Verstandskiezen

Author:
Josha91
Posted:
za, 04/11/2015 - 12:19
Excuus voor de wat inhoudsloze titel, ik kon het niet veel beter omschrijven.

Enige maanden geleden was ik bij de tandarts voor mijn halfjaarlijkse controle. Aan het eind van het consult vroeg ik of hij nog even naar mijn verstandskiezen kon kijken - op mijn 23ste zit ik nou eenmaal in de leeftijdscategorie waar de verstandskiezen vaak doorkomen.

De conclusie was: alle vier de verstandskiezen moesten eruit. Maar dat had geen acute haast, wanneer ik een keer tijd had kon ik het laten verwijderen.

Gezien ik in het laatste jaar van mijn studie zit heb ik niet bovenmatig veel tijd gehad, en - moet ik bekennen - mijn lichte angst voor tandartsen en (in dit geval) kaakchirurgie, weerhield me ook.

Inmiddels heb ik dan toch een afspraak gemaakt voor de 21ste mei. Dit, omdat ik toch last begon te krijgen van de verstandskiezen. [Ja, pas na klachten actie ondernemen is natuurlijk niet goed. Zie mijn verklaring hierboven.]

Uiteraard heb ik ondertussen de neiging amateur-diagnoses te maken. Daarmee kom ik bij mijn vraag, en ik heb geen idee of dit te beantwoorden valt zonder het gebit te zien:

Ik ervaar een drukkend gevoel bij de kiezen in de linker onderhelft van mijn mond. Als ik druk zet (d.w.z. bijt) op de tweede reguliere kies van achter (dus exclusief verstands-), ervaar ik ook pijn. De afgelopen week heb ik tot tweemaal toe hier een paracetamol voor ingenomen.
Mijn vraag: Met dergelijke klachten op dit moment, kan het dan schadelijk zijn om nog een ruime maand (tot 21 mei) te wachten met behandeling? Het was de eerste mogelijkheid voro het ziekenhuis, maar mocht ik hier een risico mee lopen zou ik natuurlijk nog bij een ander ziekenhuis kunnen kijken of een meer urgente afspraak kunnen maken.

Ik hoor graag van eenieder die hierin een bijdrage kan leveren.