Ontstoken wortelpunt of gezwel (?)

Author:
-bloem-
Posted:
wo, 11/06/2013 - 07:12
Hallo,

Al maanden heb ik vage klachten, zoals oorpijn, een verstopte neus aan een kant, kriebel rechterkant neus waardoor ik moet niesen, een opgezette klier onder mijn kaak en een beurs gevoel bij het bot wat onder mijn oog zit en in m'n kaak.

Eindelijk ben ik doorgestuurd naar een kaakchirurg waar ik gisteren geweest ben en die heeft een foto gemaakt van mijn hele gebit (rondom). Hij kon zien dat er 'iets' zat boven mijn kies rechts helemaal achterin. Hij vermoed dat het de wortelpunt is die ontstoken is, maar gaf aan dat het eventueel ook een gezwel zou kunnen zijn, al is die kans zeer klein, zei hij. Nu moet ik weer terug naar mijn eigen tandarts om uit te sluiten of het inderdaad om een ontsteking gaat (met eventuele 'proefverdoving' zoals hij zei, als dat de klachten wegneemt dan weet je dat het aan de kies ligt), een 'proefboring zonder verdoving' om te kijken hoe de kies reageert of eventueel een AB kuur. Als er, na dit soort onderzoeken geen verbetering optreedt, zal er verder gekeken moeten worden dmv een CT scan of iets dergelijks.

Prima, maar toch ben ik geschrokken van wat hij gisteren zei en merk ik aan mezelf dat het woord 'gezwel' steeds door m'n hoofd schiet. Ik heb twee jonge kinderen en moet er niet aan denken dat dit zo zou zijn. Mijn voorstel is dan ook om eerst uit te sluiten of het daadwerkelijk om een gezwel gaat of toch een ontsteking dmv een CT scan, dan andersom (zoals hierboven omschreven). Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.... Als ik nu eerst die tandartsonderzoekjes krijg gaan daar misschien weken overheen en stel dat er een gezwel zit, kan deze in die tijd lekker doorgroeien met alle gevolgen van die misschien.

Ik weet dat het een kleine kans is, dat zei de kaakchirurg ook, maar ik wil het wel uitsluiten. Ik snap best dat ze niet 'zomaar' een CT scan doen, maar ik word nu al gek van ongerustheid.
Wat kan ik nu het beste doen?
vV

gewoon advies volgen en kies laten onderzoeken en event behandelen. Zorgverleners dus ook kaakchirurgen zijn verplicht mogelijke complicaties te noemen, daar moet natuurlijk ook niet lichtvaardig mee omgesprongen worden maar iets verder doordenken dan alleen het meest voor de hand liggende mag wel. Ik denk dat die opmerking mede voortkomt uit het feit dat de tandarts blijkbaar denkt dat er meer is , anders was hij die kies die verdachte is zelf wel eerst gaan onderzoeken. lijkt mij. Ik denk dat dat de achterliggende gedachte van de kc is het toch als (kleine) optie te noemen.

Dus even retour tandarts om de kies te laten onderzoeken en zeer waarschijnlijk te behandelen.
wo, 11/06/2013 - 08:22 Permalink