Kies open laten na abces?

Author:
MarjanKeller
Posted:
di, 01/21/2014 - 17:25
Ik kreeg dit weekend opeens enorme kiespijn, kloppend, heet en zoet waren niet te verdragen. Op Maandag was dat over maar begon het enorm te kloppen en mijn wang/kaak op te zwellen. Kon vandaag pas bij de tandarts terecht die constateerde dat de kies was gebroken en er een infectie onder zat (Kies midden achterin met grote amalgaam vulling). Ze heeft de kies helemaal opengeboord en me een 6 daagse amoxiciline kuur gegeven. Ik moet de kies van haar 10 dagen open laten. Nu woon ik in Frankrijk en moet ik volgende week naar NL, en kan de kies pas op 4 februari gesloten worden, dat is dus 14 dagen met een open kies lopen. Daarna wil ze eem wkb doen en een noodvulling en hopelijk later een kroon. Volgens haar is er 50 % kans dat de kies kan worden gered (afhankelijk of de kies diep is gebroken). Het is een nogal kordate tandarts die niet veel uitlegt en het feit dat het in het Frans is helpt ook niet (en dat ik als de dood ben voor de tandarts).
Is dit normaal om de kies zo lang open te laten, het lijkt mij dat er dan nog meer kans is op besmetting/bacterieën?
Wat kan ik van de pijn verwachten, mijn wang is nog steeds dik en heb net nog een inbuprofen geslikt, wat ik normaal echt niet doe. Moet de pijn snel minder worden?
Zou graag wat informatie willen over de behandelmethode en het normale verloop en in welk geval ik contact moet opnemen met de tandarts.
Alvast bedankt.
MarjanKeller

Dit is niet de manier waarop we het in nl doen. En in nl doen we het eigenlijk volgens de internationale standaard voorzover die er is.

Sorry had niet gezien dat ik kon quoten. Mijn vraag: wat wordt er in NL gedaan en wat is de standaard? En kan het kwaad dat ze dit zo wil doen? Ik vrag me namelijk af waarom ze dit zo wil, Ik heb gevraagd of het niet over een week kan dit vond ze te kort. Of is de verdere behandeling erg ingrijpend en moeilijk en wil ze het daarom uitstellen?
di, 01/21/2014 - 20:14 Permalink
Molaar1985

De manier waarop deze Franse tandarts uw kies behandeld is inderdaad niet hoe wij dit in Nederland doen. Misschien dat het in Frankrijk wel een gebruikelijke behandeling is?
U schrijft dat er een zwelling is van de wang/kaak. Indien er echt sprake is van een groot abces, dient dit gedraineerd te worden. Misschien is het de bedoeling van uw tandarts om via de kies het abces te draineren? Ik kan zo niet beoordelen of er echt sprake is van een abces of van een wortelpuntontsteking.

In Nederland zullen wij in zo'n geval direct starten met een wortelkanaalbehandeling (endostart). Zodat de druk van de kies afgehaald wordt en de kanalen door spoeling grotendeels gereinigd kunnen worden van bacteriën. Dit geeft al veel verlichting van de klachten.
Meestal kan de behandeling niet in één zitting afgemaakt worden, dan wordt een tijdelijke vulling aangebracht in de kies, zodat de kies afgesloten is en niet opnieuw geïnfecteerd raakt. In een volgende zitting zullen de wortelkanalen van de kies verder gereinigd worden en vormgegeven voor een goede wortelkanaalvulling.
Het eventuele abces zal met behulp van een klein sneetje in het tandvlees gedraineerd worden.

Tijdens de wortelkanaalbehandeling heeft de tandarts beter zicht en kan een eventuele breuk van de kies beter gediagnosticeerd worden. Afhankelijk van de grootte en locatie van de breuk, kan de kies verder behandeld worden of zal er over gegaan moeten worden tot het trekken van de kies.

Hoe gaat het op dit moment met de zwelling en de pijn? Indien het niet beter gaat zou ik u adviseren nogmaals contact op te nemen met uw tandarts.
vr, 01/24/2014 - 12:52 Permalink
MarjanKeller

De manier waarop deze Franse tandarts uw kies behandeld is inderdaad niet hoe wij dit in Nederland doen. Misschien dat het in Frankrijk wel een gebruikelijke behandeling is?
U schrijft dat er een zwelling is van de wang/kaak. Indien er echt sprake is van een groot abces, dient dit gedraineerd te worden. Misschien is het de bedoeling van uw tandarts om via de kies het abces te draineren? Ik kan zo niet beoordelen of er echt sprake is van een abces of van een wortelpuntontsteking.

In Nederland zullen wij in zo'n geval direct starten met een wortelkanaalbehandeling (endostart). Zodat de druk van de kies afgehaald wordt en de kanalen door spoeling grotendeels gereinigd kunnen worden van bacteriën. Dit geeft al veel verlichting van de klachten.
Meestal kan de behandeling niet in één zitting afgemaakt worden, dan wordt een tijdelijke vulling aangebracht in de kies, zodat de kies afgesloten is en niet opnieuw geïnfecteerd raakt. In een volgende zitting zullen de wortelkanalen van de kies verder gereinigd worden en vormgegeven voor een goede wortelkanaalvulling.
Het eventuele abces zal met behulp van een klein sneetje in het tandvlees gedraineerd worden.

Tijdens de wortelkanaalbehandeling heeft de tandarts beter zicht en kan een eventuele breuk van de kies beter gediagnosticeerd worden. Afhankelijk van de grootte en locatie van de breuk, kan de kies verder behandeld worden of zal er over gegaan moeten worden tot het trekken van de kies.

Hoe gaat het op dit moment met de zwelling en de pijn? Indien het niet beter gaat zou ik u adviseren nogmaals contact op te nemen met uw tandarts.

Bedankt voor Uw uitgebreide reactie. Ik begruik inmiddels sinds dinsdag anti-biotica en de pijn en zwelling zijn aan het afnemen. Neem nog wel wat pijnstilling, want hoewel de pijn niet meer ondragelijk is, is het nog wel vervelend. Weet niet zo goed wat ik verwachten moet van het verloop van de pijn en de zweling. OP dit moment is de zwelling ongeveer gehalveerd. Ik heb zelf niet het gevoel dat er iets uitkomt, maar de tandarts heeft de kies helemaal opengeboord en zo gelaten om de ontsteking te laten draineren.
Ik poets elke keer als ik iets eet en spoel met zout water.
Mijn zorg is vooral dat het nog ruim 10 dagen duurt voor ik haar weer zie en ik naarNL ga en met twee lange dagen in de trein moeilijk de boel kan schoonhouden. Ook ben ik bang dat na afloop van de antibioticakuur de boel weer kan herinfecteren.
Heb vanmiddag met de tandarts gebeld en haar dringend gevraagd om me nog even te zien voor vertrek, maar ik kon geen afspraak maken, want volgens haar gaat het allemaal goed komen en is er geen probleem om het zo lang open te laten.
Ik overweeg nog om hier lokaal een andere tandarts te bezoeken, maar misschien is dit gewoon de franse manier?

Hoe "gevaarlijk"is het om een kies zo lang open te laten en wat kan ik zelf doen om herinfectie te voorkomen?

Alvast bedankt
vr, 01/24/2014 - 17:01 Permalink