beste lezer, tandarts of deskundige,
eind vorig jaar heb ik een kies laten behandelen dmv een wortelkanaal behandeling en deze is door omstandigheden niet afgemaakt door het vullen met ( ik noem het maar plastic) . Nu is mijn kies ontstoken en komt er pus uit de zijkant van de kies.... ik heb geen pijn maar wil ook deze kies zeer zeker behouden.
deze week naar een nieuwe tandarts geweest: hij heeft een foto genomen en idd de kies is ontstoken door het niet afmaken van de wortel kanaal behandeling.
zijn voorstel: ik kan in twee zittingen een kroon maken, in de eerste zitting wil hij opnieuw de wortelkanaal behandeling doen en meteen het plastic draadje erin plaatsen, daarnaast voorbereidingen voor de kroon.
in de tweede zitting wordt de kroon geplaatst.
mijn vraag: kan dit wel mede doordat de kies ontstoken is? as donderdag ( heb nu wel augmentin) .
of is het juist goed dat er een nieuwe behandeling plaatsvindt de naaldjes lijkt me wel logisch omdat het schoongemaakt moet worden ben alleen niet zeker over het direct afmaken omdat ik geen langdurige infectie in mijn kies wil houden.
hoor het graag,
alvast dank,
maranca
eind vorig jaar heb ik een kies laten behandelen dmv een wortelkanaal behandeling en deze is door omstandigheden niet afgemaakt door het vullen met ( ik noem het maar plastic) . Nu is mijn kies ontstoken en komt er pus uit de zijkant van de kies.... ik heb geen pijn maar wil ook deze kies zeer zeker behouden.
deze week naar een nieuwe tandarts geweest: hij heeft een foto genomen en idd de kies is ontstoken door het niet afmaken van de wortel kanaal behandeling.
zijn voorstel: ik kan in twee zittingen een kroon maken, in de eerste zitting wil hij opnieuw de wortelkanaal behandeling doen en meteen het plastic draadje erin plaatsen, daarnaast voorbereidingen voor de kroon.
in de tweede zitting wordt de kroon geplaatst.
mijn vraag: kan dit wel mede doordat de kies ontstoken is? as donderdag ( heb nu wel augmentin) .
of is het juist goed dat er een nieuwe behandeling plaatsvindt de naaldjes lijkt me wel logisch omdat het schoongemaakt moet worden ben alleen niet zeker over het direct afmaken omdat ik geen langdurige infectie in mijn kies wil houden.
hoor het graag,
alvast dank,
maranca
Re: In twee zittingen een kroon op een ontstoken kies?
Wat voor plastic draadje bedoel je?
Misschien de rubberen stiftjes waarmee de kanalen gevuld worden?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom het tegelijk moet.
In één keer een wortelkanaalbehandeling én een kroonpreparatie doen, dat wordt echt een lange zit.
Als de WK-behandeling is gedaan, is de ontsteking niet meteen weg.
Je lichaam heeft tijd nodig om die 'op te ruimen'.
Om er dan meteen een kroon op te zetten; ik weet niet of het slim is.
De tandarts met wie ik werk zou het niet zo doen, dat weet ik wel.
Maar goed, zoveel tandartsen zoveel meningen. Misschien is er hier op het forum nog een deskundige die er iets over wil zeggen?
het lijkt mij ook dat : er in de eerste zitting er een wortelkanaal behandeling wordt uitgevoerd, met schoonmaken van de kies , ontstoken weefsel weghalen etc.
dan dichtmaken en na ..... weken ? kijken of de ontsteking weg is.
ze zeggen ook dat je niet kunt zien op een rontgen of de kies ontstoken is, klopt dat?
dank voor je meedenken ik weet niet of ik naar deze arts terug zal gaan.... straks heb ik er nog meer ellende bij als de rubber stiftjes al geplaatst zijn en de kies nog steeds ontstoken is.
groetjes, mar
Of de behandeling slaagt kan pas na lange tijd worden beoordeeld op grond van het ontbreken van klachten en door het maken van röntgenfoto's. Minimaal 6 maanden maar vaak ook langer staat daarvoor.
In de tussentijd kan de tandarts een goed afsluitende vulling of opbouw maken. Het hermetisch afsluiten en voorkomen van een herinfectie door lekkage is essentieel.
Ik ben het oneens met het behandelvoorstel van je tandarts. Deze neemt een enorm risico en het is als het misgaat zelfs klachtwaardig.
neem je advies ter harte en ga snel op zoek naar een andere tandarts.
even samenvattend :
de eerste zitting moet bestaan uit het reinigen van het kanaal met naaldjes
en kan dan wel opgevuld worden met een rubber stiftje?
dan een goede noodvulling erop plaatsen en na 6 maanden kijken hoe de kies er aan toe is?
dmv röntgenfoto * ik heb weleens gehoord dat vaak hier geen infectie te zien is en er toch nog een zit...
enorm bedankt want hier was het goed mis gegaan....
vr groetjes mar
Wat je opmerking over de foto betreft klopt dat. Op een gewone foto lijt vaak een ontstekeing verdwenen te zijn terwijl 3D opnams die tegenwoordig wel eens gemaakt worden je vaak wel nog iets ziet. De klinische relevantie is niet altijd duidelijk omdat er dan ook vaak geen klachten zijn. Deze foto's geven ook veel meer stralingsbelasting en zijn duur dus het standaard maken is ook geen handige optie.
Vullen gebeurt onderdaad met rubber(achtige) producten en moet ook zorgvuldig gebeuren. Zoals gezegd kan dat in één zitting, soms doet men het wel in meer zittingen. Dat kan door tijdgebrek, je moet wel voldoende tijd hebben zoals je inmiddels hebt gelezen, maar ook wanneer een kanaal veel pusafvloed vertoont of niet droog te krijgen is.
er had een hoop ellende kunnen ontstaan als ik naar deze tandarts was gegaan.
ik had er ook niet echt een goed gevoel bij, dat was dus blijkbaar niet ten onrechte.
de juiste behandeling is me nu geheel duidelijk en daarnaast leg je het ( ook voor een leek) zeer begrijpelijk uit.
nogmaals hartelijk dank!
groetjes, mar