Nog steeds pijn na start wkb

Author:
wally118
Posted:
ma, 11/03/2014 - 19:28
Hallo,

Onlangs (woensdag 22-10) is bij mij de start gemaakt van een wkb.
Het was begonnen met pijnlijke scheuten als er iets kouds of warms langs een bepaalde kies ging. Na een paar dagen was dit weer weg maar voor de zekerheid ben ik toen toch naar de tandarts gegaan. Deze heeft 2 soorten foto's gemaakt (een met zo'n apparaat wat langs je hoofd draait en de ander met zo'n koker die ze op je wang richten) maar op beide foto's was helemaal niks te zien. Hij heeft me toen toch maar antibiotica voorgeschreven omdat ik op het punt stond op vakantie te gaan. Een paar dagen daarna begon ik een zeurende pijn te voelen aan de linkerkant van m'n onder en bovenkaak waarbij ik absoluut niet kon zeggen of het van een bepaalde kies af kwam.
Toen ik terug kwam van vakantie maar weer een afspraak gemaakt bij de tandarts en wederom zijn er toen foto's gemaakt. Ook nu was er weer niks te zien. Wel zag hij dat mijn tandvlees bij die kies die eerst pijnlijk was was opgezwollen. Omdat hij meende dat er nu wel een ontsteking zat heb ik nog een antibioticakuur gekregen maar ook nu weer zonder effect.
Uiteindelijk heeft hij op 22-10 de betreffende kies toch opengemaakt en er spul op gedaan om de zenuw af te laten sterven.
Vorige week maandag (27-10) heb ik weer contact gezocht met de tandarts omdat ik nog steeds die zeurende pijn heb in m'n kaak. Hij zei dat het per persoon verschillend is hoe lang het duurt voordat die zenuw afsterft en dat het dus goed mogelijk was dat het bij mij nog niet zo ver was en dat ik daardoor nog steeds die klachten had.
Nu zijn we ondertussen weer een week verder en de klachten zijn er nog steeds. Het tandvlees is nog steeds opgezwollen maar het is niet rood en het bloed ook niet. Kan die zwelling te maken hebben met die kies en hoe lang kan uit duren voordat zo'n zenuw is afgestorven??
Newtan

Waar je last van hebt is niet de zenuw, maar van het wortelvlies. Daar komt de zenuw op uit via 100.000 zijkanaaltjes in de wortel.
Tegen de tijd dat een tandarts op een foto wat van een wortelvlies ontsteking ziet, ben je 2 tot 6 maanden verder.
Dus de zenuw binnenin voelt niets meer, maar van de irritatie rond de wortel heb je last.

Tandartsen die dat weten, zijn naar een cursus geweest. Daar leer je dat de zenuw binnenin de wortel niet dood moet zijn, maar schoon.

De bedoeling van het medicament binnenin de zenuw is om de wortel te ontsmetten. Dat lukt wel een beetje, maar niet ideaal. Dus laat de binnenkant van de wortel nog eens schoon maken. Dan gaat de overlast pas weg.
Overigens hoort de vulling ook erg goed dicht te zitten, anders komen er nieuwe bacillen binnen de dode zenuw wonen. Ook als er medicijn in zit.
ma, 11/03/2014 - 19:52 Permalink
wally118

Ah okay... Dat verklaard wel het een en ander dan ja...
In januari moet ik terug voor het 2e gedeelte van de wkb. Moet ik hem in de tussentijd dan vragen om dat medicament nog een keer toe te passen in die kies??
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vorige week nog om de 4 uur paracetamol moest pakken maar de afgelopen dagen houd ik het wel 6 tot 7 uur vol voordat ik weer wat moet gaan pakken tegen de pijn.
ma, 11/03/2014 - 21:49 Permalink