Hallo allemaal.
Sinds ik nieuw op dit forum ben, zal ik me even snel voorstellen.
Ik ben joost en ik ben 15 jaar.
Ik zit al enige tijd met een beslissing/vraag, dat als volgt gaat.
Mijn voortanden staan nu al enige jaren scheef. (De 4 voortanden staan naar voor en naar achter.)
Ik ben al ruim 6 jaar niet meer naar de tandarts geweest, vanwege angst.
Beslissing;
Mijn is geadviseerd door een kennis om 4 kronen te nemen voor mijn voortanden, i.p.v een beugel. Omdat de 4 kronen ongeveer €400,- goedkoper is dan een beugel, en zo zijn voordelen heeft.
De vragen;
Mag je al op 15 jarige leeftijd kronen nemen?
Zou het uitmaken met de latere groei van mijn gebit? (Alle tanden zijn al gewisseld, en ik denk dat mijn tanden niet zo heel veel meer groeien.)
En wat zouden jullie mij voor tips kunnen geven?
Bij voorbaad dank,
Joost.
Sinds ik nieuw op dit forum ben, zal ik me even snel voorstellen.
Ik ben joost en ik ben 15 jaar.
Ik zit al enige tijd met een beslissing/vraag, dat als volgt gaat.
Mijn voortanden staan nu al enige jaren scheef. (De 4 voortanden staan naar voor en naar achter.)
Ik ben al ruim 6 jaar niet meer naar de tandarts geweest, vanwege angst.
Beslissing;
Mijn is geadviseerd door een kennis om 4 kronen te nemen voor mijn voortanden, i.p.v een beugel. Omdat de 4 kronen ongeveer €400,- goedkoper is dan een beugel, en zo zijn voordelen heeft.
De vragen;
Mag je al op 15 jarige leeftijd kronen nemen?
Zou het uitmaken met de latere groei van mijn gebit? (Alle tanden zijn al gewisseld, en ik denk dat mijn tanden niet zo heel veel meer groeien.)
En wat zouden jullie mij voor tips kunnen geven?
Bij voorbaad dank,
Joost.
Re: kronen nemen?
Alleen zou dat misschien ook wel problemen opleveren, omdat in mijn onder gebit 1 tand naar achteren staat. (Dat denk ook de orzaak is van de scheven tanden.)
Dus heb ik geen idee wat er zou gebeuren als mijn boventanden weer rech staan. (Of het dan weer terug zou gaan naar zijn oude plaats.)
Bovendien is het echt heel zonde hoor, om op jouw leeftijd scheve tanden recht te gaan zetten met kronen.
Voor kronen moet een groot gedeelte van je (waarschijnlijk gave) tanden worden weggeslepen.
Kronen kunnen, mits goed verzorgd, heel lang meegaan, maar ze hebben niet het eeuwige leven.
Grote kans dus, dat ze een keer vervangen moeten worden. Misschien wel meerdere keren zelfs.
Ik denk dat de eerste stap die je nu moet gaan zetten is, weer naar de tandarts te gaan voor een controle.
De tandarts kan je dan adviseren over eventueel een beugel.
Weet je hoe het komt, dat je zo bang bent?
Wat vinden je ouders ervan, dat je al zes jaar niet geweest bent?
Mij komt het over alsof er nog niet eens een orthodontist is gevraagd wat er kan en wat het precies gaat kosten.
Internet wijsheid is inmiddels al lang geen echte wijsheid meer aangezien er inmiddels over veel onderwerpen meer onzin dan echte wijsheid te vinden is.