Hi,
Ik ging naar mijn tandarts met een klacht, dat bij koud/warm of pittig eten last van mijn boven kies heb.
Hij kon niets zien op de foto, en gezien het feit dat de kies een slechte vulling had, ging hij deze vervangen. Het blijkt dat een wortelkanaalbehandeling moet plaatsvinden (2 jaar geleden bij een andere tandarts al een wortelkanaalbehandeling op deze kies gehad).
Ik gaf aan dat ik geen verdoving wil, maar ik had geen keuze. Hij heeft 3 verdoving gegeven. Naarmate hij bezig was, vertelde hij dat 3 van de kanalen verstopt waren. Dat hij de behandeling in 2 fase moet doen. Dus na 2 uur was ik klaar met fase 1 (noodvulling geplaatst etc. etc.) een vervolgafspraak gemaakt voor over 3 weken.
1 week na behandeling zag ik wat vlekken op mijn wang, 2e week werd mijn wang blauw (bloeduitstorting). Mijn wang was nog steeds dik, ik belde de tandarts en hij zei (via de assistente) als ik geen pijn van de kies zelf heb, kan het wachten.
Bij laatste behandeling (fase 2) gaf hij alleen een antibiotica kuur van 5 dagen, verder zei hij laat alles genezen, en dat de blauwe plek weggaat. Inmiddels ben ik 1,5 maand verder met een dikke blauwe wang en een rekening van € 954,-.
Hij heeft toeslag voor complicatie berekend en 2x gebruik van microscoop. Hij heeft te diep geboord en bloedvaten geraakt, hoezo complicatie?!
Nu loop ik met een dikke blauwe wang rond en een hoge rekening.
HELP! Wat kan ik doen? Ik wil de rekening niet betalen want ik ben niet tevreden qua resultaat en bedrag.(De helft is door zorgverz. vergoed)
Alvast bedankt!
Ik ging naar mijn tandarts met een klacht, dat bij koud/warm of pittig eten last van mijn boven kies heb.
Hij kon niets zien op de foto, en gezien het feit dat de kies een slechte vulling had, ging hij deze vervangen. Het blijkt dat een wortelkanaalbehandeling moet plaatsvinden (2 jaar geleden bij een andere tandarts al een wortelkanaalbehandeling op deze kies gehad).
Ik gaf aan dat ik geen verdoving wil, maar ik had geen keuze. Hij heeft 3 verdoving gegeven. Naarmate hij bezig was, vertelde hij dat 3 van de kanalen verstopt waren. Dat hij de behandeling in 2 fase moet doen. Dus na 2 uur was ik klaar met fase 1 (noodvulling geplaatst etc. etc.) een vervolgafspraak gemaakt voor over 3 weken.
1 week na behandeling zag ik wat vlekken op mijn wang, 2e week werd mijn wang blauw (bloeduitstorting). Mijn wang was nog steeds dik, ik belde de tandarts en hij zei (via de assistente) als ik geen pijn van de kies zelf heb, kan het wachten.
Bij laatste behandeling (fase 2) gaf hij alleen een antibiotica kuur van 5 dagen, verder zei hij laat alles genezen, en dat de blauwe plek weggaat. Inmiddels ben ik 1,5 maand verder met een dikke blauwe wang en een rekening van € 954,-.
Hij heeft toeslag voor complicatie berekend en 2x gebruik van microscoop. Hij heeft te diep geboord en bloedvaten geraakt, hoezo complicatie?!
Nu loop ik met een dikke blauwe wang rond en een hoge rekening.
HELP! Wat kan ik doen? Ik wil de rekening niet betalen want ik ben niet tevreden qua resultaat en bedrag.(De helft is door zorgverz. vergoed)
Alvast bedankt!
Re: Behandeling en factuur
Het is best mogelijk dat er vanalles is mis gegaan met uw behandeling .Of het dan gaat over een complicatie of een fout, zal nog moeten blijken, maar op basis van het feit dat U niet tevreden bent met het resultaat kan U betaling niet weigeren ,vrees ik.
Met een arts of tandarts gaat U een inspanningsverbintenis aan en geen resultaatsverbintenis.
Als U er met de tandarts niet uit komt, zijn er instanties waar U met uw klacht terecht kan, maar gewoon de rekening weigeren te betalen gaat geen oplossing zijn.
Re: Behandeling en factuur
Ik maak me ook zorgen om mijn wang (dik en blauw). Dat de verkleuring nooit meer weggaat.
Ik heb slapeloze nachten van. Je gezicht is je visitekaartje.
Is 1,5 maand niet heel erg lang? Het had allang weg moeten zijn, toch?
Rekening:
Ik ga een klacht indienen. Ik kan me niet voorstellen dat het resultaat minder belangrijk is, omdat de patiënt een inspanning verbintenis met de tandarts heeft.
Zo voelt het wel als machtsmisbruik, want dan kunnen ze alles doen ongeachte het resultaat.
Re: Behandeling en factuur
Als je tandarts je niet helpt en alleen de nota stuurt zou ik mij ook in de steek gelaten voelen. Zou je niet eerste een advies vragen aan een kaakchirurg voor de zwelling en verkleuring en aan een endodontoloog of andere tandarts voor wat betreft de uitvoering van de wortelkanaalbehandeling? Dan weet je in ieder geval je goed en volgens de professionele standaard bent geholpen. Als dat zo is dan heeft een klacht geen zin. Als men wel iets vindt dan wordt het een ander verhaal. Je huisarts kan je naar een kaakchirurg verwijzen.
Wat een klacht betreft kun je naar de klachtencommissie van de betrokken tandarts. Meestal is die van de ANT of KNMT. Verwacht daar niet veel van. Men zal eerst bemiddelen en als dat niet lukt een formele zitting houden en een uitspraak doen. Een materiële compensatie kent men niet. Daarvoor moet je een civiele zaak aanspannen waarbij een uitspraak van een klachtencommissie wel tot steun kan zijn.
Een alternatieve route is een klacht bij het Regionaal Tuchtcollege Gezondheidszorg. Dat is een veel serieuzere route, zeker voor de tandarts. Als je meent materiële schade te hebben dan kun je ook een lestelschadebureau overwegen. Jij moet dan wel die schade kunnen aantonen. Een blijvende zwelling en verkleuring zou daaronder kunnen vallen maar dan moet je wel aannemelijk kunnen maken dat de tandarts een fout heeft gemaakt. Daarvoor zijn verklaringen van andere deskundigen en het dossier van de betrokkken tandarts belangrijk.