Hallo, ik heb een vraagje, ik heb sinds de afgelopen maand ineens zoveel problemen in mijn mond/kaak. Ik snap er werkelijk waar helemaal niks meer van. Alle 4 de verstandskiezen zijn gaan ontsteken, 3 inmiddels getrokken, 4e volgt als het goed is vanavond.. Heb 3 wortel kanaal behandelingen gehad in 2 weken tijd, wortelpuntonsteking voor tand is weer terug na 2e apexresectie. Vanmorgen bij de kaak chirurg geweest en wou nogmaals een apexresectie doen, dit heb ik geweigerd want de behandeling vond ik rond uit verschrikkelijk en pijnlijk, schrok zo erg dat ik bijna moest huilen, werd enorm angstig. De voortand naast de tand van de apexresectie krijg ik nu ook pijn in vlagen in. Heb ontzettend veel tandplak ondanks het goed poetsen, spoelen, flossen etc. en 2 x in de maand naar een mondhygiëniste. Mijn kaak voelt behoorlijk gekneusd, vooral in de avonden. ik was 4 maanden geleden klaar met saneren en was na het overwinnen van mijn angst zo blij dat ik een afspraak voor over 6 maanden kreeg. Volgens de tandarts is het gewoon pech hebben, maar zou er ook iets anders achter kunnen zitten waardoor mijn mond bijna één en al ontsteking is. Merk wel dat mijn angst weer de overhand aan het nemen is door al die pijnlijke behandelingen en er eigenlijk wel klaar mee ben, mijn portomonee overigens ook. ben benieuwd vanavond.
Ben trouwens 22 jaar oud en geen problemen verder met gezondheid (althans voor zover bekend)
Bedankt voor het lezen en de eventuele reacties.
Ben trouwens 22 jaar oud en geen problemen verder met gezondheid (althans voor zover bekend)
Bedankt voor het lezen en de eventuele reacties.
Re: alles tegelijkertijd?
geweest is en als er getrokken wordt moet er wel weer iets voor in de plaats wat denk ik duurder is dan een wkb. Ik vind het maar vreemd allemaal. ik zou gewoon willen dat ik geen pijn meer heb in mijn tanden/kiezen, geen pijn bij het praten, geen pijn in mijn tong etc. etc. zoals vele waarschijnlijk.
Mijn partner zegt dat ik misschien naar een andere tandarts moet gaan, maar ik heb wel vertrouwen in hem en hij helpt me ook goed bij mijn angst. Misschien was het ook heel stom om mijn vraag hier te zetten, komt eigenlijk op hetzelfde neer als dat ik de dokter vraag of mijn teen gebroken is via de telefoon ;) maar ben allang blij dat mijn verhaal ergens kwijt kan en wat tips en advies hier uit kan halen. Bedankt.
Dat je zelf zegt het niet te doen zegt mij niet zoveel want 80-90% van de mensen die het wel doen zegt zelf het niet te doen..
Als je eigen tandarts er wellicht geen zicht op heeft is verwijzing naar (vanwege kortere wachttijden) in eerste instantie een orofaciaal fysio en ook een CBT wellicht een idee.
Bij een behoorlijke verkeerde beet zien wij vaak knarsen als gevolg daarvan. Behandeling daarvan kan dan wellicht onder de regeling bijzondere tandheelkunde vallen.
Tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties.
Buiten dat even een update.
kreeg het gevoel bij de tandarts niet begrepen te worden (o.a angst) eindeloze discussies over hoe en wat. Mijn vertrouwen is weg. Zit met 5 verschillende abcessen (dichte).. Nog steeds met open wonden van het trekken.. met veel pijn bij de huisarts terecht gekomen en gemopperd over de tandarts (onnodig, lees verder). Enorme terug val qua angst waardoor ik blokkeerde en bij de huisarts helemaal brak. verwijzing voor cbt en een bloed suiker test laten doen. Helaas heb ik diabetes en dat verklaard al een hele hoop.. Bloemetje gestuurd naar de tandarts. binnenkort intake bij het cbt. tevens heb ik een verwijzing gekregen voor een psycholoog omdat de ha van mening is dat deze mij kan helpen met het omgaan met angst en leer ermee om te gaan ipv een masker op te zetten en mijn angst te uiten door agressief te worden. Niet dat ik mensen aanvlieg maar wordt wel boos en uit dit in woorden. hoop dat dit me helpt.
Nu ik ga wel in Belgie naar de tandarts, daar kun je gaan waar je wil en als het te te zwaar wordt zelfs onder narcose, ik weet niet hoe dat in Nederland zit,, ik hoop dat je eruit bent uitgekomen en ik leef met je mee :-)