Instabiele beet na orthodontie

Author:
Danilevw
Posted:
di, 08/11/2015 - 19:16
Na 2 1/2 jaar orthodontie ben ik sinds 2 weken beugelloos. Wat ik merk is, dat in 'normale/ rust stand' de hoeken van mijn gebit op elkaar rusten maar de kiezen niet. Ik ben ook voortdurend wat zoekende in hoe ik mijn gebit op elkaar moet zetten; raak er niet makkelijk aan gewend.
Is dit normaal/ behoeft dit langere periode van gewenning?
Ik ben er, om redenen die voor mijzelf begrijpelijk zijn :( wat voorzichtig in om dit onmiddellijk weer aan mijn ortho voor te leggen, maar hoor echt heel graag of dit 'normaal' is of niet.
Ortholimburg

Helemaal normaal lijkt me dit niet. ,maar zonder foto's kan ik er eigenlijk weinig van zeggen. In het algemeen probeer ik aan het einde van een behandeling een zo goed mogelijke occlusie te bekomen, en daarvoor worden de laatste weken tot maanden nogal veel elastieken gebruikt .Mijn idee : hoe beter de tanden passen, hoe stabieler het resultaat .Vaak wordt er echter ook gerekend op " settling" of " socking in" ,dat is dat de tanden min of meer spontaan hun weg zoeken en beter gaan passen via het "kegel-trechtermechanisme" waarmee de tandknobbels in elkaar passen .Dit gaat meestal wel goed, maar niet altijd. Dus zo, zonder beelden weinig zinnigs over te zeggen.
di, 08/11/2015 - 22:56 Permalink
DaandG

Hi, ik had hetzelfde toen ik in 2004/20005 eindelijk klaar was met mijn behandeling. Ik had diastemen (open ruimte) tussen mijn hoektanden beneden en de grote kiezen (kleine waren niet aangelegd) en deze zijn na beugelbehandeling door een implantaat aan weerszijden opgevuld. Na verwijdering van de slotjes van de beugel boven en beneden was ik allerminst blij met het resultaat omdat de tanden boven naar binnen zijn gekeerd en niet recht naar beneden staan. Ik kon ook mijn kiezen niet goed op elkaar krijgen. Nu, ongeveer 10 jaar verder, zijn mijn hoek- en snijtanden beneden aanmerkelijk afgesleten. Ik baal enorm want dit was voor mij niet te voorzien. Het enige voordeel is dat ik nu beter mijn kiezen op elkaar krijg maar kennelijk zaten die nog 1 mm uit elkaar toen de behandeling 'af' was.
Ik zou als ik jou was dit goed laten nakijken want aan afgesleten tanden en kiezen valt niet veel meer te doen.
ma, 08/17/2015 - 21:27 Permalink