alamgaam vulling vervangen, erge steken.

Author:
tinekeburg
Posted:
wo, 01/28/2015 - 15:54
Gisteren ben ik naar de tandarts geweest om een kies te behandelen. Deze kies had een amalgaam vulling, maar daaronder was weer een gat ontstaan. De verdoving werkte matig, twee keer verdoofd, maar toch nog gevoelig omdat een plekje dicht bij de zenuw lag. (Ik wordt verdoofd zonder adrenaline, omdat ik daar eens een slechte reactie op heb gehad.) Uit tijdgebrek en omdat het toch wel pijn deed is er toen een beschermlaagje op aangebracht en is er een tijdelijke vulling in geplaatst, als ik het goed heb onthouden een glasionomeer vulling.
Op zich voelt de kies prima, is nog wel wat gevoelig, het tandvlees is ook wat gevoelig door het bandje. In eerste instantie was ik dus wel positief. Ik kan mijn tanden gewoon op elkaar tikken zonder pijn.
Maar af en toe, voor mij zomaar uit het niets, krijg ik vreselijke steken in die kies. Het lijkt een beetje op het gevoel van aluminium folie tegen een amalgaam vulling, maar dan nog veel heftiger. Het duurt niet lang, maar als het gebeurd is het echt extreem pijnlijk. Ik had het toen ik aan het bellen was, een keer toen ik beetje voorover bukte, maar ook toen ik gewoon in bed lag.
Ik begrijp dit niet. Van een composiet vulling ben ik wel enige gevoeligheid voor lucht en kou gewend als de vulling net gezet is, maar dat trekt na verloop van tijd weer weg. Ik dacht dat je dat werken niet met glasionomeer had?
Natuurlijk is de kies gevoelig door het boren en de behandeling, maar ik heb al heel wat in mijn mond laten doen en deze intense steken ken ik toch niet. Ik durf niks te doen uit angst dat dat gevoel weer komt.
Iemand enig idee wat dit is en of ik kan verwachten of dit minder wordt en over gaat? Want deze intensiteit van pijn trek ik niet.
tinekeburg

Dank voor uw reactie! Maar buiten die soort van aluminium steken om doet de kies amper pijn. Ik kan makkelijk met mijn kiezen op elkaar tikken en zou er waarschijnlijk ook normaal mee kunnen eten (nog niet geprobeerd). Ik heb ook niet veel last van warm of koud tegen die kies. Alleen lucht van inademen lijkt wel wat gevoeliger te zijn. Ik heb vaker zenuwontstekingen gehad, enkele weken geleden nog aan een andere kies en dit voelde heel anders, kloppend enzo. Dat is bij deze niet het geval. (Die kies heeft 2 weken geleden ook een wortelkanaalbehandeling gekregen.)
Dit voelt als een amalgaam vulling waar metaal tegen aankomt in het kwadraat. Af en toe. Het grootste deel van de tijd voelt hij dus ok, totdat ik opeens zo'n steek krijg. En ik vind het zo gek omdat het amalgaam er juist uit is.
Als de zenuw geirriteerd is geraakt kan dat zichzelf dan nog herstellen? Het is immers pas dag 1 na het vervangen van de vulling.
En heeft glasiomeer nog een vorm van werking waardoor de kies tijdelijk gevoeliger kan zijn net als bij composiet?
wo, 01/28/2015 - 16:58 Permalink