feed back

Author:
Basset
Posted:
vr, 09/10/2010 - 15:49
Feed back naar de eigen tandarts lijkt me vaak een groot tekort te zijn bij patienten. We zijn niet tevreden en dus verkassen we maar een reden geven we niet op. Op deze manier is geen enkele tandarts in staat om zijn eigen werking te corrigeren.

Vragenlijsten naar patienten sturen, een mooie daad maar de beantwoorders zijn vaak éénzijdig. wie tevreden is antwoord niet en wie ontevreden de praktijk heeft verlaten neemt niet meer de moeite ze te beantwoorden.

Feed back is een belangrijke factor in kwaliteitsbewaking. Zelfs al lees je op dit forum onder problemen met de tandarts dat sommigen zich nors of ontkennend opstellen, toch zal er door die situatie op die tandartspraktijk iets aan gedaan worden voor de toekomst. Iets toegeven is altijd beter dan er voor de toekomst preventief iets aan doen.

Een voorbeeld: stel je tandarts draagt een bloemetjes outfit en dat irriteert je . Je vind dit verwijfd en verandert van tandarts. als vier patienten een vriendelijke bedoelde opmerking zouden make als: weet je dat de patienten je outfit niet zien zitten, dan heeft hij morgen zeker wat anders aan.

Een ander voorbeeld: Je tandarts heeft een nieuw vulmateriaal maar om de één of andere reden voldoet dit niet ( reden niet belangrijk) Een aantal patienten stappen op omdat daags nadien de vulling is uitgevallen maar zeggen er niets van. Hoe moet die goede man of vrouw dit nu te weten komen.

Dan is er nog die tandarts die een echte schedel in een glazen kast had staan in de wachtzaal. Heel mooi exemplaar maar de patienten kregen er de kriebels van. Ze stapten op maar eigenlijk hadden ze maar te zeggen dat ze dat exemplaar in de wachtzaal niet leuk vonden.

Soms kan je als tandarts blijven hangen. vulmateriaal dat al jaren goed werk biedt wordt nooit door een ander vervangen, maar de patienten vinden de huidige kleur of glans niet mooi ....

Ook feed back in problemen na de behandeling zijn belangrijk. Je leert niet van goede behandelingen maar deze waar iets mis gaat. Als je patienten dit terugkoppelen kan je daar als tandarts heel wat mee. Neem nu randspleten in composietvullingen of gevoelige tandenveroorzaakt door krimpen van de vulling tijdens het uitharden. 25 jaar geleden was dit één van de redenen om geen witte vullingen in kiezen te zetten. Nu vinden we alle dagen wel een nieuw trukje uit om deze spanningen en krimp maximaal te reduceren. Als onze patienten dit niet aan ons terugkoppelen gaan wij er van uit dat alles ok is.

Kortom feed back is één van de belangrijkste factoren om aan kwaliteitsbewaking te doen. Zelfs als U meent niet het antwoord te krijgen dat U hierop wenste er zal in je tandartspraktijk aan gewerkt worden. zoals jouw boosheid gekoppeld aan jou probleem zal de tandartspraktijk mischien wel hetzelfde reageren:maar wees zeker dat de onrust die je daar veroorzaakt hebt meestal aanleiding zal zijn tot het bijsturen van de evntuele tekorten. Behoudens de enkeling met een hersenkronkel te na gesproken.

En dan mag je denken ik ben er weg, maar uiteindelijk heb je nadien ook baat van een andere gebeurtenis met feedback die je nieuwe tandarts van zijn vertrekkende patient heeft gehad.