Enorme twijfel over wel of geen kaakoperatie

Author:
L1986
Posted:
zo, 02/14/2016 - 20:31
Hallo ik ben een meid van 29. Nu zo'n twee jaar gebeugeld waarbij we zouden kijken wat dit resultaat was om erna te besluiten wel of geen kaakoperatie. Ik had voor het beugelen een diepe beet (die is nu stukken verbeterd) en een overbeet van 11 mm. Deze valt niet heel erg op (mijn kin is ietwat naar voren gevormd) maar als ik vergelijk als ik ik normaal op mijn kiezen bijt en m'n tanden iets naar voren zet (om te kijken hoe het na zo'n operatie uit zou zien) is het vooral aan de lippen te zien. Nu is vooral m'n bovenlip iets voller. Dan zou ook m'n onderliep iets symetrischer lijken (iets meer profiel). Dit even over het esthetische aspect (wat wel iets meespeelt maar niet de doorslag geeft voor mij). Nu het medische aspect. Nu aan het einde van de beugelperiode valt m'n overbeet veel meer op (eerder stonden m'n boventanden naar binnen gekanteld waardoor m'n boven en ondertanden elkaar wel min of meer raakten en niet opviel dat ik overbeet had). Nu na beugelen staan m'n tanden wel heel mooi maar valt de overbeet juist veel meer op (ook qua gevoel in mijn mond). Heb het gevoel dat ik letters nu veel minder fijn uitspreek (misschien raar iets, maar dat idee heb ik wel). Voelt nu gewoon wat minder natuurlijk aan in mijn mond. En omdat ik nu dus echt alleen maar met m'n kiezen eet omdat m'n voortanden elkaar nauwelijks raken, heb ik soms gevoel dat als het eten niet bij mijn kiezen blijft maar naar voren komt (bij mijn ondertanden dus) ik het eten als het ware tegen mijn tandvlees bijt/duw. Hierdoor wordt soms mijn tandvlees dikker (soms pijnlijk soms niet. Vroeger met diepe beet had ik dit best vaak ontstoken/gezwollen).
Verder niet veel last van overbeet.
Nu hoor ik dat door operatie het gebit wel veel stabieler staat. En dus kans op recidive verkleind wordt.
6 weken vloeibaar voedsel zou ik ervoor over hebben. Maar ik lees ook blogs waarbij mensen jaren later nog laat hebben van de bijwerkingen van de operatie. Pijn met kauwen. Geen gevoel in lippen/kin. Pijn in oren/kaken bij gapen of lachen. En het plaatje voelen zitten bij gapen.

Ik vind het zo'n lastige keuze..... Alle genoemde ongemakken (die na jaren nog kunnen blijven bestaan blijkbaar) zijn me de operatie niet waard. Maar als het risico hierop zo klein is. Dan misschien het overwegen waard.

Mijn vragen:
1. Is 11 mm genoeg voor operatie? Mijn beugelbehanding zou ik namelijk pas vergoed krijgen vanaf overbeet van 14 mm.
2. Zetten ze 6 weken kaken op elkaar? Heb nogal een communicatief beroep en moet goed verstaanbaar zijn.
3. Moet je voor deze operatie verlof opnemen of meld je je ziek? Het zou bij mij medisch noodzakelijk zijn.
4. Is na kaakoperatie kans dat de kaken weer 'terug'gaan staan?
5. Hoe zit het met de restverschijnselen na jaren zoals ik die hierboven genoemd heb?
6. Hoe lang moet je vloeibaar eten?
7. Voel je de plaatjes zitten?
8. Moet ik mij intakegesprek bij kaakchirurg laten staan of eerst zelf keuze maken? (Heb idee dat chirurg sowieso zal pleiten voor een operatie).
9. Gaat kaakoperatie altijd gepaard met beugel? Ik zou nu namelijk half haar langer moeten beugelen. Stel ik besluit nu het niet te doen maar later wel. Moet ik dan weer opnieuw beugel? Of kan het dan ook zonder beugel?
10. Heb het idee dat ik nu (onbewust) mijn onderkaak wat naar voren houd/duw. Als ik mijn lippen op elkaar heb, heb ik niet vaak mijn kiezen op elkaar. Als ik mijn kiezen op elkaar zet (en dus als de kaak daarmee weer wat naar achteren gaat) heb ik het gevoel dar dit meer spanning in mijn kaken veroorzaakt dan dat ik kiezen los van elkaar heb en mijn onderkaak iets naar voren staat (terwijl ik mijn lippen dan wel op elkaar heb). Is dit normaal? En zal dit geen problemen kunnen geven na de operatie? Dat ik dan nog de neiging heb om de kaak naar voren te duwen?

Wellicht heb ik nog een vraag vergeten, maar dit is wat me nu invalt.

Alvast hartelijk dank voor de reacties!!
MarianB86

Hallo,

Tuurlijk wil ik een poging doen om je vragen te beantwoorden. Ik zal vooral spreken uit mijn ervaring en hopelijk helpt het je op weg naar jouw beslissing. Ik ben vooral op mijn eigen gevoel afgegaan en de deskundigheid van mijn kaakchirurgen en orthodontist. Het zijn ongelooflijke kanjers: de passie waarmee ze werken, al mijn vragen die ik mag stellen en er nooit 1 teveel is, de tijd die ze voor me vrij maken en vooral hun intensieve samenwerking. En trouwens, ik zie dat we even oud zijn ;-)

1. Is 11 mm genoeg voor operatie? Mijn beugelbehanding zou ik namelijk pas vergoed krijgen vanaf overbeet van 14 mm.
Mijn kaakchirurgEN en orthodontist hebben voordat ik aan een beugeltraject en kaakoperatie begon goed samengewerkt. Ze houden gezamenlijk spreekuur om van te voren de patiënt samen te bekijken en samen een plan te maken. De vergoeding hangt hiermee samen. Mijn overbeet was niet voldoende maar ik had voldoende andere afwijkingen waardoor ze samen gepleit hebben voor vergoeding, ook omdat de beugel niet los te zien is van de operatie en visa versa. Mijn mond kon niet normaal dicht en de ortho en kaakchirurgen vonden dit een afwijking die groot genoeg is om in aanmerking te komen. Echter is dit niet zonder slag (zie ook één van mijn topics) of staat gegaan maar de aanhouder wint.
2. Zetten ze 6 weken kaken op elkaar? Heb nogal een communicatief beroep en moet goed verstaanbaar zijn.
Dit hangt af van de operatie. Maar volgens mijn kaakchirurgen gebeurt dit bijna nooit meer. Als alles er goed uitziet (kaakstand) na de operatie gaan ze de strakke elastieken verwijderen en krijg je andere elastieken. Mijn kaken hebben 8 dagen met strakke elastieken vast gezeten. Je krijgt er met de juiste tactiek de anticonceptie pil tussen je tanden door.
3. Moet je voor deze operatie verlof opnemen of meld je je ziek? Het zou bij mij medisch noodzakelijk zijn.
Als jouw kaakchirurg/orthodontist het medisch noodzakelijk vindt krijg je het vergoed, al doet de ene verzekering wel moeilijker dan de andere. Ik heb mij ziek gemeld, en heb 6 weken ziektewet omdat het bot zes weken nodig heeft om te genezen. Ik ben sociotherapeut en moet me goed verstaanbaar kunnen maken en daarnaast heb ik te maken met agressie, beide kan ik er nu niet bij hebben. Ik zit nu 2,5 week na de operatie, 1-2 uur praten vraagt veel van je kaken hoor! Je moet je dus afvragen of je na een aantal weken na de operatie al een hele dag zou kunnen praten. Dat lukt mij niet, kaken gaan dan pijn doen.
4. Is na kaakoperatie kans dat de kaken weer 'terug'gaan staan?
Op internet heb ik dit risico wel gelezen. Mijn kaakchirurgen hebben mij verteld dat dit te maken heeft met bepaalde risico's. K draag nu strakke elastieken die er voor zorgen dat mijn onderkaak op zijn plek blijft waar die hoort en het in de juiste stand geneest. Ik zal niet zeggen dat het risico er niet is maar geloof ook dat een goed nabeugeltraject nodig is om alles goed op rij te krijgen.
5. Hoe zit het met de restverschijnselen na jaren zoals ik die hierboven genoemd heb?
Er zijn een aantal mensen die na een kaakoperatie een doofgevoel in het gezicht overhouden.... maar de negatieve verhalen lees je vaak op internet en de meeste positieve lees je niet. Volgens mijn kaakchirurg is dit risico heel klein.
6. Hoe lang moet je vloeibaar eten?
De eerste 8 dagen heb ik vloeibaar gegeten omdat je kaken dan met elastieken strak vast zitten (niet gefixeerd). Er is een klein spleetje ivm spugen, medicatie etc.
Wat ik vooral at: nutridrink, sapje met fantomalt, soepen gemaakt van verse groenten en geplenderd, appelmoes, brintapap, fruitsmoothie, vlaflip van griekse yoghurt, vla, roosvice laxo en lijnzaad (verdunde t met water).
7. Voel je de plaatjes zitten?
Ik voel ze tot nu toe niet. In uitzonderlijke gevallen, als je er bv niet tegen kan, worden ze eruit gehaald.
8. Moet ik mij intakegesprek bij kaakchirurg laten staan of eerst zelf keuze maken? (Heb idee dat chirurg sowieso zal pleiten voor een operatie).
De belangrijkste vragen zijn: Wat wil jezelf? Wat is medisch noodzakelijk? Ik denk dat je in gesprek moet gaan met de kaakchirurg. Stel al je vragen tot dat het antwoord voor wel/niet een operatie duidelijk is. In mijn geval hebben we dit voordat ik aan een traject begon alles besproken. Ook gaf de medici aan dat ze rekening hielden met een aantal scenario's, al deze scenario's zijn vooraf door de verzekeraar vergoed. Zo konden ze alle kanten op.
Ik kan me nu voorstellen dat je bovenste tanden een overbeet creëren maar zulke dingen worden met een operatie weggewerkt: passend gemaakt zoals het hoort.
Al die horrorverhalen op internet begrijp ik niet. Bij mij gaat het heel voorspoedig en volgens mijn kaakchirurgen zoals het hoort en in vele gevallen gaat. Ik weet nu heel zeker dat ik de juiste keus heb gemaakt. En het moment dat ik wakker werd van de narcose voelde ik dat mn mond zo veel beter voelde en er ook uitzag. Ik vraag me wel eens af waarom ik het niet 10 jaar eerder heb gedaan, de komende jaren/rest van mijn leven wordt het volop genieten.
9. Gaat kaakoperatie altijd gepaard met beugel? Ik zou nu namelijk half haar langer moeten beugelen. Stel ik besluit nu het niet te doen maar later wel. Moet ik dan weer opnieuw beugel? Of kan het dan ook zonder beugel?
Je bent nu bezig en ik zou doorgaan tot dat de puntjes op de i zitten. Na een kaakoperatie zullen er nog tanden en kiezen moeten schuiven om alles passend te maken.
10. Heb het idee dat ik nu (onbewust) mijn onderkaak wat naar voren houd/duw. Als ik mijn lippen op elkaar heb, heb ik niet vaak mijn kiezen op elkaar. Als ik mijn kiezen op elkaar zet (en dus als de kaak daarmee weer wat naar achteren gaat) heb ik het gevoel dar dit meer spanning in mijn kaken veroorzaakt dan dat ik kiezen los van elkaar heb en mijn onderkaak iets naar voren staat (terwijl ik mijn lippen dan wel op elkaar heb). Is dit normaal? En zal dit geen problemen kunnen geven na de operatie? Dat ik dan nog de neiging heb om de kaak naar voren te duwen?
Deze vraag zul je aan de kaakchirurg moeten stellen. Ik ben geen medici. Wat ik zelf ervaren heb is dat ze je kaken/kiezen/tanden met een operatie heel mooi passend kunnen maken. Je mondopening, je beet, manier van poetsen, manier van eten.... alles is anders, maar wel passend. En vooral dat laatste, daar doe je t voor.

Laat je reactie maar weten en mocht je vragen hebben, dan hoor ik het wel. De komende periode ben ik nog wel op het forum ;-)
En nogmaals heel veel succes met je keuze!
ma, 02/15/2016 - 10:00 Permalink
L1986

Als antwoord op door MarianB86

Beste marianb86 hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Bij navraag blijkt dat ik een overbeet van7mm heb en een verticale overbeet van 1mm.

18 maart heb ik intake bij kaakchirurg. Nu had ortho het over springveren (forsus veren) waardoor de overbeet dentaal kon worden gecorrigeerd. De tandenstand van boven en onderkaak zou op deze manier beter passend gemaakt kunnen worden. Is dit niet veel handiger dan een kaakoperatie? Want ik vraag me af waarom ze dit dan niet bij iedereen doen? Daarnaast vraag ik me af of alle restverschijnselen echt verdwijnen (ook jaren na operatie). Of dat je altijd last blijft houden van bepaalde verschijnselen.
ma, 02/29/2016 - 20:09 Permalink