Kiespijn

Author:
oraetlabora
Posted:
di, 06/03/2014 - 15:31
Ik heb al een aantal maanden na het plaatsen van een witte vulling in mijn voortand last van druk/pijn in al mijn voortanden ook een kies rechtsbovenin deed mee. Mijn tandarts zei na meerdere keren een probleem consult te hebben gegeven; neem een second opinion ik kan je niet meer helpen. Dit heb ik dan ook gedaan en ben bij de '' second opinion'' tandarts gebleven. Ook omdat ik verhuisd was en het makkelijk was bij deze tandarts te blijven.

Deze kon overigens na meerdere probleem consulten te hebben gegeven ook alleen constateren dat er niks aan de pijn in de voortanden te doen was. De kies rechtsbovenin die ook pijn gaf was ook gewoon in orde zei hij (geen foto gemaakt). Meerdere tandartsen geraadpleegd over mijn voortanden, maar tot dusver valt er niks te zien op de foto's, de voortanden zijn goed. De pijn blijft aanhouden en is constant. Daarbij komt dat ik in bijna al mijn kiezen vullingen heb. Mijn tandarts heeft laatst mijn gebit gecontroleerd aangezien ik last had van een aantal kiezen (waaronder nog steeds die rechtsbovenin, naderhand al een maand last) en zei dat alles er goed uit zag. Toch had ik kiespijn. Nog een aantal keer terug geweest, ik wou het zeker weten. Ben bij studenten tandheelkunde geweest voor dezelfde problemen, aangezien ik op zoek was naar antwoorden. Foto van kies rechtsbovenin gemaakt en bleek dat er toch onder de vullingen cariës zat (dus toch). Ik dit aangekaart bij mijn tandarts en ook dat ik denk dat er onder de rest van de vullingen ook wat zit. Tandarts heeft cariës weggehaald bij de witte vulling rechtsbovenin en zegt dat er op de foto's niks te zien is wat betreft overige probleemzones.

Toch heb ik ook kiespijn rechtsonderin, tussen de kiezen zit wat verkleuring. Bij het inademen van koude lucht is het overgevoelig, en ik weet hoe gevoelige tanden voelen, dit is niet gewone gevoeligheid. Ook is de kies gaan kloppen, andere kiezen zijn ook zeer gaan doen, en bij bijten heb ik ook last van de kies. Wanneer er koudelucht langs de kiezen komt, krijg ik ook oorpijn. Verteld aan de tandarts. De tandarts zegt dat er niks te zien valt op de foto, wel is er bij de achterste kies onderin een oude vulling, die zou er eventueel uit gehaald kunnen worden. Maar meer kan hij niet doen. Aan de andere kies rechtsonderin waar ik dus meer pijn aan heb valt niks te zien of te doen.

Het is de 10e x dat ik naar de tandarts ben geweest in twee maanden tijd, omdat er elke keer nieuwe problemen (of onontdekte problemen) zich aandienen. Dit is nu al de zoveelste keer dat ik met pijn thuis zit, aangezien er niks te vinden was en ik weer naar huis moet, toch gaat de pijn hier niet van over. Ik heb voor de pijn aan mijn voortanden medicatie gekregen van de huisarts tegen aangezichtspijn, maar deze zijn zo zwaar dat ik ze liever niet gebruik. ook omdat ik bang ben dat er op meerdere plaatsen cariës zitten, en ik dit dan niet voel en ik wil zeker niet dat de aantasting aan mijn tanden erger word dus wil ook niet lekker rustig gaan afwachten. (Het duurde immers 5 consulten voordat de tandarts cariës onder de vulling bovenin ging behandelen.) Er zit tussen mijn tanden een verkleuring waar ik in kan prikken, ik vermoed een gat.

Pijn lijkt mij een indicatie dat er wat meer aan de hand is. Ik ben al zo vaak bij de tandarts geweest, dat ik ook het idee heb dat hij mijn problemen niet meer zo objectief kan bekijken, wat ik me kan voorstellen (aangezien ik elke keer weer wat heb, waar ik verder niet veel aan kan doen, en hij verder niks vind. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, overigens niemand niet maar de pijn is er). Heb gezond tandvlees en een goede mondhygiëne (flossen/stokeren en electrische tandenborstel), ben volgens de bloedonderzoeken gezond maar toch heb ik kiespijn.

Kan het zijn dat de tandarts (waarbij de eerste ontmoeting een probleem consult over de voortanden betrof, en daarna weer één en weer één)mijn problemen aan de kiezen minder objectief bekijkt ook omdat dit allemaal achter elkaar gebeurd? De huisarts wil mij niet doorsturen naar de kaakchirurg o.i.d. en dat is prima, maar ik weet niet meer waar ik dan wél heen moet. Ik wil van de pijn af, maar bovenal wil ik gezonde tanden houden. Dus pijnstillers zijn handig en die slik ik al meerdere maanden, maar hierdoor wordt de oorzaak niet aangepakt. Ik denk dat er onder de vullingen daadwerkelijk meer aan de hand is, ookal is dit niet te zien op de foto's, een andere tandarts heeft mij ooit verteld dat niet alles te zien is op foto's. Ik wil niet mijn tandarts tekort doen of wat dan ook.

Is het verstandig om een second opinion te nemen bij een andere tandarts, of beledig ik daar mijn tandarts mee?
oraetlabora

Nee er is nog niet onderzocht of het met klemmen/knarsen te maken heeft. Mijn kiezen aan de rechterkant zijn echt supergevoelig bij het inademen van koude lucht (of gewoon constant eigenlijk), de ene kies is gevoeliger/pijnlijker dan de andere. Ik heb hier nog nooit last van gehad, kan klemmen zoveel pijn veroorzaken? Of moet ik me zorgen maken dat ik een ontsteking in mijn gebit heb zitten.
ma, 06/09/2014 - 19:46 Permalink
oraetlabora

Ben overigens doorgestuurd naar de kaakchirurg door mijn tandarts. Wel zei hij dat wellicht een oude vulling eruit gehaald moest worden, dat deze ook klachten kon veroorzaken. Maar dat hoefde niet perse zo te zijn. Is het wijsheid deze dan te laten verwijderen, of wacht men de kaakchirurg af (duurt nog anderhalve week)
ma, 06/09/2014 - 19:48 Permalink
oraetlabora

Ben dus bij de kaakchirurg geweest twee weken geleden en deze heeft mij amitriptyline voorgeschreven. Dit moet ik zes weken gebruiken. Nemen de pijnklachten dan af, dan zou het zo zijn dat ik 'klem'. Nemen ze niet af dan moet er verder gekeken worden. Na een week de amitriptyline ingenomen te hebben merk ik nog geen verschil ( ik weet dat het twee weken kan duren). Wel merk ik dat de klachten verergeren en vooral wanneer er koude lucht langs mijn kies achterin komt. Dit straalt door naar mijn kaak en naar mijn oor evenals mijn jukbeen (voorheen had ik dit verschijnsel nog niet). Mijn kaak en jukbeen voelen dan heel erg 'vol' en pijnlijk aan. Ook bij andere kiezen heb ik nog wel pijnklachten maar in en rondom deze kies rechtsachter het ergst. Het tandvlees achter deze kies klopt dan ook. Ben bij de tandarts geweest omdat ik kiespijn kreeg aan de voorlaatste kies linksonder en daar is een nieuwe vulling geplaatst. Bij de laatste kies linksachter zit ook wat cariës maar schijnbaar was dit nog niet zo ernstig dat het weggehaald moest worden. Bij de laatste kies en voorlaatste kies aan de rechterkant hebben ze een paar weken geleden geconstateerd dat er niet veel te vinden was behalve gevoelige tandhalsen. Ik vraag me nu af of ik er goed aan doe rustig zes weken te wachten totdat de amitriptyline misschien zijn werking doet of dat ik toch maar beter naar de tandarts/kaakchirurg moet gaan aangezien de pijn en gevoeligheidsreactie verergert?
zo, 06/29/2014 - 17:53 Permalink