Goedendag,
Als allereerst excuus dat ik geen 'tandarts taal' spreek. (Ik kan wel popie jopie gaan googlen maar dat heeft ook weinig zin.)
Ik heb al sinds eind vorig jaar (2014) last van een kies (rechtsonder). De pijn was te overzien.
Ik ben naar de tandarts geweest in 2014 en deze heeft het toen gevuld.
Maar de pijn werd alleen maar erger daarna.
Begin 2015 is besloten om maar een wortelkanaal behandeling te gaan doen.
Dit zou in 2x gebeuren.
De eerste keer werd geveild, en werd mij verteld dat ik nu geen last meer zou hebben.
Nou wel dus....
Dus nog een keer naar de tandarts die heeft het nog een keer open gehaald en weer geveild.
En je raad het al, nog steeds last.
Vanwege de extreme pijn die ik had wilde ik de kies laten trekken. Maar in overleg met de tandarts toch maar besloten om het nogmaals te veilen (ditmaal met een microscoop erbij)
Prima dat gedaan, en ik heb daarna 2 weken last gehad maar daarna was het over.
Dit was in maart.
We hebben besloten om vanwege verzekeringstechnische redenen. Pas volgende jaar het op te vullen.
Helaas is vannacht spontaan de pijn weer begonnen en heviger dan ooit....
Bij warm/koud voel ik niets alleen bij druk, ga ik door de grond van de pijn (ook aanraken met de tong).
Letterlijk mijn hele onderkaak (rechts) doet extreem veel pijn, en vanwege de pijn.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Als allereerst excuus dat ik geen 'tandarts taal' spreek. (Ik kan wel popie jopie gaan googlen maar dat heeft ook weinig zin.)
Ik heb al sinds eind vorig jaar (2014) last van een kies (rechtsonder). De pijn was te overzien.
Ik ben naar de tandarts geweest in 2014 en deze heeft het toen gevuld.
Maar de pijn werd alleen maar erger daarna.
Begin 2015 is besloten om maar een wortelkanaal behandeling te gaan doen.
Dit zou in 2x gebeuren.
De eerste keer werd geveild, en werd mij verteld dat ik nu geen last meer zou hebben.
Nou wel dus....
Dus nog een keer naar de tandarts die heeft het nog een keer open gehaald en weer geveild.
En je raad het al, nog steeds last.
Vanwege de extreme pijn die ik had wilde ik de kies laten trekken. Maar in overleg met de tandarts toch maar besloten om het nogmaals te veilen (ditmaal met een microscoop erbij)
Prima dat gedaan, en ik heb daarna 2 weken last gehad maar daarna was het over.
Dit was in maart.
We hebben besloten om vanwege verzekeringstechnische redenen. Pas volgende jaar het op te vullen.
Helaas is vannacht spontaan de pijn weer begonnen en heviger dan ooit....
Bij warm/koud voel ik niets alleen bij druk, ga ik door de grond van de pijn (ook aanraken met de tong).
Letterlijk mijn hele onderkaak (rechts) doet extreem veel pijn, en vanwege de pijn.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Re: Extreme pijn aan kies
Klinkt alsof er toch nog iets van een ontsteking zit.
Bijna een jaar wachten om een wortelkanaalbehandeling af te laten maken is ook wel erg lang hoor (als dat inderdaad het geval is).
Op naar de tandarts!
Sorry maar ik ben het met ;'tingobob' eens.
Toen voor de 2e keer de kies opengemaakt werd had ik al aangegeven, dat als ik pijn zou houden ik de kies wilde laten trekken.
Bij de 3e keer dus heb ik het aangegeven. Maar de tandarts die praatte mij eruit (want zij verdienen tenslotte aan mijn gebit.)
Ik heb voor volgende week dinsdag een afspraak en ik kan je vertellen dat de kies er gewoon uitgaat. Ik besteed er geen honderden euro's meer aan. Tenzij er een implantaat ingaat.
En dan nog even terugkomend op het verhaal dat er een te lange tijd tussen zit. Nogmaals ook dat was mijn idee niet de tandarts zelf kwam met het voorstel. Dit terwijl ik de behandeling wel wilde betalen.
Ik heb het idee dat de tandarts juist heel goed met je mee wil denken door kostentechnisch gezien de kies te behouden. Vervolgens wil hij ook nog de wortelkanaalbehandeling in een ander jaar afmaken zodat het verzekeringstechnisch beter uit komt. En dat je zegt dat hij aan je gebit wil verdienen. Er van uitgaand dat hij zelf ook een kroon kan plaatsen op een door een implantoloog te plaatsen implantaat. Dan denk ik dat hij daar realtief nog meer aan kan verdienen
Vaak hoor je klachten dat een tandarts maar een behandeling uitvoert en dat een patiënt dan in een keer met een hoge rekening zit. Deze tandarts probeert juist mee te denken.
in de eerste plaats is je openingspost toch van heel andere strekking dan je reactie hierboven.
Als je duidelijke reacties wilt wees dan ook zelf duidelijk . Daarnaast blijkt uit je openingspost gewoon klip en klaar dat er sprake was van informed consent. Ik kis weer eens heel erg het verhaal van de kant van de tandarts, is wellicht weer anders (even los ervan wie er gelijk heeft. Maar TS houdt er nu zelf al 2 varianten op na.)
In de tweede plaats: er is geen enkele manier waarop je tandarts meer geld aan je kan verdienen. Statistisch gezien boeit het niet wat bij wie gedaan wordt, het enige wat boeit is of er een fatsoenlijke agendaplanning is, omzettechnisch gezien . Dus houdt (geldt ook voor tingobob) op met te doen alsof tandartsen bepaalde zaken wel of niet willen doen of doen uit financiële overweging voor zichzelf. Hij heeft maar 2 handen en een x aantal stoeluren. Hij heeft echt niet specifiek jou nodig om zijn inkomen bij elkaar te krijgen.
Daarnaast is het heel simpel zo dat tandartsen 80% als het niet meer is van hun inkomen krijgen doordat mensen niet naar ze luisteren. Wat dat betreft is het toch een mooi vak.
De meeste gebitsproblemen komen namelijk voort uit slechte mondhygiëne en verkeerde/slechte voedingsgewoontes. ik heb meestal geen medelijden meer met die twintigers die elke controle weer gaatjes hebben en langzaam aan zelfs wortelkanaalbehandelingen moeten laten doen omdat ze stug doorgaan met drinken van meerdere blijkjes energiedrank per dag. Of de paropatient die tanden kwijtraakt omdat ie stug doorgaat met roken , en/of nazorgafspraken niet nakomt. En dan gaan roepen dat die tandarts zo duur is. Sorry hoor, maar dan draai je oorzaak en gevolg om.
Maar goed dit topic en de richting dat het weer vrij snel is opgegaan sterkt mij in mijn gevoel hier op te houden. Naast niet meer reageren moet ik misschien ook maar ophouden met mee te lezen en deze en gene achter de schermen te helpen. Het is alleen weer jammer dat er altijd meer mensen zijn die de dupe zijn van wangedrag , verborgen achter anonimiteit, op fora van een enkeling.
@holmes je hebt gelijk. Maar de pijn die ik heb is asociaal.
@vv, interessant om de mening van een tandarts te zien. Je begint met 'boeit me niet' dat komt lekker professioneel over. Ben je misschien mijn tandarts?
Mijns inziens is de tandarts fout geweest. Twee keer zelfs.
De eerste keer omdat er tot 3x toe geveild moest worden (en de kosten van het gebruik van de microscoop waren ook meer dan 50 euro).
Dus ik heb 3x een factuur gehad.
En dus was bijna mijn volledige tandarts verzekering gebruikt. En ik mag toch verwachten dat een goede tandarts het in 1x goed doet.
De tweede keer door te zeggen dat het wel (bijna) een jaar kon wachten. Wat dus blijkbaar niet kon.
Overigens is van de kies die nu pijn doet 2 maanden geleden een stukje afgebroken. Ik ben hierna naar de tandarts geweest en deze zei, dat het geen kwaad kon. Blijkbaar wel.
En dat is ook nalatig van de tandarts.
Als ik er vanuit mag gaan wat Romy32 zegt waar is.
Jammer dat ook uzelf geen moeite heeft mijn ""boeit mij niet"" uit verband te rukken.
Zorgverleners hoeven zeker niet overal in mee te gaan. sterker nog moeten dat zeker niet.
Denk ook niet dat ik uw tandarts ben, dan was de endo namelijk gewoon afgesloten geweest, en indien niet was het volledig uw eigen beslissing geweest met info over de risico's.
gebruik microscoop mag per zitting 71,- in rekening gebracht worden, is gewoon door NZA bepaald tarief. dus dat hij zicht tot 50 beperkt is erg netjes.
Lijkt mij dan niet de geldwolf te zijn zoals hier geprofileerd.
als u vindt dat hij fout is geweest kunt u gewoon via de geëigende kanalen een klacht indienen. Wat zegt hij er zelf van? nee laat mij raden, u heeft het nog niet als klacht met hem besproken?
Ik zeg alleen dat ik vind dat een jaar tussen begin en eind van de behandeling lang is hè.
Ik was er niet bij toen jij met je tandarts afsprak hoe het precies aangepakt ging worden, dus daar kan ik verder ook niet over oordelen.
Overigens zegt het feit dat er drie keer gevijld is (als de kanalen 'geveild' waren had je ze bij opbod verkocht in een veilinghuis :wink: ) niet veel over de kwaliteit van de tandarts. Bij ons komt het ook weleens voor dat één keer niet genoeg is, terwijl mijn tandarts een kei is in wortelkanaalbehandelingen. Het menselijk lichaam reageert nu eenmaal niet altijd zoals je verwacht.
Wat mijn tandarts dan weer niet zou doen is drie keer een factuur sturen voor het vijlen.
Ik ben met je eens dat dat niet zo netjes is.
Vervelend vind ik het wel om dit te lezen:
Ik word daar altijd een beetje moedeloos van.
Maar dat komt omdat ik met een tandarts werk die echt hart heeft voor zijn patiënten.
Die na werktijd langer blijft, om iemand van de pijn af te helpen, of zijn pauze daarvoor opgeeft.
Het is dan heel vervelend om zo'n generaliserende opmerking te lezen, misschien kun je daar in het vervolg aan denken.
Verder wens ik je veel succes in dit verhaal.
Het is altijd vervelend als dingen niet lopen zoals ze zouden moeten lopen, zeker wanneer het je gezondheid betreft.
En mocht je er zeker van zijn dat deze hele geschiedenis een klacht waard is, kun je die inderdaad (zoals vV ook zegt) indienen. Wel (zoals vV óók zegt) nadát je met de tandarts hebt gepraat.
Hier meer info daarover.
Als antwoord op Re: Extreme pijn aan kies door K. Burgers