Twijfel aan oordeel tandarts

Author:
queenoftheroad
Posted:
ma, 06/01/2015 - 14:50
Goedemiddag allen!

Reeds de helft van mijn leven kom ik bij dezelfde tandarts. Een vriendelijke man die met zijn assistentes een éénmanspraktijk runt.
De laatste jaren merk ik dat hij wat prikkelbaarder is dan 'vroeger'. Op sommige vragen krijg ik soms geen echt antwoord, terwijl ze wel serieus bedoeld zijn. Of het aan hem ligt, of aan het feit dat ik daar erg gevoelig op reageer, daar twijfel ik wel eens aan, maar de laatste tijd begin ik met het idee te spelen om over te stappen naar een wat modernere praktijk.
Aan de ene kant weet ik met mijn huidige tandarts waar ik aan toe ben, maar anderzijds; de beste man wordt al wat ouder, en er zal een moment komen dat hij zijn boor aan de wilgen hangt. Ik wil dan niet stel op sprong een andere praktijk hoeven zoeken. Bovendien merk ik dat er bij modernere praktijken ook wat nieuwere technieken aangeboden worden, en dat zij wellicht wat moderner (beter?) geschoold zijn. Dit is puur gevoelsmatig.

Nu is het zo dat ik over het algemeen gezegend ben met een goed gebit. Goddank. In het verleden heb ik echter eens een gaatje gehad in een van mijn kiezen. Dit is netjes gevuld, en toen er jaren later iets mee was, is deze opnieuw gevuld. Ondanks dat ik als de dood ben voor naalden, kan ik niets hebben aan mijn tanden, dus ik ben er altijd vlug bij. Ik loop niet lang door met klachten. Nu kreeg ik enkele weken geleden last van deze kies. Hij werd steeds gevoeliger voor warm, koud en met name zoet.
Ik dacht dat de vulling misschien niet meer goed afsloot, dus ging naar mijn tandarts voor een incidenteel consult.
Hij kon op het oog echter niets vinden, en omdat ik een geschiedenis heb van blootliggende tandhalzen op sommige plekjes, dacht hij dat het daar van kon komen. Hij heeft voor de zekerheid een röntgenfoto gemaakt, maar ook daarop kon hij niets vinden.
Twee weken later was ik er weer voor mijn gewone reguliere controle, en hij vroeg hoe het ging.
Het was nog steeds onaangenaam gevoelig, maar redelijk stabiel, dus ik stond met enkele minuten weer buiten met een schoon gebit. Twee dagen naderhand namen mijn klachten echter toe. Bij eten en drinken kreeg ik nu felle pijnscheuten die diep mijn kies in gingen, maar omdat ik me niet helemaal serieus genomen voelde de laatste keer, besloot ik om te kijken hoe het zou ontwikkelen.
In de dagen daarna verergerden de klachten verder; drinken, zelfs water, verdraag ik niet meer op de kies. Ik drink nu al vijf dagen uitsluitend water door een rietje zodat het niet langs de kies komt, en eet alleen nog met links.
Eergisteren kwam daar nog bij dat door mijn mond ingeademde (koelere) lucht ineens ook voor een pijnscheut in de kies zorgde, en ik er ook geen (Sensodyne) tandpaste meer op verdraag.
Overdag blijft de kies ook heel lichtjes zeuren, en voor mijn gevoel voelt het EXACT hetzelfde als toen ik een gaatje had.
Van bovenaf in het midden van de kies naar beneden, en gevoelsmatig lijkt het ook wel 'bloot' te liggen.
Ik kan me niet herinneren dat er een stukje vulling is afgebroken, wellicht 's nachts, maar het voelt niet ruw.
Vanmorgen dus toch de tandarts maar weer met lood in de schoenen gebeld. De assistente plande me in voor vanmorgen, maar belde even later terug nadat ze overleg had gehad met de tandarts met de boodschap dat zij toch denken aan een ontstoken wortelpunt, en daarom graag eerst antibiotica proberen, om dan binnenkort een wortelkanaalbehandeling in te plannen.
Naast dat ik het erg spannend vind, vind ik het ook best een hele ingreep. Ik vroeg de assistente nog of ze een 'lekkende vulling' misschien ook op de foto over het hoofd hadden kunnen zien omdat het voor mij zó als 'gaatje' voelt, maar ze was er zeker van dat ze dat gezien zouden hebben.
Dat knagende onderbuikgevoel blijft bij mij echter, en ik zou het bijzonder vervelend vinden om dadelijk een wkb te ondergaan terwijl het misschien toch een lekkende vulling bleek. Er verder op aandringen durfde ik echter niet (weer), en ik zit ook al bijna op de helft van mijn tandartsvergoeding, dus ik wil ook niet steeds 'voor niets' een consult aanvragen. (Als het een wkb wordt, dan wordt het sowieso flink sparen, mijn hemel wat een bedragen, dat is een maand inkomsten voor mij...)
Wat ik nu eigenlijk dus wil weten; is het écht onmogelijk om een -misschien heel lichtjes- lekkende vulling over het hoofd te zien op een foto? Ik weet dat ik in mijn mond enorm pijngevoelig ben, dus wellicht dat ik het eerder voel dan dat het echt overduidelijk te zien is? De assistente vroeg namelijk of ik er ook al 's nachts van wakker lag en of ik er al pijnstillers voor nam, maar dat wil ik natuurlijk juist voorkomen door er vroegtijdig bij te zijn wanneer het me al pijn genoeg bezorgd zonder dat het ook nog de rest van mijn dag en nacht gaat beheersen. (Slaap is me heilig met een slecht slapende peuter ;-) ) Bovendien doe ik er alles aan om maar niets langs die verdraaide lastpak van een kies te laten komen in plaats van pijnstillers slikken.
De tandarts heeft overigens niets gezegd over het zien van een ontsteking op de foto.

Wat denken jullie ervan? Ik vind het lastig om nog op mijn gevoel (en pijn!) te vertrouwen wanneer mijn tandarts en diens assistentes zo stellig verklaren dat ik geen gaatje heb.)

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reactie. :-)
tingobop

op een foto zie je veel maar ook niet echt alles . ik heb zelf ook een kies waarvan er een klein lekje in de vulling zat. en niet te zien op de foto. als ik chocolade at en het kwam precies op die plek dan voelde ik het naar binnen bijten.

en als je niet aanvullend verzekerd bent is een kanaal behandeling wel prijzig ja.
ma, 06/01/2015 - 17:33 Permalink
Grappa

Een tandarts die antibiotica voorschrijft zonder diagnose moet terug naar school en de IGZ maakt gehakt van hem als dat zou worden voorgelegd. Als een wortelkanaalbehandeling nodig zou zijn kan dat alleen beoordeeld worden na klinisch onderzoek en het maken van foto's. Eerst een antibioticum voorschrijven is echt tegen alle regels.
Op grond van jouw verhaal zou ik je adviseren, wegwezen daar.
ma, 06/01/2015 - 18:57 Permalink