Speekselkliercyste (gl. sublingualis)

Author:
Jette91
Posted:
vr, 05/15/2015 - 15:56
Hallo,

Ik heb sinds juli 2014 een cyste van de glandula sublingualis. Via de huisarts ben ik bij de kaakchirurg terecht gekomen. Deze heeft in eerste instantie marsupialisatie uitgevoerd, en gezegd dat het in vele gevallen weer terug komt. Maar ik dacht ik kan het altijd proberen. Een aantal dagen nadat de wond gesloten was had ik het idee dat het alweer terug kwam. Nu ongeveer een 1,5 maand verder zit ik wel met een blauw doorschemerende mondbodem, en voel ik met mijn tong ook een verdikking. Echter lijkt de cyste lang niet zo snel op te komen als voorheen. Je ziet een lichte zwelling maar geen enorme kikkerblaas oid.
Nu heb ik ergens gelezen dat de cyste van de sublingualis ook een pluging ranula kan worden, dan wordt de ingreep een stuk groter.
Doe ik er goed aan om toch de speekselklier te laten verwijderen ookal is het nog niet zo groot? Om de pluging ranula te voorkomen?
Of is het in dit geval meer zo van, als je er geen last van hebt kan je het gewoon laten zitten?
Heeft iemand hier ervaringen mee, of weet iemand hier iets van af?
Ik hoor het graag :)
Jette91

Ondertussen ben ik weer naar de kaakchirurg geweest. De ranula was weer erg groot en ik was het helemaal zat.
Helaas ziet de chirurg het niet zitten om de speekselklier te verwijderen omdat er kans is op beschadiging van de n lingualis. In plaats daarvan wil hij het weer open snijden en er drain in leggen. Dit zag ik niet zitten want heb de vorige keer erg veel last gehad. Het is moeilijk te verdoven en zowel de wond als de linkerzijde van mijn tong deed erg veel pijn. Mijn linkeroog was aan het tranen van de pijn.
Het komt er op neer dat de chirurg de ranula open wil blijven snijden in de hoop dat de opening uiteindelijk een keer open blijft. Hij kan daarbij helemaal niets zeggen van de kans van slagen.

Nu zit ik dus met de handen in het haar. Moet ik me echt steeds maar open laten snijden in de hoop dat er een keer zal zijn dat het werkt? Of zijn er ook nog andere manieren? En is de operatie echt zo risicovol als hij zegt?

Ik hoor het graag. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
vr, 06/19/2015 - 14:21 Permalink