Wortelkanalen gevuld met alleen cement??

Author:
Sammetje11
Posted:
zo, 12/22/2013 - 15:30
Wortelkanalen gevuld met alleen cement.

Ik heb vandaag een wkb ondergaan bij een weekendtandarts. Deze wilde het in 1 keer afmaken omdat dat zijn werkwijze was. Zo gezegd, zo gedaan. Het was een kies met 4 kanalen waarvan hij in 1 een titaniumstaafje heeft gedaan en in de overige 3 alleen cement. Ik ben gewend dat alle kanalen rubberen staafjes krijgen, of in ieder geval meer dan alleen cement. Is dit een oudere manier van werken? En is het "goed" om ze alleen op te vullen met cement? (op dat ene kanaal na dan)

Bovendien zie ik de top van het titaniumstaafje zitten. Er zit dus geen composiet overheen. Is dit ook normaal in sommige tandartspraktijken?

Ik moet er misschien bij vermelden dat het een wat oudere tandarts was. Hij gebruikte ook geen rubberdam ofzo tijdens het vijlen etc.

Bedankt alvast voor de reactie(s)
vV

Ik zou even met de eigen tandarts overleggen. Dat titanium stiftje is waarschijnlijk een wortelstift, ter versterking.
Wat hij gewend is vind ik niet boeiend, er zijn gewoon eisen waar en de spoedopvang ( ook mbt afspraken met de groep die voor elkaar waarneemt) aan moet voldoen en eisen waar behandeling aan moet voldoen. Cofferdam hoort daarbij, evenals goede uitleg, en informed consent over eea. Klinkt ook dat hij niet de keus heeft gegeven het al dan niet door de eigen tandarts te laten afwerken. Wel een begroting gehad vooraf?
zo, 12/22/2013 - 16:32 Permalink
Sammetje11

Nee geen begroting. Ook niet de keuze of het wel of niet met noodvulling gedaan kon worden. Hij was meteen n beetje boos. Hij wilde hem afmaken of ik kon met n open kies vertrekken. Dus ik schrok nogal.Mijn eigen tandarts is twee weken gesloten. Kan de wkb eventueel over gedaan worden met kanalen vol cement?? Kan dat er weer uit bedoel ik?
zo, 12/22/2013 - 16:38 Permalink
Dutchdevil

Het technische verhaal is voor vv, daarnaast lijkt het dezelfde lompheid waarmee mijn oude tandarts werkte.
Zijn wil was wet en anders de groeten .

Is het niet zo dat altijd eerst een noodvulling word geplaatst ?
En dan meestal later de eigen tandarts het definitief dicht maakt.

Zo ken ik het tenminste.
zo, 12/22/2013 - 17:17 Permalink
vV

Bij ons in de regio is de onderlinge afspraak dat je alleen de pijnklacht verhelpt, dus start endo en goede noodrestauratie, rest is voor de eiegn tandarts. Maar dat kan per regio verschillen. Los daarvan blijft overeind dat als de endo geheel afgerond wordt dit wel conform huidige geaccepteerde stand van techniek gebeurt dus met cofferdam en goed wortelkanaalvulmateriaal.
En dat er keus voor patiënt is, bespreking kosten ( verplicht boven behandeling van 250 wat dit ongetwijfeld is) informed consent etc. Het komt op mij over alsof uw rechten met voeten getreden zijn. Tot uw eigen tandarts terug is kunt u er niets mee, anders dan wellicht bezwaar maken tegen de nota die blijkbaar nog volgt.
zo, 12/22/2013 - 18:07 Permalink
Sammetje11

Nou of er een nota volgt weet ik niet want mijn verzekeringsgegevens zijn genoteerd dus misschien gaat het wel rechtstreeks via Menzis. Neemt niet weg dat ik het zelf ook had kunnen vragen, maar ja...totaal niet meer aan gedacht na alles. Ik heb in ieder geval geen pijn meer bij koud of warm dus dat lijkt me een gunstig teken.
zo, 12/22/2013 - 18:27 Permalink
marjo67

Met "lompe" tandartsen heb ik helaas ook van doen (gehad).
Met alle respect voor de professionals van deze site, maar mijn ervaring met tandartsen (3 tot op heden) is dat het veelal arrogante kwasten zijn die denken dat alleen zij het weten....

Niettemin blijft het een vreemde manier van handelen van deze tandarts, want idd is de regel bij vervangende- en noodtandartsen dat de pijn verholpen word en de echte of resterende behandeling door de eigen tandarts word afgemaakt.
Je had op zijn minst een begroting c.q. factuur mee moeten krijgen. Weet je ook wat er zoal bij je zorgverzekeraar (Menzis) gedeclareerd word.

Wel fijn dat je nu geen pijn meer hebt :wink:
zo, 12/22/2013 - 18:58 Permalink