Noodkroon of niet

Author:
JHA
Posted:
vr, 01/29/2016 - 10:00
Hallo...

Ik heb een voorval wat mij aan het twijfelen brengt over mijn huidige tandarts.

Vorige week zijn bij mij 2 kiezen afgeslepen t.b.v. kronen. Dus enkel de afgeslepen kegelvorm.

Nu brak bij mij afgelopen woensdag een stukje kies af bij het tanden poetsen (dacht ik althans). Dus ik vandaag weer naar de tandarts om dit te laten controleren, vervolgens wordt mij verteld dat dit geen enkel probleem is. Op de vraag dat ik graag een noodkroon wil ter bescherming krijg ik als antwoord dat dit enkel is voor mensen met gevoelige tanden, wat bij mij niet nodig zou zijn.

Nou komt dit allemaal niet echt overeen met de mensen die ik ken die ook kronen hebben. Nu vraag ik me af hoe anderen hier tegenaan kijken? Is deze aanpak normaal?
Wat is eigenlijk een noodkroon? Een plastic laagje of een daadwerkelijke kiesvorm?

Alvast bedankt voor de reacties!!
Chris888

Een noodkroon wordt niet alleen gebruikt om een kies te beschermen, maar ook om minuscule verschuiving van buurelementen of uitgroei van tegenoverliggende elementen te voorkomen in de periode tussen het maken van een afruk en afleveren van de kroon, oftewel: om er voor te zorgen dat de definitieve kroon na een paar weken nog past. En evt. om esthetische redenen. Oftewel, het is niet alleen een plastic laagje.
vr, 01/29/2016 - 11:57 Permalink