Melkkies laten zitten of trekken?

Author:
Hosley
Posted:
vr, 05/29/2015 - 08:25
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste bericht hier na veel lezen, ik hoop dat ik van ieders kunde hier gebruik mag maken.

Korte schets: toen ik een jaar of 10 was ben ik tegen een ijzeren bank aan gevallen, met als gevolg dat een kies (de 2e na de snijtand) naar boven is geschoven (zit nu dus scheef in mijn mond, geen last van). Dat blijkt een melkkies te zijn waar geen 'volwassen' kies voor in de plaats is gekomen en ook geen volwassen kies boven zit.
Nu zit de kies voor de melkkies (element E4?) sinds een jaar of 10 los, ik wist dat dit ooit voor problemen zou kunnen zorgen en nu is dat moment daar. Er is een onsteking (inmiddels 5 dagen behandeld met antiniotica, geen pus meer te zien en klachten had ik al niet) boven de loszittende kies komen te zitten, de tandarts geeft aan dat deze kies als verloren beschouwd dient te worden. Inmiddels heb ik de keuze gemaakt om de kies te vervangen door een implantaat.

De tandarts gaf het volgende aan: loszittende kies en melkkies trekken (omdat die op termijn waarschijnlijk problemen gaat geven) waarna de implantoloog gelijk de schroef voor het implantaat kan plaats waar dan na de heling de kroon op geplaatst kan worden. Er zou dan 1 implantaat gebruikt kunnen worden voor 2 kronen (om de 2 kiezen te vervangen).
Op doorverwijziging van tandarts gesprek gehad met implantoloog, die zegt het volgende: melkkies laten zitten omdat daar nu niks mis mee is. Loszittende kies trekken, 10-12 weken laten Helen, implantaat plaatsen, laten Helen en daarna een kroon erop.

Ik heb nu de volgende vragen:
- is het verstandiger om de melkkies gelijk te laten trekken en 1 implantaat (excuses als ik de termen wellicht verkeerd gebruik) te gebruiken om beide elementen te vervangen? Ik vrees ervoor dat ik over 10 jaar met een loszittende melkkies zit, waarvoor ik dan het hele behandelplan weer opnieuw mag doorlopen.
- nu er op het eerste gezicht geen ontsteking meer te zien is, kan de schroef voor het implantaat niet gelijk geplaatst worden? In de situatie zoals de implantoloog nu heeft gepland (loszittende kies trekken staat al gepland voor over 7 dagen) zit ik vele maanden met een gat in mijn mond en moet ik 2 keer verdoofd en behandeld worden. Ik begrijp dat dit laatste een small price to pay is, maar leuk is anders.

Een heel verhaal. Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om het door te lezen en er een deskundige mening over kan geven :-)