wortelrestje

Author:
myra1990
Posted:
do, 01/08/2015 - 19:01
Goedenavond.
Allereerst wil ik beginnen met te zeggen dat het fijn is dat dit forum er is. Er staat veel informatie op. Natuurlijk heb ik ook een vraag. In augustus is er voor mij rechtsboven een kies getrokken. De op 1 na laatste dus de kies voor mijn verstandskies. Dit moest omdat deze was afgebroken en helaas niet meer was te maken. Nu ben ik afgelopen maandag op controle geweest en gaf ik bij mijn tandarts aan dat ik last heb van mijn tandvlees rondom de plek van de getrokken kies en bij mijn verstandkies. Ze besloot een foto te maken en daarop zag ze dus een wortelrestje zitten. Ze vertelde dat ik daar inderdaad wel last van kan hebben. Het was groter dan 3 mm zei ze en drukte op mijn verstandskies. Het was ongeveer 6 mm en ze zei toen dat dit verwijderd moest worden bij de kaakchirurg ivm holtes?

Als ik er nog last van kreeg of had dan moest ik het aangeven want anders had ik kans dat ik een keer bij een weekeindtandarts zat met een ontsteking. Ik vond dat een beetje een rare opmerking want ik had bij haar al aangegeven dat het soms wat gezwollen was en pijnlijk was als ik er mijn tong aanzat. Mijn vraag is dus nu, is het wijs om dit wortelrestje zo snel mogelijk te verwijderen of niet? En hoe kan ik dit het beste met mijn tandarts overleggen. Alvast bedankt!!
Groet Myra
Romy32

Als het er toch uit moet, dan maar beter zo snel mogelijk, toch?
Vraag je tandarts een verwijzing voor de kaakchirurg.
Waarom zou je wachten tot je er écht last van krijgt, en inderdaad een keer bij de spoeddienst terechtkomt.
do, 01/08/2015 - 21:06 Permalink
myra1990

Bedankt voor je reactie. Dit was inderdaad ook mijn reactie, dus ik heb nog even gebeld met de praktijk. Daar zeiden ze dat ze eerst wouden kijken of het nodig was. Er was namelijk ook een kans dat mijn lichaam het zelf zou afbreken of dat het zou oplossen.
Maar goed ik heb binnenkort weer een afspraak en dan zal ik er weer eens naar vragen!!
Groet Myra
vr, 01/09/2015 - 10:19 Permalink
vV

een wortelrest wordt niet afgebroken/opgelost, hooguit afgestoten. Als hij redelijk aan de oppervlakte ligt moet iedere tandarts dat er vrij makkelijk zelf uit kunnen halen. Met een foto erbij kan ik een helderder oordeel geven.
Overigens moet het bij het trekken opgevallen zijn dat ie niet compleet was, is toch een redelijk stuk wat miste, en zoiets hoor je je patiënt te vertellen.
vr, 01/09/2015 - 10:49 Permalink