Betrouwbaar
In ons land is Tandarts.nl een aantrekkelijke en erg complete informatiebron. De site wordt duidelijk door tandartsen zelf gemaakt en is veelzijdig en veelkleurig. De informatie is goed geordened en komt van betrouwbare bronnen. Zo zijn er talrijke pdf-brochures van het Ivoren Kruis te raadplegen en te downloaden. Veel aandoeningen en behandelingen worden met aantrekkelijke filmpjes toegelicht. Een groot deel van de bijdrage is afkomstig uit wetenschappelijke hoek. Voor patienten zal de transparante informatie over tarieven per upt-code erg plezierig zijn.
Bovendien bevat deze site een medisch forum, waarin vakbroeders en -zusters inzichten en ervaringen kunnen uitwisselen, en een pateintenforum. Deze laatste wordt intensief gebruikt. Wie wil weten hoe schrijnend de situaties van individuele patienten kunnen zijn, kan hier z'n blik verruimen!
Tandarts en oprichter Jan Willem Vaartjes is trots op beide fora. Het patietenforum van tandarts.nl heeft inmiddels vijftigduizend unieke bezoekers per maand. Het bestaat in 2011 tien jaar. De eerste jaren stak ik er zo'n vijftien uur per week in. Die investering is nodig om echt een vorm van kritische massa te krijgen voor je forum. De eerste jaren beantwoordde ik iedere vraag persoonlijk. Je komt echt met penibele situaties van mensen in aanraking. daar lag ik wel eens wakker van. Inmiddels hebben we twintig professionals uit de tandheelkunde die de vragen beantwoorden. Bvoendien zie ik dat lotgenoten elkaar via de site weten te vinden en te steunen.
Vaartjes krijgt heel af en toe het verwijt van collega's dat al die informatie misschien nuttis is voor de patient, maar ook lastig voor de tandarts. Daar is hij het, ook op grond van ervaringen in de praktijk waar hij zelf werkt, helemaal niet mee eens. "Goed geinformeerde patienten besparen mij allen maar tijd. Via onze of andere informatieve sites raken patienten meer geintresseerd in mondgezondheid, de behandeling en de factoren daaromheen. Dat is pure winst. De enkele keer dat ik een patient iets dat hij verkeerd heeft opgevat extra moet uitleggen, neem ik voor lief. Verwijs je patienten naar goede sites, is mijn advies, verheldert veel wat jij niet meer hoeft uit te leggen.
In ons land is Tandarts.nl een aantrekkelijke en erg complete informatiebron. De site wordt duidelijk door tandartsen zelf gemaakt en is veelzijdig en veelkleurig. De informatie is goed geordened en komt van betrouwbare bronnen. Zo zijn er talrijke pdf-brochures van het Ivoren Kruis te raadplegen en te downloaden. Veel aandoeningen en behandelingen worden met aantrekkelijke filmpjes toegelicht. Een groot deel van de bijdrage is afkomstig uit wetenschappelijke hoek. Voor patienten zal de transparante informatie over tarieven per upt-code erg plezierig zijn.
Bovendien bevat deze site een medisch forum, waarin vakbroeders en -zusters inzichten en ervaringen kunnen uitwisselen, en een pateintenforum. Deze laatste wordt intensief gebruikt. Wie wil weten hoe schrijnend de situaties van individuele patienten kunnen zijn, kan hier z'n blik verruimen!
Tandarts en oprichter Jan Willem Vaartjes is trots op beide fora. Het patietenforum van tandarts.nl heeft inmiddels vijftigduizend unieke bezoekers per maand. Het bestaat in 2011 tien jaar. De eerste jaren stak ik er zo'n vijftien uur per week in. Die investering is nodig om echt een vorm van kritische massa te krijgen voor je forum. De eerste jaren beantwoordde ik iedere vraag persoonlijk. Je komt echt met penibele situaties van mensen in aanraking. daar lag ik wel eens wakker van. Inmiddels hebben we twintig professionals uit de tandheelkunde die de vragen beantwoorden. Bvoendien zie ik dat lotgenoten elkaar via de site weten te vinden en te steunen.
Vaartjes krijgt heel af en toe het verwijt van collega's dat al die informatie misschien nuttis is voor de patient, maar ook lastig voor de tandarts. Daar is hij het, ook op grond van ervaringen in de praktijk waar hij zelf werkt, helemaal niet mee eens. "Goed geinformeerde patienten besparen mij allen maar tijd. Via onze of andere informatieve sites raken patienten meer geintresseerd in mondgezondheid, de behandeling en de factoren daaromheen. Dat is pure winst. De enkele keer dat ik een patient iets dat hij verkeerd heeft opgevat extra moet uitleggen, neem ik voor lief. Verwijs je patienten naar goede sites, is mijn advies, verheldert veel wat jij niet meer hoeft uit te leggen.