tanden verplaatst ondanks essix en spalkjes

Author:
Jola1965
Posted:
ma, 05/05/2014 - 23:06
Mijn zestienjarige dochter heeft drie jaar gebeugeld ivm agenesie van de twee kleine snijtanden boven. Met behulp van slotjes, elastiekjes en botankertjes zijn alle elementen boven naar voren gehaald zodat ze geen plaatje of implantaat hoefde. Het resultaat is prachtig en het valt niemand op dat de hoektanden nu naast de grote snijtanden staan.
Ze is nu ongeveer een jaar van haar beugel af. Ze heeft trouw haar doorzichtige nachtbeugel (essix?) gedragen en ook spalkjes gekregen. De spalkjes zitten gewoon vast en de nachtbeugel zie ik niets bijzonders aan.
Er is echter wel een probleempje. De boventanden staan sinds een paar weken (?) nu precies op de ondertanden. Ik weet zeker dat dit niet zo was en het lijkt me niet de bedoeling. Haar kiezen kunnen nu ook niet goed meer op elkaar. De tanden staan nog wel allemaal mooi recht voor zover ik dat met mijn lekenoog kan zien.
Ze wil echter absoluut niet meer naar de orthodontist. Ze is erg bang dat ze opnieuw een slotjesbeugel krijgt.
Weet iemand toevallig wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn en of een slotjesbeugel altijd opnieuw nodig is? Of wat de gevolgen op langere termijn zouden kunnen zijn als ze er niets mee doet.
Ik hoop dat ik haar daarmee kan overtuigen dat we echt terug moeten.
Ortholimburg

Eerst en vooral zou er eens moeten gekeken worden waarom de tanden nu anders staan.Als de tanden nog goed staan, maar de okklusie verandert, kan er nog wat laattijdige onderkaakgroei zijn. Dan wordt dit best voorlopig opgevolgd. Eventueel kan een botscan of scintigrafie hierover meer duidelijkheidi geven.
di, 05/06/2014 - 13:32 Permalink
Jola1965

Ok, occlusie heet het. Ik zocht het woord al gisteren.
Ja, die is veranderd. Wel vreemd dat dit nog onderkaakgroei kan zijn. Ze is al een jaar of drie niet meer gegroeid. Wat bedoel je met opgevolgd? Nog even aanzien, of juist laten volgen door de orthodontist?
En wat kan er gebeuren als ze het zo laat? Ik wil haar graag overtuigen van de noodzaak om wel naar de orthodontist te gaan. Ze gaat uiteindelijk wel gewoon mee als ik het zeg, maar ik wil liever met argumenten haar overtuigen.
di, 05/06/2014 - 16:42 Permalink
Ortholimburg

Sowieso laten opvolgen door orthodontist. Je kan enkel zien of het nog verandert als de situatie wordt gedocumenteerd ,met bv foto's. Als het dan na een half jaar nog veranderd is, dan weet je dat er idd nog iets aan het gebeuren is.het feit dat de ( lengte)groei al gestopt is betekent op zichzelf niet zoveel tgv de kaaksbeenderen. Als er een afwijkend groeiproces aan de hand is, dan kan zich dat beperken tot enkel de kaaksbeenderen. We zien vaak genoeg patiënten, ver in de twintig, die toch opeens nog een afwijkende groei vertonen, nadat ze al lang uitgegroeid zijn.maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken, te technisch om hier op in te gaan.
di, 05/06/2014 - 20:34 Permalink
Jola1965

Goed, dank je wel! Ik ga dan toch maar een afspraak maken. Ze heeft al bedongen dat ze geen slotjesbeugel wil als het verder geen kwaad kan. Haar kiezen sluiten wel goed op elkaar, zegt ze. We zullen het wel horen.
Kun je misschien - sorry als ik teveel vraag - nog iets zeggen over eventuele opties. Ik begrijp dat je geen oplossing kunt geven zonder duidelijke info maar misschien is er in het algemeen iets over te zeggen zonder er in technisch opzicht al te diep op in te gaan. (mag wel hoor, maar wil je niet teveel werk bezorgen)
di, 05/06/2014 - 22:46 Permalink
Jola1965

Net terug van de orthodontist.
Niets aan de hand. Het is een kleine open beet, waarschijnlijk veroorzaakt door haar tong.
Er hoeft niets te gebeuren. Alleen proberen op te letten dat ze haar tong niet tegen haar ondertanden duwt. Groei van de onderkaak was erg onwaarschijnlijk bij een ruim zestienjarige die al meer dan drie jaar in geen enkel opzicht meer groeit. Over een jaar weer de reguliere controle. Mocht er tussentijds iets veranderen dan konden we altijd bellen.
do, 05/22/2014 - 16:18 Permalink