Mensen zonder tanden hebben slechter geheugen
Uitgegeven: 28 oktober 2004 21:29
STOCKHOLM - Als de tandarts een kies trekt, verwijdert hij mogelijk ook een deel van het geheugen van zijn patiënt. Dat staat in een Zweedse studie die vrijdag in Stockholm wordt gepresenteerd.
"Tanden en kiezen blijken uiterst belangrijk voor ons geheugen", zei Jan Bergdahl, hoogleraar psychologie, tandarts en een van de schrijvers van de studie. De onderzoekers volgden sinds 1988 1962 mensen in de leeftijd van 35 tot 90 jaar. Zij vergeleken het geheugen van degenen die hun eigen gebit nog hadden met dat van degenen met een kunstgebit.
"Als mensen geen tanden en kiezen meer hebben, is hun geheugen duidelijk slechter", aldus Bergdahl. Het Zweedse onderzoek onthult niet wat het trekken van één tand of kies met het geheugen doet. Dat willen de wetenschappers nog onderzoeken, net als hoeveel tanden en kiezen iemand kan missen zonder dat dat het geheugen beïnvloedt.
Bron: NU.nl
Uitgegeven: 28 oktober 2004 21:29
STOCKHOLM - Als de tandarts een kies trekt, verwijdert hij mogelijk ook een deel van het geheugen van zijn patiënt. Dat staat in een Zweedse studie die vrijdag in Stockholm wordt gepresenteerd.
"Tanden en kiezen blijken uiterst belangrijk voor ons geheugen", zei Jan Bergdahl, hoogleraar psychologie, tandarts en een van de schrijvers van de studie. De onderzoekers volgden sinds 1988 1962 mensen in de leeftijd van 35 tot 90 jaar. Zij vergeleken het geheugen van degenen die hun eigen gebit nog hadden met dat van degenen met een kunstgebit.
"Als mensen geen tanden en kiezen meer hebben, is hun geheugen duidelijk slechter", aldus Bergdahl. Het Zweedse onderzoek onthult niet wat het trekken van één tand of kies met het geheugen doet. Dat willen de wetenschappers nog onderzoeken, net als hoeveel tanden en kiezen iemand kan missen zonder dat dat het geheugen beïnvloedt.
Bron: NU.nl
hoe kunnen kiezen nou in verbinding staan met het brein??? maar ik vind het ook wel een leuk stukje...
Dat twee zaken een verband met elkaar hebben wil nog niet zeggen dat ze ook oorzaak en gevolg zijn!
Ik ben sinds kort ook al mijn verstandskiezen kwijt maar ik merk niks van geheugenverlies ofzo.
Hoe komen ze er eigenlijk bij, ik heb er nooit van gehoord en lijkt mij ook niet dat er geheugen in je tanden en kiezen zit.
Ze hadden beter hun tijd en geld aan een nuttige onderzoek kunnen besteden, zodat iedereen er wat aan heeft.
Groetjes Marjolijn.
Heb je het gebit van Remkes wel eens bekeken?
Laat me toch geen onontwikkeld man.
Ik denk niet dat het zo simpel is, om mensen uit een lagere sociale klasse (wat is dat overigens) te bestempelen als mensen met een kunstgebit en een slechter geheugen.
Ik heb zelf een hoge opleiding, maar moet wel een frame. En mijn dochter dan van 13, die gaat naar het VMBO. Ze mag nu alvast wel gaan sparen voor een kunstgebit, als ik Incisor mag geloven! :cry:
Joke
Incisor probeert aan te geven: wat is oorzaak en wat is gevolg? En zoals in elk wetenschappelijk onderzoek gaat het om gemiddelden.
Ik weet uit mijn vroegere werk dat er veel wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, maar dat het nog goed lastig is om zo'n onderzoek goed uit te voeren. Veel wetenschappelijke onderzoeken kunnen ook vaak 'onderuitgehaald' worden door andere wetenschappers, ook vaak het oorzaak en gevolg verhaal...
:smt006 Monique
Joke
Maar ik bedoelde inderdaad dat een (statistisch) verband hebben met elkaar vaak verward wordt met oorzaak en gevolg.
Overigens kan je van mijn eerste twee beweringen ook weer oorzaak- en gevolgvragen stellen, zoals: voorkomt studeren geheugenverlies of hebben mensen die kunnen studeren sowieso al een beter geheugen waardoor geheugenverlies wordt voorkomen, etc.
Even ter ondersteuning van de supporters van deze bewering (en voor diegenen die door dit stukje op hun achterste benen gaan staan):
Het is uiteraard NIET zo dat dit een wetmatigheid is. Er wordt ook niet beweerd dat mensen met een slecht (of geen) gebit per definitie lager op de maatschapelijke ladder staan en al helemaal niet dat mensen met een slecht of geen gebit per se minder intelligent zijn.
Dit even ter voorkoming van misverstanden.
Verder vind ik wel dat er wat in de bewering over de relatie tussen opleiding en gebitsconditie zit. Ik kan me zo voorstellen dat als je opleiding laag is, je salaris meestal ook niet zo hoog is. Om dan rond te kunnen komen, besparen veel mensen op alles, inclusief tandheelkundige hulp (vooral in landen waar je zelf geheel moet opdraaien voor de kosten) om aan de primaire en secundaire levensbehoeften te kunnen voldoen. Dit duurt meestal totdat "the point of no return" is bereikt.
Ik ben een aanhanger van #2, mensen die kunnen studeren hebben een beter geheugen.
Echter, de mate waarin het geheugen informatie opneemt is ook zeer afhankelijk van de leeftijd van de student.
Ik heb op mijn 30-ste nog geprobeerd om een MBO opleiding te gaan volgen, helaas moest ik toegeven dat ik veel minder goed de stof opnam dan toen ik, zeg, een jaar of 18 was. Ik heb dus met de opleiding moeten stoppen omdat mijn achterstand te ver opliep. Dit was een grote teleurstelling voor me, want ik had het heel mooi gevonden om toch eens een opleiding afgemaakt te hebben.
De stof begreep ik wel, maar het stampwerk van lesstof (zoals "hoe ziet het OSI-model eruit?") dat wilde gewoon niet meer.
Aan de andere kant, ik mis wel 2 verstandskiezen en 1 vaste. Misschien is er toch een verband? :smt003
Maar ik mis onderhand zo'n 8 kiezen, en ben op mijn 42ste met een HBO-opleiding bezig en ben voor alles geslaagd.
Dusse............................
Je moet alles een beetje genuanceerd zien, het is ook eigenlijk maar een grapje.
:smt008 groetjes,
Joke