Slotjesbeugel op 'neptand'

Author:
Aranka
Posted:
wo, 10/16/2013 - 19:05
Tijdens een ongelukje een aantal jaar geleden is er een groot deel van mijn voortand afgebroken (ongeveer de helft van het vooraanzicht). Hier is toen door de tandarts een kunstmatig stukje aangeplakt. Is het mogelijk om op deze tand een slotjesbeugel te zetten?
watkiesik

Fijn om te lezen dat dit geen probleem is. Ik overweeg nl. ook een beugel te nemen, de afspraak is al gemaakt.
Net als Aranka mis ik ook een stukje van een voortand. Hier is toen ook door de tandarts een stukje opgezet. Dit zit er al een tien tal jaren op ( ooit een keer nog bijgewerkt geloof ik). Die voortand kan ook heel wat hebben, kan er probleemloos harde dingen mee afbijten , zoals een appel, wortel. Met erge harde dingen blijf ik voorzichtig, het kan w.s wel maar neem hierin liever geen risico.
Het afgebroken stukje was een hoek, dus niet voor de helft, zoals bij Aranka maar toch nog wel een vrij groot stuk tand..

Wel een vraag hoe dat dan met de lijm gaat want dan wordt het slotje ws deels op de neptand en deels op de eigen tand gelijmd, twee verschillende onderlagen dus. Vormt dit dan geen probleem?
Of houden ze hier dan rekening mee en plakken ze het slotje dan op het gezonde (niet neppe) stuk tand? Zelf zie ik overigens, met mijn ongetrainde tandarts oog) nauwelijks tot geen verschil met mijn eigen tand en het aangezette stukje, maar ik neem aan dat een orthodontist dit wel kan zien?
di, 10/22/2013 - 17:13 Permalink