Paradontitis

Author:
Ilse31
Posted:
wo, 12/10/2014 - 11:41
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier.. Mijn naam is Ilse, ik ben 24 jaar en helaas ook een verschrikkelijke angst voor de tandarts..
Zo gauw wist ik even niet in welke subcategorie mijn vragen moest zetten, dus dan maar hier.. Alvast excuses als dit niet goed is!

Om even bij het begin te beginnen, gisteren ben ik sinds een jaar weer bij mijn tandarts geweest (een hele lieve vrouw, ook speciaal voor angsthazen zoals ik), en heb paradontitis... Mijn pockets zijn nu 4 mm en daar zit tandsteen onder. Mag dus een afspraak gaan maken bij de mondhygiëniste. Ook mag er 20 januari een verstandskiesje getrokken worden, deze is helemaal grijs (voor mij, linksboven).

Nu heb ik in 2008 een verschrikkelijke ervaring gehad met een weekendtandarts. Behalve een beugel heb ik nog nooit eerder iets aan mijn gebit gehad. Deze man heeft zonder overleggen meteen 3 verdovingen in mijn mond gejast, röntgenfoto's proberen te maken (lukte niet, apparaat beetje kapot, waardoor hij chagrijnig werd), en uiteindelijk de (verstands-, linksonder) kies verkeerd getrokken. 2 weken lang napijnen gehad en mijn kaakbot bleek uiteindelijk ook beschadigd volgens mijn tandarts en kaakchirurg. Hierdoor heb ik een enorme angst opgelopen.. Hierna (door andere omstandigheden) raakte ik depressief en poetste tenminste 3 jaar mijn tanden nauwelijks. Dit wil zeggen, hooguit eens in de maand misschien...

Dit heeft dus geleid tot de problemen die ik er nu mee heb... Gelukkig heb ik 'mezelf teruggevonden' en poets ik nu 1 a 2x per dag met Meridol, flos regelmatig, gebruik elke dag ragers (van Gum) en spoel met Kamillosan en regelmatig met Listerine. Dit resulteerde uiteindelijk dat ik het niet allemaal erger maakte...

Nu mijn vragen:

1. De mondhygiëniste, zou een verdoving raadzaam zijn? De tandarts verwees me door voor een gebitsreiniging en bood aan eventueel een verdoving te geven. En doet ze mijn hele gebit in 1 keer? Of alleen eerst onder en volgende afspraak boven? Ik ben er nog nooit geweest, dus heb een beetje schrik.

2. Om nog het goede bot wat er in mijn kaak zit en tanden, slik ik een supplement, een mix van calcium/magnesium/zink, maar mijn maag verdraagt dit niet erg goed... Weten jullie misschien een supplement dat ik kan gebruiken ter ondersteuning / versteviging en bescherming van mijn gebit? Ik weet dat wat er kapot is, niet meer te repareren is, maar wat ik heb behoud ik graag..

Sorry voor het enorm lange verhaal, maar dit maakt mijn achtergrond wellicht wat duidelijker en waar mijn vragen vandaan komen..

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden! Ik houd hier graag contact om ook over mijn angsten heen te komen. Ik lees vaak mee en leer meer, waardoor ik iets minder bang word.
Lieneke

Ik laat mensen zelf de keus of ze verdoofd willen worden of niet. Wel moeten ze het dan eerst proberen zonder verdoving. Ik heb laatst 4/5e van mijn voorraad anesthesie moeten weggooien omdat het over de datum was...Dus in de meeste gevallen kunnen mensen het prima zonder verdoving af. Nu moet ik wel zeggen dat ik een zachte hand heb.
Mensen die bij mij voor het eerst komen, komen eerst voor een intake. Alles wordt dan besproken en uitgelegd. De ene pocket van 4 is de andere niet, dus een klinische blik is nodig.

In voedingssupplementen geloof ik niet. Wel in gezonde voeding....en dan moet je meer richting vitaminen denken voor je afweer.
wo, 12/10/2014 - 17:27 Permalink
Ilse31

Hoi Lieneke,

Dankjewel voor je snelle antwoord! Ik ken mijn mondhygiëniste nog niet, dus zal dat dan even bij de intake vragen.. Mocht dit namelijk wel nodig zijn heb ik liever dat zij de verdoving zet en ik niet 'onnodig' mijn tandarts 'lastig' hoef te vallen met tussentijds hiervoor binnen te komen.

Wat betreft supplementen en vitamienen, ik eet elke dag zeker 1 stuk fruit en elke dag veel groente. Wel heb ik een lichte vorm van osteoporose, dit zou ook met veel problemen te maken kunnen hebben.. De supplementen zijn dan ook eigenlijk meer bedoeld om deze voedingsstoffen en tekortkomingen ietwat aan te vullen, niet de vervangen :)
wo, 12/10/2014 - 20:28 Permalink