Ik had gisteren een afspraak bij de ortho. De afspraak daarvoor werd me verteld dat ik niet zo lang meer hoef en deze keer zei hij het weer. Hij vroeg hoe ik mijn tanden nu zelf vond staan (ik zei dat ik het mooi vond) en zei verder dat mijn tanden en kiezen nu goed staan en dat als mijn mediaanlijn recht is, m'n beugel eruit mag. Voor die mediaanlijn moet ik 's nachts een elastiek dragen van mijn linker hoektand boven naar mijn rechter voortand onder. Mijn onderkaak zou 1 mm naar links moeten voor een rechte mediaanlijn. Ik vroeg mij nu af hoe dit werkt... Als ik mijn kiezen op elkaar heb en mijn onderkaak naar links of rechts probeer te bewegen, dan lukt dat niet. Er zit geen beweging in. Ik vraag me dus heel erg af hoe kan die mediaanlijn recht kan worden als mijn tanden en kiezen nu goed staan en ik mijn kaak door de stand van mijn tanden en kiezen niet naar links kan bewegen. Kan dat elastiekje dat ik 's nachts moet dragen dat echt fixen?
En een andere vraag: hoeveel uur moet ik dat elastiek minimaal dragen voor het nut heeft? Ik lees van sommige mensen dat ze hun elastiekjes 12 uur op een dag moeten dragen, maar als ik ze minimaal 12 uur zou moeten dragen zou mijn ortho dat toch wel hebben gezegd in plaats van ''s nachts''. Een gemiddelde nachtrust is 8 uur, dus is 8 uur genoeg als je ortho zegt dat je ze 's nachts moet dragen? En heeft midden op de dag dat elastiek voor een paar uur dragen nut? (bijvoorbeeld: ik draag het elastiek 's nachts van 11 tot 7 en overdag nog een paar uur extra van 12 tot 6, of iets korter/langer overdag) Ik ben namelijk op maandagochtend, donderdag en vrijdag meestal vrij, dus ik vind het prima om dan die elastiekjes ook een paar uur overdag te dragen als ik daardoor sneller klaar ben :)
En een andere vraag: hoeveel uur moet ik dat elastiek minimaal dragen voor het nut heeft? Ik lees van sommige mensen dat ze hun elastiekjes 12 uur op een dag moeten dragen, maar als ik ze minimaal 12 uur zou moeten dragen zou mijn ortho dat toch wel hebben gezegd in plaats van ''s nachts''. Een gemiddelde nachtrust is 8 uur, dus is 8 uur genoeg als je ortho zegt dat je ze 's nachts moet dragen? En heeft midden op de dag dat elastiek voor een paar uur dragen nut? (bijvoorbeeld: ik draag het elastiek 's nachts van 11 tot 7 en overdag nog een paar uur extra van 12 tot 6, of iets korter/langer overdag) Ik ben namelijk op maandagochtend, donderdag en vrijdag meestal vrij, dus ik vind het prima om dan die elastiekjes ook een paar uur overdag te dragen als ik daardoor sneller klaar ben :)
Re: Mediaanlijn en elastiekjes