Moeizaam trekken tand of kies, met mucoperiostale opklap

Author:
Ladyday78
Posted:
za, 11/08/2014 - 09:43
Beste forumleden,

dit wordt waarschijnlijk een wat uitgebreid verhaal, dus bij voorbaat dank voor het lezen ervan.
Ik heb van jongs af aan al geen erg goed gebit, met de daarbij behorende angst voor de tandarts. Dat heeft ervoor gezorgd, dat ik de afgelopen 8 jaar helemaal niet bij de tandarts ben geweest. Mijn vriend is ook al zo'n 10 jaar niet geweest. Tot een paar weken geleden. We zijn verhuisd en hebben de stap genomen een nieuwe tandarts te zoeken en zijn daar geweest.

Voor mij was het al wel duidelijk, dat het niet al te best zou zijn met mijn gebit en er was sowieso een vulling uit. Maar bij het eerste bezoek bleek, dat zowel ik, als mijn vriend parodontitis hebben. Geen fijn bericht. De tandarts adviseerde om bij ons alle twee de 4 verstandskiezen te laten trekken, aangezien die voor een infectiebron zouden blijven zorgen. (Bij mij zijn in het verleden al eens 4 gezonde kiezen getrokken om plaats te maken in mijn kaak, dit even voor de volledigheid).

Ik heb toen een afspraak gemaakt voor de week er na om de kiezen te laten trekken en 3 gaatjes te laten vullen (ja, dat ook nog!). En 2 weken daarna zou de mondhygiëniste de pocketmeting doen. Toen ik voor de afspraak kwam om de kiezen te laten trekken, bleek de mondhygiëniste ook aanwezig. En hebben we afgesproken, dat de tandarts drie kwadranten zou verdoven, om te vullen en 3 kiezen te trekken. En dat ze op dat moment ook de pocketmeting zouden doen.

Eerst hebben ze de pocketmeting gedaan en daarna heeft de tandarts 2 vullingen gedaan. Toen was de vraag hoe lang ik nog kon blijven (ze waren iets later begonnen). Nou, dat kon nog zo'n 40 minuten. Toen stelde de tandarts voor, dat de mondhygiëniste kon beginnen met de reiniging van het gebit. En dat hij de laatste 5 minuten terug zou komen om de kiezen te trekken. Zo gezegd, zo gedaan. De mondhygiëniste heeft mijn bovengebit gereinigd en de tandarts kwam om 5 voor 11 terug om de kiezen te trekken. Toen er 3 uit waren, vroeg hij of hij niet toch ook meteen de 4e zou doen, dan was ik ervan af. Maar aangezien ik 2 weken later weer terug zou komen, nog niet verdoofd was aan die kant en op dat moment naar mijn kinderen moest, zei ik dat dat wel tot de volgende afspraak kon wachten.

Maar nu heb ik dus de rekening gekregen. Waar voor het trekken van de kiezen (de titel zegt het al) 3x H35, moeizaam trekken tand of kies, met mucoperiostale opklap en H90 is gerekend. Bij het lezen van de term moeizaam trekken, had ik al enigszins mijn twijfels, maar na het opzoeken van de term mucoperiostale opklap, weet ik heel zeker dat dit niet is wat er bij mij uit is gevoerd.

Ik heb hier nu een heel naar gevoel over. Deze rekening was bijna €900,- en de rekening van het eerste bezoek €220,-. (En mijn vriend moet dus een soortgelijke behandeling, dus voor ons is dat zo'n beetje dubbel). En dan ben ik er nog (lang) niet. Nou, had ik deze kosten zelf natuurlijk (waarschijnlijk) kunnen voorkomen door wel halfjaarlijks naar de tandarts te gaan. Dus dat het geld gaat kosten, dat accepteer ik. (Ik wil ook heel graag mijn eigen gebit behouden) Maar wel dat wat er ook gedaan wordt, natuurlijk.
En nu blijkt, dat mijn keuze om de 4e kies bij mijn volgende afspraak te laten doen, mij waarschijnlijk weer €56,04 (H90) gaat kosten. Als ik dat geweten had, dan had ik het wel meteen laten doen.

Ik begrijp nu ook een beetje, dat de tandarts een begroting had horen te maken. Dat het wel kostbaar zou worden, heb ik wel begrepen van hem, maar een begroting heb ik nooit gehad. Moet ik denken aan €2000, €3000, ik heb geen idee eigenlijk.

Ik snap, dat de eerste stap is natuurlijk navraag doen bij de tandarts zelf. Maar aangezien het gister vrijdagmiddag na vijven was, heb ik dat nog niet kunnen doen. En omdat ik er gewoon wakker van gelegen heb vannacht, wilde ik het toch alvast even van me af schrijven.

Het ergste vind ik nog, dat ik eigenlijk bang ben om "te klagen" over de factuur. Omdat ik nog lang niet klaar ben met de hele behandeling en ik graag een goede relatie hou met de tandarts. Maar de initiële opluchting en goede gevoel van vertrouwen heeft nu toch een beetje plaatst gemaakt voor een minder goed gevoel en (weer) een soort angst. Omdat ik dus niet goed weet waar ik aan toe ben.

Mag nu zomaar code H35 gerekend worden? En als het eigenlijk om code H11 gaat, mag dan wel H90 in rekening gebracht worden? Hoe kan ik nu het beste mijn tandarts hierover benaderen?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Grappa

wat een vervelende ervaring voor je bij je nieuwe tandarts.

Om te beginne is je tandarts verplicht vanaf €250 een begroting te geven. Daar hoef je niet om te vragen, hij is er gewoon toe verplicht. Dat staat in de beleidsregel van de NZa, misschien heb je dat al gelezen.

H35 is nogal een behandeling. Het afschuiven van mucoperiost betekent dat een stukje tandvlees los wordt gemaakt van het kaakbot. Meestal wordt ook gesneden en uiteraard volgt een hechting. Alleen met H35 mag H90 worden berekend. Als dit alles niet is gedaan en de extracties gingen gemakkelijk (boven is dat vaak het geval) dan moet de tandarts H11 declareren en dan mag H90 niet meer.

Ik zou ook de rest van de nota kritisch nazien of hier posten dan krijg je wel commentaar.

Allereerst zou ik de tandarts hierop aanspreken en uitleg vragen. Als je er niet uitkomt dan kun je een melding doen bij de NZa (kan online via de website) en als je een aanvullende verzekering hebt ook bij je zorgverzekeraar. Een klacht bij de klachtenregeling van de tandarts (meestal ANT of KNMT) kan ook maar verwacht daar niet veel van.
Daarnaast kun je overwegen de tandarts in gebreke te stellen en een aangetekende brief te sturen waarin je je bezwaren uitlegt en betaling weigert. Je zou kunnen betogen dat je je misleid voelt en er geen behandelovereenkomst zoals bedoeld in de WgbO tot stand is gekomen. Daarnaast heeft de tandarts je mogelijk misleid en opgelicht. Het draait daar om geld maar dat gevoel heb je al lees ik in je email.

Ik hoop dat je eruit komt en misschien is een andere tandarts ook een optie.
za, 11/08/2014 - 11:02 Permalink
Ladyday78

Grappa, bedankt voor je reactie.

Ik las net een bericht, dat vragen over rekeningen niet (meer) beantwoord worden.

Ja, dat ik het natuurlijk bij de tandarts zelf aan zal moeten kaarten, dat snapte ik al. Ik zie er alleen wel tegenop. En ik snap het ook gewoon niet zo goed. Ik had een goed gevoel bij de praktijk + tandarts. Maar ik heb nu inderdaad het gevoel, dat er op deze manier makkelijk wat extra bovenop de rekening wordt gedaan. Is toch €180 verschil, met het "gewoon" trekken van 4 kiezen. (Onder ging overigens net zo snel als boven)

Voor mij (ons) is dat heel veel geld. En ik snap het ook niet zo goed. Wij (mijn vriend, dus ook) zullen nog een boel moeten laten doen en daar verdienen ze meer aan, dan als wij nu (weer!) naar een andere tandarts zouden stappen.

Verder klopt de rekening wel (T12, 2x V13, 2x V21, V50 en 12x T22 en nog 3xA10, die extra verdovingen heb ik ook inderdaad gehad.

Overigens heb ik (en mijn vriend ook) op onze eerste rekening (van het eerste bezoek dus) ook allebei C22 staan. Dan hadden wij toch een vragenlijst in hebben moeten vullen? Hebben we ook niet gedaan. Maar aangezien die afspraak wel veel tijd heeft gekost (meer dan ingepland was, vermoed ik), vind ik dat niet heel erg. Maar heel netjes is het niet, of wel?

Maar is het nu het verstandigst om te vragen, "wat is moeizaam trekken van kies, met mucoperiostale opklap precies", of moet ik al meteen aangeven, dat dat niet is wat er volgens mij gedaan is?
za, 11/08/2014 - 11:18 Permalink
Grappa

Vreemd dat vragen over rekeningen niet meer gesteld mogen worden is waarschijnlijk te transparant of zo.
Wat je vraag betreft ben ik er niet bij geweest. Als er gesneden is en tandvlees losgemaakt kan het kloppen.mals dat allemaal niet gedaan is dan klopt het niet. Hoe lang heeft trouwens de T12 en de T22 geduurd? 12x T22 en een T12 duren bij elkaar minstens 1,5 tot 2 uur los van de overige behandelingen.
C22 mag alleen als de standaard vragen daar aanleiding toe geven. Dan moet er inderdaad e.e.a. op schrift komen en ook besproken worden. Als er alleen een paar vragen worden gesteld hoort dat bij de C11.
Veel succes en als men je berichten verwijderd mag je altijd een PB sturen.
za, 11/08/2014 - 13:20 Permalink
Ladyday78

Bedankt weer voor je antwoord!

Nee, gesneden is er beslist niet, gehecht ook niet. Alleen in 5 minuten 3 kiezen getrokken. Ik kan nu niets inscannen, maar de eerste factuur was als volgt (geen code C11, maar C28)

C28 uitgebreid onderzoek t.b.v. opstellen en va €100,86
C22 Schiftelijke medische anamnese €21,29 (wat wordt er bij zoiets gevraagd? Want behalve dat ik dus 8 jaar niet naar de tandarts was geweest, met alle gevolgen van dien, ben ik verder kerngezond)
X21 Kaakoverzichtsfoto €67,24
X10 Bitewing €15,69
X10 Bitewing €15,69

Totaal €220,77

2e factuur:

T12 Onderzoek van het tandvlees met parodontium €162,50
H35 el. nr. 18 Moeizaam trekken tand of kies met mucoperi €67,24
H35 el. nr. 28 Moeizaam trekken tand of kies met mucoperi €67,24
H35 el. nr. 38 Moeizaam trekken tand of kies met mucoperi €67,24
H90 Voorbereiding praktijkruimte tbv chirurgisc €56,04
V13 el. nr. 25 Drievlaksvulling €47,63
V13 el.nr. 26 Drievlaksvulling €47,63
V21 el. nr. 26 Etsen icm onderlaag €22,41
A10 Geleidings- en/of infiltratie verdoving €14,01
V50 el nr 26 Cofferdam €11,21
V21 el. nr. 25 Etsen icm onderlaag
T22 el. nr. 27 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 26 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 24 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 23 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 22 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 21 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
A10 Geleidings- en/of infiltratie verdoving €14,01
T22 el. nr. 17 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 12 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 16 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 14 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 13 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
T22 el. nr. 12 Grondig reinigen wortel door een mondhygiën €22,41
A10 Geleidings- en/of infiltratie verdoving €14,01
A10 Geleidings- en/of infiltratie verdoving €14,01

Totaal €896,51

Ik zie nu trouwens, dat er 4 extra verdovingen waren, maar dat zal dan ook wel. En dat T22 element 12 er 2x opstaat, maar dat zal een foutje zijn , want element 15 staat er niet op.

Hoe lang alles duurde.... Nou, ik ben binnen geweest van 9:20 tot 11:00. Het trekken van de kiezen duurde 5 minuten (van 10:55 tot 11:00) Het schoonmaken van de elementen van 10:10 tot 10:55 (met instructie ragertjes erbij) en het vullen van 2 gaatjes + pocketmeting bij elkaar dus een 40 minuten. Hoeveel afzonderlijk weet ik niet precies, maar volgens mij rekenen ze voor alleen de pocketmeting een afspraak van een half uur (want die heeft mijn vriend dus ook staan voor aanstaande woensdag).

Ik zal er achteraan moeten, maar zoals ik al eerder zei, zie ik er tegenop. Omdat ik me niet helemaal meer prettig erbij voel. Ik snap, dat ik een klant ben en dat de tandarts ook zijn geld moet verdienen. Maar juist omdat ik eigenlijk op een bepaalde manier zo'n angst heb, wil ik het gevoel hebben, dat ze het beste met me voor hebben. En dat voelt nu even niet zo.
za, 11/08/2014 - 13:53 Permalink
vV

Het probleem is dat vragen over rekeningen vaak niet sluitend te beantwoorden zijn omdat we er niet bij waren en het niet gezien hebben.
Wel zijn er wat algemene toelichtingen te geven en soms ook kan je zo duidelijk zien dat er iets niet klopt dat ik er dan ook geen problemen mee heb.
Een van de redenen was ook dat er nogal kort door de bocht door sommige forumbezoekers, geen tandarts zijnde, gereageerd werd met ronduit beledigende teksten meestal ook nogal generaliserend naar de hele beroepsgroep toe.
De opmerking van Grappa over ""te transparant"" kan ik mij niet in vinden, ik vind dat wij hier behoorlijk transparant bezig zijn, maar er zijn ook grenzen aan transparantie wanneer je zaken vanachter een pc behandelt en slechts 1 kant van de zaak leest.
Overigens denk ik dat de meerderheid van de tandartsen in nl zeer transparant werkt, sterker nog daar kunnen andere organisaties in de zorgsector nog een voorbeeld aan nemen.

in dit geval:
de begroting mist, is gewoon een duidelijk verhaal, is niet correct, tenzij er een afwijkende afspraak over gemaakt is (zoals ook in de NZA beschikking staat).
Ik zou dus vooral geen vervolgafspraak maken voordat die er is.

verstandskiezen boven zijn slechts zelden gecompliceerd, en dan red je het zeker niet om in een paar minuten 3 stuks eruit te halen...
ik vind het vreemd dat jullie beiden een parobleem hebben, en verbaas mij over het overschot aan tijd wat er blijkbaar in de agenda is. Kan toeval zijn, lange afspraak uitgevallen wegens ziekte of zo, maar dan nog mist gewoon heel erg duidelijk informed consent. Ja je hebt toestemming gegeven over maken status, en al start initiële behandeling, maar eigenlijk ook weer niet want het essentiële wat er bij hoort mist, nl de begroting...en naar mijn gevoel ook de uitleg van de parostatus, want die bespreek je toch altijd even met de patiënt.
za, 11/08/2014 - 14:05 Permalink
vV

de collectie H codes klopt niet, de c22 moet en een schriftelijke vragenlijst zijn ingevuld, EN moeten daar zaken op gestaan hebben waar door de tandarts op is doorgevraagd bv mbt allergie of zo, medicijngebruik, eigenlijk alles waar met ja op geantwoord is.
Is dat alles niet gebeurt maar heb je alleen de lijst ingevuld waar niets bijzonders op staat omdat je helemaal gezond bent , mag hij niet gerekend worden. De C28 is erg leuk maar daar hoort dus wel een bespreking bij van het plan, en de kostenopgave, anders is het gewoon een C11. Qua tijdsbesteding kan ik er verder niets van zeggen eigenlijk, is niet afgeraffeld voor mijn gevoel.
za, 11/08/2014 - 14:11 Permalink
Ladyday78

Beste vV,

ook bedankt voor jouw reactie.
Ik snap, dat vragen over facturen (en dus geld) bij sommigen heftige en minder chique reacties uit kunnen lokken. En dat dat op dit forum niet wenselijk en ook niet constructief is. Ik las die mededeling alleen pas nadat ik al gepost had.
En mij gaat het er vooral om, dat ik het gevoel heb, dat zaken in rekening worden gebracht die niet plaatsgevonden hebben. En ik snap dat dat heel moeilijk te beoordelen is voor jullie, want inderdaad je bent er niet bij geweest.
Het gaat mij er dan ook zeker niet om, dat het trekken van die kiezen maar 5 minuten heeft geduurd en dat daarom een bepaald bedrag niet in rekening zou mogen worden gebracht. De behandeling die op de rekening staat heeft niet plaatsgevonden. Er is niet gesneden.

Overigens heeft de assistente/baliemedewerkster bij zowel mijn vriend als mij, verzuimd om ons instructies mee te geven na de extracties.

Je opmerking, dat je het wel vreemd vind, dat zowel ik als mijn vriend paro problemen hebben, maakt mij ook niet echt geruster....
Ik weet zeker, dat er bij mij van alles mis is. Mijn tanden zijn ook meer gaan wijken. Maar mijn vriend heeft de pocketmeting nog niet gehad en zijn gebit is zeker in betere conditie. Maar raadt je ons dat af om dat nu te laten doen, voor ik opheldering heb over deze factuur en een verdere begroting heb? En dus ook mijn vriend?

Wat betreft de uitleg over de parostatus. Na de pocketmeting heeft mijn tandarts gezegd (alhoewel er veel 7mm, 8mm en zelfs 2 10mm), dat hij eigenlijk nog wel positief was. Er valt nog zoveel te verbeteren wat betreft mondhygiëne, dat hij wel een verbetering verwachtte. En wat betreft de 10mm, dat was nog even afwachten. Is dat een uitleg over de parostatus?

En binnen hoeveel tijd moet er doorgegaan worden met het reinigen van de rest van mijn gebit. Want tasten de bacterieen van het niet schoongemaakte gedeelte nu niet ook weer de rest aan?

Bedankt alvast weer voor een eventuele reactie.
za, 11/08/2014 - 14:27 Permalink
vV

dat paroprobleem is er dus echt wel, en ook besproken.
Ik zou wel bezwaar maken tegen die H codes, dat kan gewoon niet. En die begroting moet er komen, want het paroprotocol is een traject van een anderhalf jaar minimaal, en is gewoon vooraf in te schatten, dat hoort ook bij de C28.
En eerste bezoek vriend zou ik strak houden. Eerst status, en bespreken en behandeling echt , na begroting, in aparte afspraken. Tenzij de begroting voor de hele anderhalf jaar gelijk gemaakt wordt. Voor beste resultaat moeten de initiële behandelingen elkaar wel snel opvolgen mi.
za, 11/08/2014 - 15:00 Permalink
Ladyday78

Nou, volgens mijn vriend heeft hij wel aan hem gevraagd of er nog iets was, dat hij moest weten. Volgens mijn vriend niet, heeft hij toen geantwoordj. En ik kan me niet herinneren, dat hij iets dergelijks aan mij gevraagd heeft.
Wel toen ik in de behandelstoel lag of ik soms last had van mijn kaakgewricht en dat soort dingen. Nee, nee. zei ik toen. En dat was om een beetje een algeheel beeld te krijgen. Maar ik kan me niets herinneren van een vraag over medicijngebruik. En als er al naar gevraagd zou zijn, is het antwoord nee op alles. Aangezien ik geen bijzonderheden heb in mijn medische geschiedenis.
za, 11/08/2014 - 16:10 Permalink
vV

Daar gaat het niet om. Een simpele vraag is ook niet voldoende, is ook gebleken wanneer je mondeling afgenomen en schriftelijke met elkaar vergelijkt. Veel mensen zeggen heel makkelijk nee, maar blijken vervolgens bv wel insuline of bloedverdunnersbte gebruiken. Wat voor hen zo normaal is dat ze het niet meer als afwijkend zien. Maar zon vraagje en verder niets rechtvaardigd dus niet in rekeing brengen van die code.

Verder kan je natuurlijk gewoon heel veel info halen uit de tariefbeschikking en lijst van de NZA elders op deze site.
Als het niet gedaan is mag het niet gereken worden. Punt. De rest is politieke discussie , die ook al ( te lang) daar gevoerd wrdt overigens..
za, 11/08/2014 - 17:38 Permalink
Ladyday78

Hallo weer allen,

afgelopen dinsdag hebben mijn vriend en ik een mail aan de praktijk gestuurd en laten weten dat wij een vraag met betrekking tot onze facturen hebben. Namelijk, dat er ons inziens geen sprake is geweest van moeizaam trekken, maar al zeker niet van snijden. Met de vraag of ze ons uit kunnen leggen hoe dit precies zit.
En dat wij alsnog graag een begroting willen ontvangen, om een inzicht te hebben in de kosten die wij de komende tijd nog zullen moeten gaan maken.

Nog niets op gehoord..... Ook geen "we hebben uw vraag ontvangen en zullen het doorgeven aan uw behandelaar/tandarts"...niks....

De reden waarom we een mail hebben gestuurd is, ten eerste, om het (alvast) zwart op wit te hebben gevraagd. En ten tweede omdat ik het lastig vind om direct een (telefonische) confrontatie aan te gaan. Als ik in een direct gesprek dus bijvoorbeeld te horen zou krijgen "ja H35 is standaard bij verstandskiezen" o.i.d., tja wat zeg ik dan? Dat dat niet zo is? Dat vind ik dus heel lastig.

Sorry, dat het nu misschien overkomt of ik hier door de forumleden/vrijwilligers meegenomen wil worden aan mijn handje. Maar mijn vraag is nu dus weer: Is het normaal, dat er op zo'n vraag (per e-mail) helemaal niet gereageerd wordt. Moet ik ze juist nog even de tijd geven, ook omdat we om een begroting hebben gevraagd? (m.a.w. ben ik te ongeduldig?) Of is dit gewoon weer niet erg netjes?

Bedankt alvast weer voor jullie reactie(s)
vr, 11/14/2014 - 15:43 Permalink
vV

het is niet normaal dat op een dergelijke vraag niet gereageerd wordt, aan de andere kant moet je ook ruimte geven voor bv ziekte of afwezigheid om andere reden van degeen die moet antwoorden. dus bel er dan nog eens achteraan met de vraag of de mail goed ontvangen is (kan in spambox gekomen zijn en die wordt wellicht niet standaard dagelijks bekeken), en om eventuele afspraken te annuleren zolang de begroting niet ontvangen en akkoord is.(in het kader van informed consent, je kan pas toestemming voor behandeling geven als je volledig geïnformeerd bent).
En H35 is geen standaardcode voor verstandskiezen. Sterker nog, zeker uitgegroeide verstandkiezen boven horen zo ongeveer tot de makkelijkst te verwijderen kiezen. Als er dan ook nog een paroprobleem is waardoor de kiezen al minder vast staan in het bot zit je in de regel langer te wachten op inwerken verdoving dan dat je tijd voor het echte trekken nodig hebt.
za, 11/15/2014 - 13:33 Permalink
vV

ach, als je mon deling antwoord krijgt is dat heel simpel op te lossen hoor. In een dergelijke situatie koppel ik dan gewoon de inhoud van het gesprek alsnog op schrift of per mail terug. Zijn ze het er niet mee eens moeten ze dan alsnog reageren. Dus wees erop voorbereid dat je aantekeningen maakt van het gesprek, , koppel in het gesprek ook terug, om zeker te zijn dat je het goed begrjpt en zeggen dat je er aantekening van maakt en daarom af en toe herhaalt is ook geen probleem. En zorg dat je wanneer het om inhoudelijke reactie gaat vooral de tandarts zelf te spreken krijgt, met een assistente hoef je geen zaken te doen.
za, 11/15/2014 - 18:03 Permalink
Ladyday78

Beste vV,

we hebben een schriftelijke reactie (e-mail) van de tandarts gekregen. Ik heb er nog steeds niet een heel goed gevoel bij. Maar misschien is het wel plausibel.
Zoals jullie hier vaker schrijven "we waren er niet bij". Zo geldt voor mij natuurlijk "ik ben geen tandarts..." Zou ik de e-mail per pb even voor mogen leggen? Ik wil het niet meteen integraal op het internet plaatsen.
ma, 11/17/2014 - 20:04 Permalink