opeens last na trekken verstandskies

Author:
marjojo
Posted:
zo, 10/06/2013 - 23:24
hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik zit al een tijdje met het volgende..

Een aantal jaren geleden maakte mijn tandarts foto's van mijn gebit. Hierna constateerde hij dat mijn bovenste verstandskiezen eruit moesten. rechts kon hij zelf doen, links lag zo scheef daarvoor zou ik naar een kaakchirurg moeten. Rechts ging prima en na ongeveer anderhalf jaar begon de tandarts over de linker kies. Ipv over de kaakchirurg te beginnen zei hij het zelf wel te kunnen. Ik dacht nog wel'goh, nu wel...?' Maar was al lang blij dat mijn vertrouwde tandarts het zelf deed dus ik zei maar niks.
Een paar weken geleden lag ik dan bij hem op de stoel. Na minuten lang enorm ongemakkelijk hard trekken en draaien kwam dan toch de conclusie dat ik wél naar de kaakchirurg moest. Ik kreeg een verwijsbrief mee en de opdracht 'vandaag of morgen' te bellen voor een afspraak. Dat heb ik eenmaal buiten meteen gedaan en ik kon na drie weken terecht. Vond ik wel lang, maar dacht nog, dat zal wel zo horen. Toen ik thuis was en de verdoving ging eruit werd duidelijk hoe pijnlijk mijn kaak was. De kies lag wel los en mijn wang begon ook op te zwellen. Die nacht sliep ik maar 2 uurtjes van de helse pijn :smt017 en de volgende dag wist ik zeker dat ik dit niet drie weken vol zou houden. Ik belde de kaakchirurg maar die kon alleen wat betekenen als de tandarts zélf zou bellen. Toen ik de beste man na een uur eindelijk te pakken had mocht ik gelijk langskomen. Mijn zusjes hadden namelijk een afspraak dus dat kwam goed uit. Hij zag gelijk aan me dat ik er doorheen zat en een uur later zat ik bij de kaakchirurg. Die heeft uiteindelijk met tangen, een boormachine en een mes de kies (die tijdens de behandeling ook nog brak) eruit gehaald. Hij zei dat de tandarts dit nooit had kunnen doen.
Eenmaal thuis ging ik door een hel van pijn. Ik kon niks. Heb zelf toen morfine achtige pijnstillers van de dokter gekregen maar zelfs in combinatie met paracetamol elke twee (!) Uur dag en nacht was dit niet voldoende. Ik heb meerdere keren de kaakchirurg gebeld met de vraag of die pijn normaal was, maar ze wimpelde me steeds af. Een week later had ik nog niet een nacht doorgeslapen en de pijn werd niet minder. Toen mocht ik komen. De kaakchirurg zag op de eerder gemaakte foto een gat bij de zenuw in de kies naast de verstandskies. Gelijk weer door naar de tandarts, die uiteindelijk de boel gevuld heeft. De pijn die ik had bleek dus zenuwpijn te zijn en na de behandeling voelde ik me stukken beter. Inmiddels ben ik 4 weken verder en slik ik sinds 5 dagen geen pijnstillers meer. Toen ik net in de spiegel keek, zag ik dat de kies blauw/grijs geworden is.

Ik heb weinig verstand van dit soort behandelingen, maar ik voelde me wel een beetje in de steek gelaten. Ook vind ik het heel vreemd dat ik nóóit last had van die kies met die zenuw, tot mijn tandarts eraan begon te trekken. Nu heb ik twee rekeningen van
mijn tandarts en kaakchirurg, terwijl de tandarts had kunnen en misschien wel moeten weten dat hij hier nooit aan moest beginnen.
Nu is mijn vraag. Heeft mijn tandarts verkeerd gehandeld of heb ik domme pech? Kan ik bezwaar maken tegen de rekening van de tandarts en is het normaal dat mijn kies nu blauw is?

Heel verhaal, hopelijk kan iemand me helpen!
vV

in de eerste plaats moet mij van het hart dat alles onderstreept erg moeilijk leest...

de tandarts is niets verwijtbaar, die begint niet ergens aan wat buiten zijn macht ligt, als hij dat van te voren al kan inschatten. de kc had achteraf makkelijk praten , maar dat was precies dat, achteraf.
de tandarts heeft uiteindelijk ook werk gehad van verwijzing en een extra consult (wat neem ik aan niet in rekening is gebracht?
Dus dat er iets gerekend wordt is logisch.
Over die verkleurde kies kan ik zonder beeld niets zinnigs zeggen eigenlijk, wat zegt de tandarts er zelf van? meerdere oorzaken mogelijk namelijk. Ook dat u zich in de steek gelaten voelde, praat erover met degenen die daar bij betrokken zijn/waren. Als zij het niet weten is het voor hen ook geen leermoment namelijk.
ma, 10/07/2013 - 10:29 Permalink
marjojo

Bedankt voor uw reactie! Klopt, ik zag het pas nadat dit bericht er stond. Denk dat ik per ongeluk ergens op heb geklikt, excuus. Kan ik dat nog wijzigen?

De tandarts heeft dat consult waarin hij me doorverwees inderdaad niet bij mij in rekening gebracht aangezien ik met mijn familie mee ging. Zou niet best zijn ook, want hij heeft nergens naar gekeken. Hij zag toen ik binnenkwam hoe ik eruit zag en heeft direct gebeld. Voor een telefoontje een consult rekenen, nee. Maar hij had mij direct door moeten verwijzen naar de kaakchirurg, gezien het feit dat mijn kies los in mijn kaak lag en hij het helemaal open had gemaakt tot bloedens toe. Daar laat je niet iemand drie weken mee lopen lijkt mij.

En de reden dat ik dus wel geloof dat hij had kunnen weten dat hij er niet aan moest beginnen is eigenlijk omdat hij die conclusie wel had nadat hij de rontgenfoto had bekeken. Echter, deze heeft hij later niet meer gezien toen hij aan mijn laatste kies begon. Hebben zij niet net als een dokter een computer systeem waarin ze zulke dingen noteren? Lijkt me namelijk wel belangrijk...
ma, 10/07/2013 - 11:58 Permalink
vV

is zo zonder foto en inzage dossier geen oordeel over te vellen.
Heeft u hem verteld nadat u de afspraak bij de kc gemaakt had dat het nog 3 weken ging duren?
dat een kies iets bewegelijk is hoeft helemaal geen zodanig probleem te zijn dat er een dergelijke heftige pijn reactie volgt.

Ik ben het ermee eens dat de tandarts zelf (of de assistente) de kaakchirurg had moeten bellen, maar de kans is vrij groot dat ook dan een afspraak na 3 weken gemaakt was.

Het is allemaal wel erg vervelend gelopen, overigens ook erg veel pech gehad, en dat is toch echt niemand verwijtbaar. vandaar ook mijn advies om toch hierover met hem van gedachten te wisselen.

en mbt zijn wisseling in mening of hij het wel zelf kon, misschien heeft hij in de tussenliggende tijd wat meer ervaring ermee opgedaan, zijn grenzen verlegd. kan best, de meeste tandartsen scholen bij en na, ook op dit soort vlakken.
ma, 10/07/2013 - 13:00 Permalink