Beste allemaal,
Ik heb weer een vraag. Sinds een aantal jaren (3) ben ik bewust bezig om mijn voeding aan te passen. 3 jaar geleden
had ik helaas een paar gaatjes, en het leek me goed om naast beter poetsen etc, ook mijn voeding aan te passen. Voor
mij was dat resoluut stoppen met suikers. Dat gaat me goed af. Eet nu 1 keer per dag zoveel fruit als ik wil, en de rest van de dag
is suikervrij. Althans, dat dacht ik :P Ik let op alle verpakkingen, als er suiker in de ingredientenlijst staat, dan komt het sowieso al
niet in mijn mandje terecht. Nu eet k vrijwel niets uit pakjes, maar drink bijvoorbeeld wel suikervrije sojamelk uit pak. Maar....Nu staat er naast de ingredientenlijst, ook een voedingswaardelijst op zo'n pak. Neem bijvoorbeeld kwark;
daar zit geen suiker in (althans, dat staat niet bij de ingrediënten), maar uiteraard wel koolhydraten (lactose), waardoor er in de voedingswaardetabel staat: 'koolhydraten, waarvan suikers....'. Houdt dat nou in dat eigenlijk, hoe goed je er ook op let, in alles gewoon suiker zit, en dat ik bij wijze van spreken in plaats van kwark even goed een mars kan eten? Dat ga ik niet doen, maar ik ben benieuwd of het op tandheelkundig gebied nou veel uitmaakt. Of bereik je meer resultaat door minder vaak te eten (doe nu 4 keer per dag)?
Zeer benieuwd naar het antwoord!
Alvast bedankt!
Ik heb weer een vraag. Sinds een aantal jaren (3) ben ik bewust bezig om mijn voeding aan te passen. 3 jaar geleden
had ik helaas een paar gaatjes, en het leek me goed om naast beter poetsen etc, ook mijn voeding aan te passen. Voor
mij was dat resoluut stoppen met suikers. Dat gaat me goed af. Eet nu 1 keer per dag zoveel fruit als ik wil, en de rest van de dag
is suikervrij. Althans, dat dacht ik :P Ik let op alle verpakkingen, als er suiker in de ingredientenlijst staat, dan komt het sowieso al
niet in mijn mandje terecht. Nu eet k vrijwel niets uit pakjes, maar drink bijvoorbeeld wel suikervrije sojamelk uit pak. Maar....Nu staat er naast de ingredientenlijst, ook een voedingswaardelijst op zo'n pak. Neem bijvoorbeeld kwark;
daar zit geen suiker in (althans, dat staat niet bij de ingrediënten), maar uiteraard wel koolhydraten (lactose), waardoor er in de voedingswaardetabel staat: 'koolhydraten, waarvan suikers....'. Houdt dat nou in dat eigenlijk, hoe goed je er ook op let, in alles gewoon suiker zit, en dat ik bij wijze van spreken in plaats van kwark even goed een mars kan eten? Dat ga ik niet doen, maar ik ben benieuwd of het op tandheelkundig gebied nou veel uitmaakt. Of bereik je meer resultaat door minder vaak te eten (doe nu 4 keer per dag)?
Zeer benieuwd naar het antwoord!
Alvast bedankt!
Re: Voeding
Normaalgesproken geldt: 6 a 7 eetmomenten op een dag moet je kunnen hebben bij een goede mondhygiëne. Echter...als je medicijnen hebt oid en je dus vatbaarder bent dan kan je wat minder vaak aan.
Succes! Ik weet hoe moeilijk het vol te houden is...suiker is zo verslavend!
Kleine correctie (na even diep graven in mijn middelbare school kennis biologie): koolhydraten zijn strikt genomen geen suikers maar suikers zijn wel koolhydraten. Daarom staat op de verpakking ook vaak:
Koolhydraten x %, waarvan y % suikers.
Een koolhydraat als zetmeel wordt al in de mond door het speeksel gedeeltelijk omgezet in maltose (moutsuiker).. Dat is dus wel een suiker Als je je tanden niet aan suikers wilt blootstellen zul je niet alleen voeding zonder suiker moeten eten, maar ook zonder koolhydraten als zetmeel. Maar dat betekent dat je ook geen groente en fruit mag eten, want daarin zitten ook koolhydraten en suikers. In een gezonde voeding is suiker dus nooit helemaal te vermijden. Gelukkig is dat ook nergens voor nodig.
Want zelfs de gewone pure kwark bevat koolhydraten in de vorm van lactose = melksuiker. Zo niet dan is het geen pure kwark meer. :-)
Maar de vraag was of blootstelling aan suikers in bv een mars slechter voor je gebit is dan blootstelling aan suiker in kwark. Ik denk dat in ieder geval de plakkerigheid ook een rol speelt, waardoor een mars wellicht slechter is dan gewone chocola, maar of het nou veel uitmaakt of je chocolademelk drinkt ipv melk... ??? Ik vraag me dat ook nog steeds af. Wat in ieder geval wel uitmaakt is hoeveel plaque je hebt op zo'n moment drinkmoment, want daar zitten de bacteriën in die suiker omzetten in zuur.
Ik geloof heilig in het vaak gegeven advies van het beperken van het aantal eetmomenten met suikers en verder zo goed mogelijk poetsen. Als het aantal "zuuraanvallen" beperkt blijft vangt het gebit dit wel op door het mechanisme van remineralisatie. Om suiker geheel uit te bannen gaat wel erg ver en is, zoals ik al zei, ook praktisch niet mogelijk.
Er zitten natuurlijk nog allerlei andere ongezonde effecten aan (toegevoegde) suikers in de voeding....Dit beperken door op de voeding te letten kan natuurlijk geen kwaad!
Het is absoluut niet mijn bedoeling om koolhydraat vrij (en dus concluderend suiker vrij) of arm te gaan eten. Sterker nog, mijn voeding bestaat voor het grootste deel uit groente, fruit, granen en peulvruchten verdeeld over 4 eetmomenten. Het lijkt me absoluut niet verstandig om die uit mijn dieet te halen. Uiteraard let ik wel heel nauw op wanneer ik wat eet. Heb ik echt zin in chocolade, dan gaat dat samen met het fruit moment, de rest van de dag heb ik dan gewoon pech. Betreft zuren in voeding doe ik precies hetzelfde. Dit kost me overigens na al die tijd totaal geen moeite, het is een aanpassing in leefstijl geworden die me uitstekend bevalt :D
Ik dacht ook altijd dat het beperken van suikers, het aantal eetmomenten, goed poetsen (ja, echt goed!) en interdentaal schoonmaken de oplossing tegen gaatjes zou zijn. En toch zie ik helaas dat praktisch al mijn fissuren de afgelopen 2 jaar (dus na het invoeren van bovenstaande) zijn verkleurd. Ik zie dit bij de mensen om mij heen niet gebeuren (terwijl die veel minder lang poetsen en betreft voeding dus echt nergens op letten), dus vandaar ook mijn vraag. Ik blijf immers het ontstaan van gaatjes wel bij mezelf zoeken....
Wat gebeurd is, is gebeurd, maar ik zou in de toekomst verdere potentiële gaatjes wel willen voorkomen. Nu heb ik het idee dat me dat nog niet echt goed lukt. Zou extra fluoride nog iets kunnen toevoegen?
Nou dat staat er niet voor niks, dan zou ik het zeker niet zonder voorafgaand advies van de tandarts gebruiken :D . Je hebt trouwens twee sterktes: 1,25% fluoride en 0,4% fluoride. De hoge concentratie bevat meer dan 10x de hoeveelheid fluoride van gewone tandpasta (!) en is niet voor niets alleen op recept te verkrijgen (maar er is natuurlijk toch wel aan te komen). De lagere concentratie is een zelfzorgmiddel. Ik weet niet welke je op het oog hebt.
Ik zie dit toch meer als medicijnen, ook de lage concentratie waarvoor geen recept nodig is, en dan denk ik dat het niet goed is vanaf het forum hierover je te adviseren. Ik zou het de tandarts vragen. Die kan ook met jouw situatie rekening houden.
Als iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag :D In ieder geval bedankt voor de response!
Als je het basisadvies opvolgt en je vertoont nog steeds cariesprogressie, dan kan het verstandig zijn om inderdaad vaker fluoride op een dag te gebruiken.
Ik doe nu 2x per dag poetsen met fluoride tandpasta en vanaf vorige week 2x per dag spoelen met een fluoride mondspoeling op andere momenten dan het poetsen. Ik had al eerder gevraagd of ik de elmex medical zou mogen gebruiken. Dat ga ik in ieder geval niet doen voordat ik overlegd heb met mijn tandarts omdat er nogal wat bijwerkingen zijn. Weet jij misschien of ik wel GC MI pasta/mouse wel veilig zou kunnen gebruiken? Ik heb gelezen dat dit ook preventief gebruikt kan worden om cariës te voorkomen en beginnende gaatjes te remineraliseren.
Alvast bedankt!