Altijd gaatjes!

Author:
Pursey
Posted:
vr, 06/26/2015 - 19:27
Beste allemaal,

Ik heb ALTIJD last van gaatjes. Ondanks dat ik goed poets en spoelmiddel gebruik. Flossen en steken doe ik ook, maar eerlijk gezegd niet elke dag (om de dag wel). De gaatjes zaten tot nu toe altijd op mijn kiezen, maar ik heb vandaag ook twee beginnende gaatjes ontdekt op de vlakke kant van de tandjes tussen mijn voortanden en snijtanden. Dit deel van mijn tand wordt elke dag gepoetst en gespoeld.

Ik snap het echt niet meer. Ik word er zo moedeloos van dat ik aaaaltijd wel een gaatje heb en nu zelfs een beginnend gaatje op de vlakke kant van een tand in mijn aangezicht.

Hoe kan dit toch? De mondhygiëniste heeft het eens gehad over dat het zou kunnen komen door de natuurlijke bacteriën in mijn mond. Als dat zo is, valt daar dan iets aan te doen?! Komen ze van het niet elke dag maar om de dag flossen/steken? Hoe kan er nou een gaatje ontstaan op de vlakke kant van je voortanden, dat poets je toch? Zo gek!

Ik vind het zo zonde!! Wil graag een gaatjesloze mond :(
Chris888

Bacteriën zitten in tandplaque en maken zuur uit suiker/zetmeel/koolhydraten. Om gaatjes te voorkomen kun je zorgen dat er geen plaque blijkt zitten en je kunt zorgen dat de bacteriën niet te vaak te eten krijgen. Richtlijn is niet meer dan 7 eet- en zoetmomenten, maar ik hou het zelf vaak op zo'n 3-5 per dag: 3 maaltijden, 0-2 tussendoortjes en daarbuiten aleen water, thee, koffie zonder suiker. Af en toe heb ik dan toch nog een gaatje.
za, 06/27/2015 - 10:53 Permalink
tingobop

Een vriend van mij is nu 45 jaar en heeft nog nooit 1 gaatje gehad terwijl die elke dag marsen en snickers en andere zoetigheid op zijn werk eet en zijn tanden ook nog eens niet iedere dag poetst,

tja hoe komt dat. sommige mensen krijgen ook nooit longkanker en roken elke dag 70 jaar lang 2 a 3 pakjes op een dag op

een ander eet alleen maar zoveel mogelijk vetloos en gezond en komt nog aan en word snel ziek,

en anderen eten hele dagen friet,vette slaatjes en ongezond en worden nooit ziek en er niet dik van ook,

je bent er gevoelig voor of niet!
di, 06/30/2015 - 11:10 Permalink
zel'dovich

Beste allemaal,

Ik heb ALTIJD last van gaatjes. Ondanks dat ik goed poets en spoelmiddel gebruik. Flossen en steken doe ik ook, maar eerlijk gezegd niet elke dag (om de dag wel). De gaatjes zaten tot nu toe altijd op mijn kiezen, maar ik heb vandaag ook twee beginnende gaatjes ontdekt op de vlakke kant van de tandjes tussen mijn voortanden en snijtanden. Dit deel van mijn tand wordt elke dag gepoetst en gespoeld.

Ik snap het echt niet meer. Ik word er zo moedeloos van dat ik aaaaltijd wel een gaatje heb en nu zelfs een beginnend gaatje op de vlakke kant van een tand in mijn aangezicht.

Hoe kan dit toch? De mondhygiëniste heeft het eens gehad over dat het zou kunnen komen door de natuurlijke bacteriën in mijn mond. Als dat zo is, valt daar dan iets aan te doen?! Komen ze van het niet elke dag maar om de dag flossen/steken? Hoe kan er nou een gaatje ontstaan op de vlakke kant van je voortanden, dat poets je toch? Zo gek!

Ik vind het zo zonde!! Wil graag een gaatjesloze mond :(

Heb je wel eens van die Plaque Control tabletjes geprobeerd? Daarmee kun je zien of er nog plak is achtergebleven na het poetsen en zo nodig je poetstechniek verbeteren. Ook de mondhygieniste kan dit eens testen.

Een ding is zeker: zonder plak geen gaatjes en valt niet mee om je gebit helemaal schoon te krijgen, ook al doe je je best en vindt je dat je goed poetst. Jou lukt het ook niet helemaal, want anders had de mondhygieniste niks te doen.

Poets je wel met een elektrische borstel? Met een handborstel is het nog lastiger.

Verder sluit ik mij aan bij de tip van chris888 ten aanzien van het aantal eetmomenten, dat is erg belangrijk maar echt MOEILIJK om vol te houden. Een aantal van 7 is een soort compromis.
di, 06/30/2015 - 20:16 Permalink
angstigebij

Ik heb precies hetzeflde probleem als jij. Mijn broer heeft bijvoorbeeld nooit gaatjes en ik altijd. Ik ben het gewend maar toch is het rot om bij iedere controle te horen dat ik een gaatje heb. Ik ben nu erg obsessief bezig om te laten om suiker te beperken en flossen maar de vraag is of dat helpt. Ik zal het bij de volgende controle wel weer zien. We hebben allemaal uiteindelijk wat, de een aan zijn tanden en de ander iets anders.
wo, 07/01/2015 - 23:38 Permalink
tingobop

Ja zoals ik ook al eerder heb gezegd, de 1 dit, en de ander dat. sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger. ik zelf heb elke maand veel tandsteen aan mijn ondertanden. tandarts had het 2 maanden geleden helemaal schoon gemaakt tot op de wortels ,en nu zit het er vrolijk weer. ja waarom eigenlijk?

wat ik nu ook weet dat ik ook niet teveel moet gaan poetsen.1x per dag maar. doe ik dit 2x per dag (in de ochtend en avond) dan word mijn hele gebit gevoelig. maar goed dat is bij iedereen ook weer anders..
zo, 07/05/2015 - 19:02 Permalink