Kies gevoelig naast getrokken kies

Author:
Jbr
Posted:
di, 06/24/2014 - 10:48
Vorige week dinsdag is bij mij een kleinere kies in de onderkaak getrokken. Achter deze kies zit nu nog een kies die helemaal los staat. Alhoewel ik het idee heb dat de wond goed aan het genezen is (niets is dik en ik zie de wond langzaam aan dichtgroeien) is de losstaande kies extreem gevoelig. Als ik deze aanraak of beweeg met mijn vinger dan is dat onprettig/pijnlijk. Het valt me op dat ik in de ochtend eigenlijk weinig last heb maar naarmate de dag vordert lijk ik wel meer last te krijgen. Een paracetamol werkt prima maar ik maak me enigszins zorgen dat een week na het trekken van deze kies de naastliggende kies nog deze klachten geeft. Heb ook niet het gevoel dat het minder aan het worden is. Iemand een idee/suggestie?
Lieneke

Dat een kies losstaat is natuurlijk op zichzelf al niet goed. De tand beweegt in de kas en trekt als het ware aan vezeltjes en dat kan zeer doen. De kies die ernaast stond gaf wat steun, maar die is nu dus weg en daardoor kan de kies nog meer bewegen. Ook kan het zijn dat het tandvlees lager komt te liggen waardoor er nog minder steun ontstaat. Daarbij komt dat deze kies nu wat zwaarder belast wordt bij het eten. Wat is het beleid van deze kies? Heeft de tandarts besproken hoe het precies met deze kies er voorstaat; wat is de diagnose/prognose?
di, 06/24/2014 - 11:20 Permalink
Jbr

Hoi Lieneke,

Bedankt voor je snelle reactie. Uit jouw antwoord concludeer ik eigenlijk dat het best normaal is dat deze kies nu, een week na trekken van de kies ernaast, gevoelig is. Met mijn tandarts, die ik hoog heb zitten, heb ik verschillende opties besproken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een implantaat en daar heb ik met de tandarts over gesproken. Hij geeft echter aan dat de kies (naast het gat, waar ik dus nu ook wat last van heb) niet al te best meer is (heeft ook een kroon) en stelt eigenlijk voor om af te wachten. Met het gat kan ik gewoon goed eten en drinken en het is ook niet in het zicht. Mocht de andere kies nu in de toekomst problemen gaan geven dan wil hij deze eruit halen en dan gelijk een dubbel/tweetal implantaten plaatsen. Hij geeft hier de voorkeur aan omdat je in dat gebied dan maar 1x hoeft te implanteren. Ben benieuwd hoe jij hierover denkt...
di, 06/24/2014 - 11:51 Permalink