Puistje op tandvlees

Author:
Kuukje
Posted:
zo, 03/22/2015 - 21:43
Na een aantal jaren met kiespijn gelopen te hebben heeft mijn tandarts besloten me door te sturen naar de kaakchirurg voor een apexresectie. Deze is 2 maanden geleden uitgevoerd, de ontstoken wortel is toen verwijderd en daarna kreeg ik nog een antibiotica kuur. Daarna was ik eigenlijk heel erg blij dat het daarmee allemaal afgelopen was.

Ongeveer 4 weken geleden voelde ik echter op de plaats waar ik toen geholpen was ineens een flinke bult ontstaan (deed verder geen pijn, en in je mond voelt natuurlijk alles groter dan het daadwerkelijk is), maar deze was eigenlijk heel snel alweer weg, dus daar heb ik verder geen aandacht meer aan besteed.

Nu ontdekte ik een aantal dagen geleden dat er op de plek waar ik toen geholpen ben en ook op dezelfde plek waar ik toen die bult had gevoeld een plek wat ik vrijwel niet anders kan omschrijven dan een puistje. Het is een bultje met een witte kop (nog niet open geweest denk ik) die een stukje boven mijn kiezen zit midden op mijn tandvlees.
Toen ik dit zag besloot ik om toch maar contact op te nemen met mijn tandarts, en degene die ik sprak gaf mij het volgende advies mee:
Wacht even af, neem nogmaals contact op als het pijn gaat doen.

Nu vraag ik mij dus af, nadat ik begonnen ben met internet uitpluizen over soortgelijke omschrijvingen, is het wel zo verstandig om te wachten?
Ik zie bijna overal staan dat hetgeen wat ik omschrijf een fistel is die dus op een ontsteking zou duiden.
Wat ik mij verder nog afvraag: Als ik die apexresectie al heb gehad, hoe kan de ontsteking (als die er zit) nu verder nog behandeld worden?

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Mvg

Tanja
zel'dovich

Nee, niet te lang wachten. Er zit waarschijnlijk i.d.d. een fistel en dus is er een ontsteking. En tweede apexresectie is niet aan te raden. Misschien nog een wortelkanaalbehandeling mogelijk door een zogeheten endodentoloog. De kans is ook redelijk groot dat de enige optie trekken is. Die kans wordt groter als er meer tijd verstrijkt maar het komt niet op een dag op aan of zo.
di, 03/24/2015 - 22:05 Permalink