder.
Nu mis ik een aantal kiezen in mijn onderkaak, de enige die contact maken zijn mijn verstandskiezen en die 1-6.
Nu heb ik sinds dit uitslijpen een enorm drukgevoel op mijn voortanden en hoektand langs rechts. Volgens mij zijn mijn tanden echt aan het verschuiven! Ze bewegen ook heel lichtjes. Het voelt alsof ik een enorme dreun op mijn gezicht heb gekregen! Ik voel het tot in mijn neus. Als ik mijn kiezen op elkaar plaats rusten mijn voorste ondertanden nu tegen mijn voorste boventanden (is dit normaal?).

Ik ben dan nog eens terug geweest naar de tandarts. Hij deed een carbonpapiertje tussen de tanden en zei dat ze wel contact maken. (ja natuurlijk met dat carbonpapiertje ertussen wel, dat vult de open ruimte op!).
Hij zegt dat het niet kan dat ik druk voel door een te lage vulling. Van waar die druk dan wel komt wist hij ook niet.

Als ik eet doet bovendien mijn kaakgewricht rechts pijn. Ook de vulling zelf is nog wat pijnlijk als ik op iets hards bijt. De tandarts zag een zwarting op de foto maar wilde nog even afwachten of de zenuw niet tot rust zou komen. Het was trouwens geen diepe vulling.
Wel voel ik geregeld een druk in mijn neus en naast mijn neus. Op de foto was te zien dat de wortel van de 1-6 in mijn sinus zit.


Ik moet zeggen dat ik het al wel heb gehad met mijn tanden nu. Ik was klachtenvrij voor ik naar de tandarts ging en nu heb ik continu pijn. Ik ben van miserie al 5 kg afgevallen en ben behoorlijk depressief... Binnen 2 weken vertrekken wij op vakantie maar ik heb er op deze manier echt geen zin meer in.

Mijn tandarts kan mij pas terug zien 15 juni .
eva414

Wat ik vooral wil weten: Als je dichtbijt is het dan normaal dat je voorste ondertanden je voorste boventanden raken of niet? Ik ben bang dat mijn voortanden van plaats gaan veranderen.
Kan dit door het teveel uitslijpen van de 1-6 in mijn geval?
zo, 06/10/2007 - 09:13 Permalink
Mignon

Beste Eva,

wat een vervelende situatie. Ik kan me goed voorstellen dat je op deze manier niet gerust op vakantie wilt gaan. Het is een lastige kwestie. Zo te lezen heeft je eigen tandarts ook al druk gezocht naar de oorzaak van je klachten. Of de voortanden elkaar raken hangt af per gebit. Het is nu moeilijk te zeggen of jouw voortanden raakten voor de behandeling. Misschien dat er modellen zijn gemaakt, dan is het wel na te gaan. Als je szo weinig contacten hebt en de 16 wordt uit occlusie geslepen, dan zal zich een nieuw evenwicht gaan instellen. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de contacten in de nieuwe situatie meer in het front zijn komen te liggen. Het kaakpopje is dan iets van positie veranderd, wat je in theorie zou kunnen voelen. De drukkrachten lijken mij te komen door overbelasting van de nieuwe contacten. Ook kunnen de overbelaste tanden wat gaan bewegen. Ik heb niet veel ervaring met het oplossen van dergelijke problemen, maar ik denk dat de oplossing het herstellen is van een gelijkmatige occlusie. Zijn er collega's met aanvullingen en of andere opties?

Hartelijke groet, Mignon
zo, 06/10/2007 - 12:39 Permalink
Newtan

Wat een stress. Geen wonder dat je niet meer normaal kan eten.

Nou denk ik niet dat je uit de problemen was gebleven als je niks had laten doen. Versleten vullingen laten viezigheid door die je op den duur je kiezen kunnen kosten, om het maar simpel te zeggen.

Maar... je meldt dat er kiezen ontbreken. dus die paar die nog wel raken, zijn op elkaar ingesleten geweest. En nu zijn ze dat niet meer, dus past het niet zo lekker meer. Dat gaat 9 van de 10 keer goed, maar nu bij jou net even niet.
Dat is net als een paar nieuwe schoenen. Even uitlaten om eraan te wennen helpt met schoenen. Maar dat kan natuurlijk niet met kiezen.

Wat je gevoeld hebt, is de kracht die je zelf op de kies gezet hebt. In de oude situatie gaf de versleten vulling gewoon mee, maar de nieuwe niet. En dan wordt de kies dus dieper in het tandvlees geduwd. Dat voelt iemand altijd tussen de kiezen in. Daarom heeft de tandarts de vulling (en de wand van het gat) korter gemaakt.

Daarna kwam de druk niet meer op de kies, zoals vroeger. Maar die druk komt nog wel érgens terecht. Op de tanden die nog wel raken blijkbaar. Want de andere kiezen raken elkaar ook niet (meer).
Tot zover logisch toch? Waarom doet het dan zo'n zeer? Geen idee. Misschien klem je wel meer dan je zelf ooit gemerkt hebt. Als een stevige kies (zoals die 16) dat niet meer opvangt, werkt dat op den duur als een klap van de molenwiek: je wordt er aardig gestoord van. En je kaakgewricht vangt die druk ook mooi op.
Maar of je klemt, kan ik hier niet zien.

Kun je dit die tandarts verwijten? Ja en nee. Hij had het niet kunnen voorkomen. Maar hij kan het je wel uitleggen. Als hij de tijd had.

Er zijn een paar oplossingen:
1. vier tot twaalf weken aankijken. In die periode groeien de uitgeslepen kies en z'n onderbuurman weer naar elkaar toe. Af en toe pijnstillers nemen is dan de beste remedie.
2. een klein laagje op de onderkies erbij laten plakken, om al eerder de kies 16 weer op te vangen. Dat gaat het beste met zogenaamde sealing.
3. van de ondertanden een klein beetje afslijpen, om de druk op de voortanden te verlichten.
4. een brug maken op de plek waar de kiezen ontbreken.

Wat betreft het van z'n plaats komen van de tanden: dat is normaal als er onder kiezen ontbreken. Vroeger of later is dat een onvermijdelijk gevolg.

Nou zou ik niet direct depressief worden, want een week of twee 5 paracetamol per dag doet wonderen in dit geval (net als een antibioticakuur tegen bacterien!). Een simpeler medicijn tegen overspannen voortanden ken ik niet.
ma, 06/11/2007 - 21:51 Permalink
eva414

Ik ben gisteren teruggeweest. Ik vertelde hem dat ik zo'n last heb van mijn voortanden waarop hij doodleuk zei dat dat niet kon want daar had hij niets aan gedaan!
Vervolgens plande hij een WKB in op de kies (1-6) die enkele weken gevuld is, ook al heb ik er geen last mee van (tenzij ik op iets hards bijt).
Hij heeft geen enkele keer naar mijn tanden gekeken, en geen foto of zo genomen. Ik ben er welgeteld 5 min. binnen geweest, hij heeft niks gedaan en ik moest 30 euro betalen!

Ik heb toen mijn vorige tandartse opgebeld (woont wat verder weg) en ik mocht gisterenavond nog komen. Zij heeft onderzocht of die kies nog leeft (ja, duidelijk, reageerde sterk op het koude watje) en een foto genomen. Er was een lichte grijze spleet te zien op de foto maar dat wees op een overbelasting. Er was zeker nog geen reden voor een WKB. Ik heb ook nooit een kloppende pijn gehad in die tand waar ik 's nachts van wakker werd. De vulling was ook helemaal niet diep, nog ver verwijderd van de zenuw. Heel af en toe krijg ik wel een pijnscheut uit die 1-6.

Waar de pijn op mijn voortanden (eigenlijk de 5 tanden naast de gewraakte kies 1-6) vandaan komt, kon ze ook niet verklaren. Het voelt net of mijn bovenste tanden plots te dicht op elkaar staan. 's Morgens zit de druk voornamelijk op mijn hoektand en snijtand aan de kant van de 1-6 en in de loop van de dag durft dat uitbreiden naar al mijn voortanden. Als ik met mijn mond een overdreven letter O maak, voelt mijn bovenkaak stijf aan.
Ik heb ook een licht drukgevoel op mijn rechter sinus en mijn neus is langs rechts lichtjes verstopt. Ik ben niet verkouden geweest. De klachten worden ook niet erger bij bukken. De wortel van de 1-6 zit wel recht in de maxillaire sinus.

Ik heb geen tandvleesproblemen, alle pockets waren < 3mm en mijn overige tanden zijn in prima conditie.

Intussen word ik gek van dat drukgevoel op mijn tanden. Ik heb nu al 3 verschillende tandartsen gezien en geen een heeft een verklaring!

Ik dacht echt dat het kwam door het teveel uitslijpen van de 1-6. Volgens haar maken die inderdaad geen contact meer maar dat kon mijn occlusie niet beinvloeden, ook al mis ik verschillende kiezen in de onderkaak. De premolaren en verstandskiezen maken nog contact en daarom kon de occlusie niet beinvloed worden.

Heeft er iemand een idee waar die pijn vandaan kan komen of waar ik het nog kan laten onderzoeken? Heb ik sinusitis en krijg ik daar tandpijn van of krijg ik last van mijn sinus door een ontstoken tand? Ik kan toch geen paracetamol en ibuprofen blijven nemen!
za, 06/16/2007 - 09:43 Permalink
Mignon

Hoi Eva,

de sinusitis kan anatomisch gezien eigenlijk alleen maar pijn aan de kiezen achter de hoektand veroorzaken. De wortels van deze elementen hebben een nauwe relatie met de sinus. Het kan evt wel zijn dat de pijn uitstraalt. In dit geval naar je voortanden. Neemt de pijn ook toe als je voorover buigt of springt? Voor de sinusitis moet je als deze niet overgaat misschien toch maar eens naar de huisarts gaan.

Gr, Mignon
za, 06/16/2007 - 12:46 Permalink
eva414

Nee, het wordt niet erger bij voorover buigen. Ook ben ik helemaal niet verkouden geweest! Kun je een wortelpuntontsteking krijgen als de zenuw nog leeft en kan deze de sinus irriteren?
za, 06/16/2007 - 13:05 Permalink
Newtan

Ja. Soms is de zenuw maar in 1 wortel overleden, dan leven de andere 2 nog. Maar zelden. Maar het levert never nooit gevoelige voortanden op. Ik zou de wkb in de 16 nu nog niet laten doen en de afspraak ervoor afzeggen totdat de 16 duidelijker problemen geeft.

Wat je gevoeld hebt, is de kracht die je zelf op de kies gezet hebt. In de oude situatie gaf de versleten vulling gewoon mee, maar de nieuwe niet. En dan wordt de kies dus dieper in het tandvlees geduwd. Dat voelt iemand altijd tussen de kiezen in. Daarom heeft de tandarts de vulling (en de wand van het gat) korter gemaakt.

Daarna kwam de druk niet meer op de kies, zoals vroeger. Maar die druk komt nog wel érgens terecht. Op de tanden die nog wel raken blijkbaar. Want de andere kiezen raken elkaar ook niet (meer).
Tot zover logisch toch? Waarom doet het dan zo'n zeer? Geen idee. Misschien klem je wel meer dan je zelf ooit gemerkt hebt. Als een stevige kies (zoals die 16) dat niet meer opvangt, werkt dat op den duur als een klap van de molenwiek: je wordt er aardig gestoord van. En je kaakgewricht vangt die druk ook mooi op.
Maar of je klemt, kan ik hier niet zien.


Is dit niet het probleem?

En ja, je kan matige doses paracetamol een paar weken achter elkaar blijven nemen. Het enige probleem hierbij is dat mensen elkaar hierbij ontmoedigen. Brufen zou ik zelf niet langer dan een week nemen.
za, 06/16/2007 - 13:16 Permalink
eva414

Bedankt om mee te denken. Ik weet zeker dat klemmen niet het probleem is want dan zou het 's morgens vb. erger moeten zijn omdat ik 's nachts hebb liggen klemmen of knarsen en dat is niet het geval. 's Morgens is het juist beter! In de loop van de dag komt de pijn opzetten en ik weet 150% zeker dat ik niet klem overdag, ik heb er al de hele week speciaal op gelet.
De pijn verspringt wel vaak, dan zit ze op mijn fronttanden, dan op mijn hoektanden, dan op mijn premolaren en vaak ook onder mijn neus waar al je wortels van je fronttanden samenkomen.
Wel heb ik het gevoel dat wanneer ik dichtbijt, mijn hoektand (13) nu zwaarder belast wordt?
Ik word er lichtjes wanhopig van omdat ik nu al 3 tandartsen heb geraadpleegd en geen één heeft een verklaring.

@Newtan:
Wat ik wel heb ondervonden is dat als ik vb. biefstuk kauw met de 16, de spanning op mijn andere tanden onmiddellijk toeneemt, alsof er een touw rond zit dat strak wordt aangetrokken, ermee kauwen geeft een soort hefboomeffect. Ik heb dan inderdaad het gevoel dat die vulling niet meeveert, zoals je zei. Passen je tanden zich hier op den duur aan aan of moet ik er iets aan laten doen?
De vulling terug laten vervangen door amalgaam, kan dat helpen (veert dat mee?)
za, 06/16/2007 - 15:12 Permalink
Meltjemel

Dag Eva, jouw bericht is ondertussen heel oud maar ik zit met exact hetzelfde probleem en ik zocht dingen op en kwam bij jouw verhaal terecht.
Wat is de oplossing geweest voor jou? Wat was uiteindelijk het probleem?
Ik ben ook doodmoe van tandartsbezoeken en niemand die me kan helpen.. Maar ik heb precies hetzelfde probleem!
do, 07/25/2024 - 22:56 Permalink