Niet goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling, wat nu...

Author:
musicus
Posted:
do, 07/16/2015 - 13:38
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, hieronder zal ik in het kort aangeven wat het verloop is.

Medio juni 2014 zat ik ineens met onverklaarbare lichamelijke klachten aan de linkerzijde van mijn gezicht/ hoofd. Ik had enorme pijn bij de wang en bovenkaak, daarnaast veel uitstraling naar de linker slaap en de rest van het gezicht.

Ik ben toen naar mijn vaste tandarts gegaan, hij klopte tegen de kiezen aan de bovenzijde en zei dat het geen tandheelkundig probleem was omdat het bij het tegen de kiezen kloppen geen pijn deed. Vanaf dat moment veranderde mijn muzikantenleven (saxofonist) in een drama. Ik kon/ kan tijden geen sax spelen door verminderd gevoel en pijn/ kramp. Diverse optredens misgelopen. Ik heb maandenlang ziekenhuis in en uit gelopen, CT scan/ MRI / zelfs een operatie (collatie) gehad bij de KNO arts omdat die dacht dat dat wellicht de oorzaak zou zijn. Geen van de onderzoeken/ operatie heeft uitkomst geboden.

Begin november 2014 kreeg ik ineens een enorme kiespijn aan de linkerzijde boven (element 26) ik ben diezelfde dag door een andere tandarts in de praktijk geholpen middels een endo start de 26 heeft een kroon waar doorheen geboord is, ineens waren alle lichamelijke problemen direct verdwenen, ik kon zelfs weer gewoon sax spelen zonder belemmeringen.
Na ongeveer een week heeft de betreffende tandarts de kanalen nog een keer schoongemaakt en van een tijdelijke vulling voorzien en daarnaast heb ik toen een antibioticakuur gekregen. (ik heb dus 5 a 6 maanden met een forse ontsteking rondgelopen welke niet is geconstateerd door de eerste tandarts)

Eind november stond de behandeling gepland om de wortelkanaalbehandeling af te maken. Tot mijn verbazing stond er een tandarts die ik niet ken, direct na de behandeling heb ik geklaagd bij de assistente, ze wist mij te vertellen dat het een gepensioneerde tandarts is die grof in zijn werk is en al jaren geen eigen praktijk meer heeft. Die tandarts valt alleen af en toe in, helaas hoorde ik dat achteraf anders had ik me kunnen beraden of ik de behandeling door een ander had laten uitvoeren. Ik heb voor aanvang van de behandeling duidelijk aangegeven dat ik saxofonist ben en mijn tanden erg belangrijk voor me zijn, ik heb nog expliciet aangegeven dat de kies nog pijn deed en gevraagd of de kies wel gesloten/ behandeld kon worden, dat kon zei hij. De gehele behandeling was een regelrecht drama, geen verdoving/ grof te werk, niet aangeven wat hij ging doen, hij prikte me keihard in mijn onderlip en op een gegeven moment voelde ik een erg pijnlijke prik, daarnaast hing hij met zijn hele gewicht tegen me aan en zat met grove kracht te wrikken. Tijdens de behandeling was er continu discussie tussen assistente en tandarts, assistente stond steeds klaar met spoelmiddel maar hij wilde steeds wat anders, voor mijn gevoel is er ook niet goed gespoeld (in vergelijking met de eerste keer en laatste keer) De sfeer tijdens de behandeling was dat de tandarts de assistente stond af te snauwen en mij niet op de hoogte hield, daarnaast werd toen ik mijn mond al dicht had gehad gezegd dat dat niet meer mocht, veel te laat dus..... .De tandarts heeft de behandeling afgemaakt en gaf aan dat het even kon duren voor alles weer was genormaliseerd en hij zo goed mogelijk de kies had schoongemaakt.

De weken na de behandeling werden de klachten weer erger en erger, nu zelfs met tintelingen in mijn gezicht en neus en daarnaast weer de pijn / gevoelsverlies/ kramp. Ik ben toen teruggegaan naar de praktijk en weer een andere tandarts zag dat er geen cofferdam was gebruikt en zei dat ik naar een endontoloog moest voor herbehandeling, ze zou het nog even navragen bij de tweede tandarts en die constateerde dat de kies volgens hem wel goed was behandeld maar er zou een apexresectie nodig zijn bij de kaakchirurg, bij navraag bij de kaakchirurg gaf deze aan beter eerst een herbehandeling door een endontoloog te laten doen. Dat heb ik gedaan, de andere tandarts probeerde wat mij betreft te opdringerig dat ik door hem geholpen zou worden, hierdoor kreeg ik het gevoel dat ze wat te verbergen hebben, ik heb gewoon doorgezet en ben naar en endontoloog gegaan..

De endontoloog constateerde een aantal punten,
1) allereerst was er een kanaal niet behandeld en derhalve ook niet opgevuld,
2) daarnaast is er door de invaller een hard vulmiddel gebruikt wat er niet helemaal uit te halen is tot aan de wortelpunt volgens de endontoloog. Alle kanalen zijn opnieuw schoongemaakt en gevuld, de twee buitenste kanalen zijn alleen niet tot de wortelpunt opnieuw behandeld.
3) er is tijdens de eerdere behandeling geen cofferdam gebruikt
4) ondanks dat ik aangaf dat ik saxofonist ben en de tanden voor mij erg belangrijk ben ik niet doorverwezen naar een endontoloog, de gepensioneerde tandarts ging gewoon aan het „werk”

Nu 4 maanden verder zijn de problemen weer terug maar inclusief tintelingen aan de wang/ neus, ik heb met de endontoloog een afspraak gepland om daar een apexresectie te laten doen. Nu zit ik met een aantal vragen.

1) moet ik de apexresectie laten uitvoeren of gaan voor bijvoorbeeld extractie en laten plaatsen van een implantaat?
2) is er sprake van verwijtbare fouten?
- kan ik iets met de misdiagnose van mijn vaste tandarts?
- kan ik de gepensioneerde vervanger aansprakelijk stellen wegens de veroorzaakte
problemen en niet volgens protocol uitgevoerde behandeling?
3) is het harde vulmiddel nog wel wel gebruikelijk tegenwoordig?
4) kan ik de kosten verhalen, buiten geen sax kunnen spelen heb ik veel reiskosten moeten maken voor de ziekenhuizen en daarnaast ben ik optredens misgelopen, verder natuurlijk de eigen bijdrage van 20% van de behandelkosten (ik ben ruim verzekerd tot €1000,- juist omdat mijn gebit zo belangrijk voor me is)?
5) kan ik eventueel tuchtrechtelijk nog iets doen want ik voel me zo belazerd, de tandarts wist voor de behandeling begon dat ik saxofonist ben ik kan nu al meer dan 1 jaar nauwelijks sax spelen wat mijn leven/ passie is, ik leef nu al meer dan 1 jaar in angst of ik ooit nog zonder problemen sax kan spelen en daarnaast tot op heden veel pijn/ kramp en gevoelsproblemen.
6) ik heb een klacht ingediend bij mijn vaste tandarts maar die deed alles af als zijnde dat de behandeling goed was gegaan, ik heb toen even gewacht met reageren omdat ik het verloop van de behandeling eerst wilde zien. Ik heb me in de tussentijd bij de tandarts die de endostart had gedaan als patiënt aangemeld omdat mijn vaste tandarts al lang ziek is. Ik kreeg vervolgens een erg pissige en verwijtende email van de tandarts, dat hij teleurgesteld was dat ik nog niet had gereageerd maar buiten dat was hij pissig dat ik was overgestapt naar de andere tandarts (terwijl hijzelf niet eens aan het werk is maar steeds vervangers inschakelt). Ik heb de tandarts vervolgens een e-mail terug gestuurd en aangegeven dat er een behandeling stond ingepland bij de endontoloog, verder heb ik geen reactie meer ontvangen.

Sorry voor mijn chaotische verhaal, als je vragen hebt stel ze en ik zal proberen antwoord te geven, ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven want ik wil graag dat dit drama zo snel mogelijk stopt.

Groet,

Rick
Grappa

Beste Rick,

Wat een naar verhaal. je stelt een aantal vragen die zonder meer te weten wel lastig te beantwoorden zijn.

1) als de endodontoloog twee kanalen niet geheel heeft kunnen reinigen maar de rest wel is een apexresectie door de endodonloog! een goede optie. Een implantaat kan altijd nog als het ressultaat niet goed is.
2) ik heb de indruk op grond van jouw informatie dat één en ander op zijn minst ter discussie gesteld mag worden. Daarvoor is bepalend wat de behandelkaart vermeld. Vaak is dat teleurstellend overigens. De overdracht naar andere tandartsen en zeker naar de gepensioneerde bullebak/prutser is niet netjes. Je zult tegengeworpen krijgen dat je toch de behandeling hebt ondergaan en niet hebt geweigerd.
3) het harde materiaal vraagt om meer informatie. Wat is er gebruikt. Dat moet op de behandelkaart staan. Gebruikelijk is echter een rubber(achtig) materiaal dat met speciaal instrumentarium en weekmakers goed te verwijderen is. Kortom men meot een goed verhaal hebben om hiermee weg te komen. Het niet gebruiken van rubberdam bij een wortelkanaalbehandeling is niet volgens de regels en verwijtbaar.
4,5,6) een klacht zou ik overwegen. Alleen verwacht daar niets van en zeker geen financiële compensatie. De klachtregeling van de KNMT en ANT stelt niets voor. Je kunt gelijk krijgen en als dat gebeurt kun je nog een civiele procedure beginnen. Schade moet je overigens wel aan kunnen tonen. Smartegeld worden zelden toegekend en als je hobbymatig saxofoon speeltnis het begrip schade helemaal lastig. Toch zou ik in jouw geval overwegen via een advocaat of lestelschade jurist de praktijk aan te pakken. Als je schadevergoeding claimt schrikken ze vaak wel.
Sterkte en succes.
do, 07/16/2015 - 15:56 Permalink
musicus

Dank je wel voor je reactie Grappa, ik ga kijken wat ik juridisch kan richting de tandartspraktijk. De geplande apexresectie zal ik door laten gaan, het verbaast me echt hoe slecht het juridisch is geregeld in Nederland met betrekking tot bescherming van patiënten en het aan kunnen pakken van medische fouten, erg schandalig wat mij betreft. Ik hoop dat de apexresectie goed resultaat heeft zodat ik mijn oude leven weer terug krijg.....

Groet,

Rick
do, 07/16/2015 - 16:18 Permalink
Grappa

Beste Rick,

Op jouw verzoek, zonder opgave van redenen, is men veplicht je een kopie van je dossier te geven. Wel mag men hiervoor een redelijke vergoeding voor de kosten van het maken van deze kopie vragen.
Ik ben benieuwd, soms hoor je dat men erg moeilijk doet. Overigens horen foto's, verwijsbrieven en bijvoorbeeld de correspondentie van de endodontoloog allemaal bij het dossier. Die kan men je allemaal digitaal leveren aangezien vrijwel alle administratiesystemen tegenwoorden gedigitaliseerd zijn.
do, 07/16/2015 - 18:12 Permalink
Illuminus

Je vriendin heeft helemaal gelijk. Je tandarts maakt een fout en zou je op de mogelijkheden met voor en nadelen moetn wijzen. De gouden standaard is herbehandelen. Ik ben tandarts en zou nooit eenapexresectie laten doen. Dan liever een implantaat.

.
Beste Rick,

Wat een naar verhaal. je stelt een aantal vragen die zonder meer te weten wel lastig te beantwoorden zijn.

1) als de endodontoloog twee kanalen niet geheel heeft kunnen reinigen maar de rest wel is een apexresectie door de endodonloog! een goede optie. Een implantaat kan altijd nog als het ressultaat niet goed is.

Dus voor uzelf na niet gelukte revisie een implantaat, maar voor de patiënt een resectie....interessante stellingname.
do, 07/16/2015 - 21:41 Permalink
Grappa

Iets te kort door de bocht. Wel,een apexresectie als een endodontoloog een herbehandeling heeft gedaan van de toegankele (delen van) kanalen en de apices van de niet gereinigde wortels verwijderd kunnen worden. Niet, als noodoplossing door een kaakchirurg in een tand of kies met niet herbehandelde waarschijnlijk geïnfecteerde kanalen.
Eigenlijk vind ik uw insinuatie erg vervelend en suggestief. Mijn advies is integer en met de beste intenties gegeven, en dat zou ik zelf mits positief geadviseerd, dus met een redelijke kans van slagen, van de endodontoloog ook willen ondergaan als het nodig zou zijn.
do, 07/16/2015 - 23:09 Permalink
musicus

Beste Grappa,

Je hebt eerder onderstaande gereageerd over een apex-resectie, nu word ik toch wel bang en ga weer enorm twijfelen wat te doen....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou als het even kaak een apexresectie vermijden. Het is een behandeling die regelmatig mislukt. Je krijgt een lidteken wat in de toekomst soms problemen oplevert en je houd een lidteken in het bot. Mocht je de tand kwijtraken en dat is niet onmogelijk dan is zo'n zwakke plek in je kaak weer nadelig voor een eventueel te plaatsen implantaat. Kortom als het mijn 11 zou zijn zou ik een herbehandeling vragen aan een endodontoloog. Die behandeling is de gouden standaard en een apexresectie een noodgreep. Overigens is een verwijzing zonder je te hebben gezien en zonder uitleg over de mogelijkheden met de voor en nadelen iets wat niet kan en zelfs klachtwaardig is. Deze tandarts zou zich eens moeten bijscholen, niet alleen in endodontie (wortelkanaalbehandelingen) maar ook in gezondheidsrecht.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Je geeft aan dat het litteken in de toekomst problemen kan opleveren, wat voor problemen bedoel je dan?
2) wat kan het probleem zijn als er later wel een implantaat nodig is?

Ik hoor graag van je.

Groet,

Rick
vr, 07/17/2015 - 17:25 Permalink