Retentie na beugelen: feit en fictie

Author:
Retentie
Posted:
wo, 01/29/2014 - 20:45
Hallo!

Ik heb een paar vraagjes over de retentiefase na afloop van het beugelen. Ik hoor/lees namelijk veel verschillende dingen en wil graag weten wat nu waar is en wat niet. Concrete vragen:

-wat is de functie van de verschillende soorten retentiebeugels (draadje, plaat, doorzichtige 'mal')
-tot hoe lang moet je de verschillende soorten retentiebeugels blijven dragen?
-is er zekerheid over tot op welke leeftijd tanden blijven verschuiven?

Ik hoor graag antwoorden!
Ortholimburg

Eigenlijk hebben de verschillende retentie-apparaten allemaal hetzelfde doel: tanden op hun plaats houden.
Hoelang: levenslang. Dit komt omdat tanden levenslang kunnen bewegen. Dit is ook logisch want indien dit niet zou kunnen betekent dit per definitie dat we na een bepaalde leeftijd ook geen orthodontische correcties meer kunnen doen, en dat is niet zo.
Is dit voor iedereen zo? Nee, bij sommige patiënten zullen de tanden zeker blijven staan na een bepaalde tijd, maar we kunnen dit niet voorspellen, er is geen enkele manier om te voorzien bij wie dit gaat gebeuren en bij wie niet.
Dus: soort retentie-apparaat: vaak kwestie van voorkeur van patient of orthodontist.
Hoe lang: eigenlijk ad infinitum.
do, 01/30/2014 - 10:26 Permalink
Retentie

Dank voor je antwoord!

Wat ik me nu dan afvraag: waarom valt de keuze op een bepaald retentieapparaat, is de een 'beter' dan de ander? Bij mij persoonlijk is het zo dat ik draadjes achter m'n tanden heb, maar die achter de boventanden gaat zeer vaak los en het is eigenlijk niet praktisch om om de zoveel tijd weer naar de ortho te gaan, en de kosten lopen natuurlijk ook aardig op. Is het resultaat dan ook te behouden met alleen een nachtbeugel, zo'n Hawley-plaat bijvoorbeeld?
do, 01/30/2014 - 12:07 Permalink