bult, fistel, kies allang getrokken, weet het niet meer....

Author:
Margar
Posted:
zo, 02/16/2014 - 22:35
Hallo,

Het forum heb ik voor zover ik weet goed doorzocht. Ik kan wel van alles vinden over fistels, tandwortelontstekingen, apexresectie, bultje op tandvlees, maar ik kom mijn probleem niet tegen. Het is een lang verhaal, maar ik hoop dat iemand mij enigzins advies kan geven wat te doen. Een second opinion vragen, een verwijzing naar de kaakchirurg, kroon eruit halen, of wat anders ?

December 2012 krijg ik opeens een bult boven mijn een kies linksboven, daarnaast (richting voorkant) zit een kroon.
Tandarts geweest, antibiotica kuur gehad, en ik moest dan na 2 weken terugkomen, hij ging op vakantie.
Januari 2013 teruggeweest, foto gemaakt, ontsteking te zien, maar niet precies duidelijk welke: de kies of de kroon.
Afwachten was het advies. Er ontstond een fistel op het bultje. Weer naar tandarts geweest, nog even afwachten zei de tandarts.
Bultje en fistel waren na een paar weken verdwenen,en kwamen weer terug.

Zo doorgegaan tot Juli 2013, ik was inmiddels bereid de kies te laten trekken. (was een tand met een stiftje, opbouw) . Er is een staafje in de fistel geplaatst en een foto gemaakt. Het was niet duidelijk waar de ontsteking precies zat, boven de kies of de kroon. Maar waarschijnlijk was het de kies. Tandarts wou niet naar kaakchirurg verwijzen, ivm te korte wortel van de kies, geen apexresectie mogelijk. De kies is getrokken. En.....bultje en fistel kwamen weer terug. Volgens de tandarts was dit normaal, het had een paar weken tijd nodig om te herstellen.

September 2013, nog steeds bult en fistel, weer een foto gemaakt, en bot was mooi dichtgegroeid al. Zag er goed uit volgens mijn tandarts. Afwachten. Bultje en fistel zijn toen 2 maanden weggeweest.. In januari 2014 kwam het bultje en de fistel weer tevoorschijn.

Wederom naar de tandarts. Weer foto gemaakt, staafje in de fistel, staafje liep naar een plek tussen de kroon en de lege plek waar de kies gezeten heeft in. Tandarts zegt: zonde om de kroon ook eruit te halen, even een maandje afwachten nog. En hij had het over een cyste misschien, maar zag niets op de foto. Het bultje is niet dik op het moment, fistel dicht, maar ik voel nog steeds een kleine verdikking en plek is roder van kleur als de rest van tandvlees.De tandarts praatte ook over een flapje en de kaakchirurg. De maand afwachten is inmiddels om.

Wat moet ik nu ? Ik weet het niet meer. Ik vertrouw mijn tandarts, maar heb hier niet helemaal een goed gevoel over, ook om nog een aantal andere dingetjes...inmiddels ben ik een jaar verder, kies kwijt, bult en fistel niet verdwenen....

Ik wil deze week eigenlijk weer bellen voor een afspraak maar weet niet wat ik moet doen, Is het nodig een second opinion te vragen ? Of een verwijzing naar de kaakchirurg ? Of de tandarts de kroon er uit te laten halen, en dan is het misschien nog niet in orde....

Alvast bedankt voor een reactie.