Tandarts rekent 1 1/2 uur voor verwijderen verstandskies !!

Author:
muzo38
Posted:
wo, 06/03/2015 - 19:17
Komende maandag heb ik een afspraak bij de tandarts staat voor het verwijderen van mijn verstandskies (die scheef is gegroeid). Nou lees ik op het internet dat het verwijderen van een verstandskies normaal gesproken circa 20 min. moet duren.
Waarom zou het bij mij zo lang ingepland kunnen zijn? (Mijn tandarts geeft zelf aan dat dit normaal is).

Daarnaast verplicht hij mij min of meer om daarvoor eerst naar de mondhygieniste te gaan, waarvoor 45 min. staat ingepland (in zelfde praktijk), omdat ik van nature last heb van veel tandsteen.

Zijn die tijden verantwoord? Wat kan ik daarnaast aan kosten verwachten voor deze 2 behandelingen ?
zel'dovich

Dat vind ik erg lang. Een scheef gegroeide verstandskies moet soms in delen chirurgisch worden verwijderd. Misschien is dat bij u aan de orde. Bij de kaakchirurg duurt zelfs dat doorgaans minder dan 20 minuten, maar dat is voor hem of haar een routineklus. De meeste tandartsen zullen hiervoor dan ook doorverwijzen. Ik vind dat deze optie met u zou moeten zijn besproken. Ik wil hiermee niet zeggen dat een tandarts deze behandeling niet zou kunnen of mogen doen, maar ik denk dat ie er - gemiddeld genomen - inderdaad meer tijd voor nodig zal hebben.

Overigens duurt het trekken van een verstandkies zonder complicerende factoren niet langer dan een andere grote kies. U bent dan ook binnen 10 minuten uit de stoel, inclusief inwerking verdoving. Al kan het ook wel eens tegenzitten ...

Als de kaakchirurg het doet valt het onder de basiszorgverzekering. Als u al door het eigen risico heen bent zitten er voor u verder geen kosten aan. Dat jan ook een factor van belang zijn.
do, 06/04/2015 - 00:56 Permalink
muzo38

Tenslotte is de tandarts tot conlusie gekomen dat hij de verstandskies niet kan trekken (vind ik wel raar, aangezien hij wel foto's had).
Toen kreeg ik voorgesteld om dan maar een behandeling te ondergaan waarbij tandsteen verwijderd word. Dit heb ik niet geaccepteerd, aangezien in niet daarvoor kwam.

Tenslotte met spoed de volgende dag naar de kaakchirurg geweest. Maar na 5 dagen zie ik nog steeds geen vooruitgang, zurende pijn waar mijn verstandskies zat, Pijn uitstralend naar mijn oor, soms ook nek en hoofd. Ik gebruik mondspoelmiddel die ik voorgeschreven heb gekregen en daarnaast Diclofenacnatrium (soort van Ibuprofen), beide 3x per dag. Echter merk ik niet echt dat het helpt tegen de pijn.

Pijn is niet constant, maar duurt een paar uur, verdwijnt voor een paar uur en komt vervolgens terug. Is dit normaal? Wat kan ik nog meer eraan doen om de pijn te verzachten?
za, 06/13/2015 - 10:39 Permalink