Pijn in verband met knarsen?

Author:
Thomas81
Posted:
vr, 10/24/2014 - 08:22
Hoi allen,

heb al een tijdje wisselende pijn aan tanden/kiezen.
Een jaar geleden denk ik (kan ook langer zijn geweest), begon het met wat last aan mijn rechter boventanden. Naar de tandarts geweest, bleek er een tand wat hoger te zijn dan de rest --> wat van afgeslepen en de pijn verdween weer.

Begin mei dit jaar had ik soortgelijke pijn, maar toen aan de linker bovenzijde. Ook in het begin weer een uitstralende, nog lichte pijn. Langs geweest, kon zo niets vinden. Werd wel aangegeven dat ik waarschijnlijk 's nachts veel klemde, dat dit schade opleverde aan mijn tanden/kiezen en dat er een tandwortel wat bloot lag --> is behandeld. Was een weekje pijnvrij, tot het weer terugkwam en deze keer flinke pijn veroorzaakte. Zelfs ibuprofem/paracetamol hielpen niet hiertegen. Het is een pijn dit op een dag een aantal keren terugkwam, waarbij het ook uitstraalde naar mijn oren en hoofdpijn. Weer naar de tandarts, foto's gemaakt van de plek, was weinig op te zien (klein ontstekingsrestje, maar dat was volgens de tandarts zo klein dat dat de pijn niet kon veroorzaken). Toen in overleg nog maar eens bekeken of er een tand wat uitstak, en dat was zo. Weer afgeslepen en na even was de pijn weer verdwenen.

Nu begin deze week heb ik weer last van zelfde soort pijn, maar weer aan de rechter bovenzijde. Zelfde soort pijn (ook weer een paar keer per dag "een aanval") als in mei, maar nu nog niet zo erg dat ik niets meer kan doen. Het is nu sinds dinsdag zo'n beetje aan de gang. Wil denk ik volgende week even terug naar de tandarts, weer laten kijken of de tanden wel "gelijk" zijn (of dat er een uitsteekt), maar het lijkt me geen goede oplossing om zo elk half jaar wat af te laten slijpen. Je houdt niets over :)

Wat ik ergens eens heb vernomen is dat door het knarsen er veel druk kan komen op een bepaalde tand --> kan een lichte ontsteking daaronder ontstaan die de tand wat naar boven duwt --> krijg de pijn. Slijp je het af, komt het weer op gelijke hoogte (dus geen extra belasting). Dit zou (deels) verminderd kunnen worden door een knarsplaatje (inmiddels in gebruik sinds begin deze week de meeste nachten (was begin juni al aangemeten, maar kon daar niet aan wennen, nu door wat tips redelijk gewend en kan ik iig ermee slapen).
Is er hier ervaring mee met dit soort (pijn)klachten?

Heb zelf angst voor de tandarts (dus dat helpt ook niet) en ga dus ook niet zo snel. Al is het wel een prima tandarts als je er eenmaal bent. Maar in mei kon hij er zo niets op vinden, dus ben benieuwd of jullie misschien wat weten?

Bedankt!
Thomas81

Bedankt voor het antwoord.
Zal daar dan eens specifiek op gaan zoeken en me in overleg met de tandarts laten verwijzen/het met hem bespreken.

Inmiddels wat topics doorgelopen, de klachten die ik vind het bij het zoeken lijken veel op de mijne.
Vandaag is het gelukkig weer wat minder geworden, maar zal volgende week toch de tandarts maar eens bellen. Als die klachten zo terug blijven komen, is dat niet echt prettig.

Over mijn eerste bericht: eens gezocht op knarsplaatje, maar heb wat anders dat ik gebruik. Iets dat over de voortanden heen gaat en ervoor zorgt dat de tanden niet op elkaar kunnen 's nachts.
vr, 10/24/2014 - 17:19 Permalink
vV

zo een die alleen over de4 voortanden gaat? NTI splint? ding weggooien of op zijn minst heel strikt door tandarts, en dat betekent ook heel vaak (elke maand ...) laten controleren of de tanden niet naar binnen gebruikt worden. Liefst weggooien, wat mij betreft zouden die dingen verboden moeten worden. Wordt door mensen met verstand van zaken al een aantal jaren aangemerkt als obsoleet.
vr, 10/24/2014 - 18:36 Permalink
Thomas81

zo een die alleen over de4 voortanden gaat? NTI splint? ding weggooien of op zijn minst heel strikt door tandarts, en dat betekent ook heel vaak (elke maand ...) laten controleren of de tanden niet naar binnen gebruikt worden. Liefst weggooien, wat mij betreft zouden die dingen verboden moeten worden. Wordt door mensen met verstand van zaken al een aantal jaren aangemerkt als obsoleet.

Hij gaat enkel over de bovenste twee voortanden heen, idd van NTI.
Hij is wel door de tandarts aangemeten, maar niet meer voor controle langs hoeven komen eigenlijk.
Schrik eigenlijk wel een beetje door de opmerking, had wel vertrouwen in mijn tandarts.
vr, 10/24/2014 - 19:35 Permalink