Mondspoeling met melkzuur, slecht voor tanden?

Author:
Samu
Posted:
za, 05/07/2016 - 11:02
Ik gebruik eigenlijk, al een tijd Vitis Gingivival mondspoeling en ik zie net dat er melkzuur in zit.

Normaal gesproken zijn zuren slecht voor je tandglazuur, maar hoe kan het dat ze zoiets in een mondspoeling doen?

Dat kan toch nooit goed zijn voor de tanden, of wel?
Lieneke

Goede vraag...ik vraag me namelijk precies hetzelfde af. Dat er melkzuur in zit, wil niet zeggen dat de pasta perse zuur in zijn geheel is. Er kunnen stoffen inzitten die basisch zijn zodat het geheel toch een neutrale pH heeft. Maar er zijn zat spoelmiddelen die echt heel zuur zijn. De vertegenwoordiger zegt mij dat het zuur heel snel gebufferd wordt door het speeksel. En een ingewikkeld verhaal: remineralisatie kan alleen optreden na demineralisatie. Dat betekent zo goed als dat een tand alleen maar sterker kan worden nadat hij afgezwakt is. De tand repareert zichzelf als het ware na een aanval en fluoride kan dan ingebouwd worden. Toch vind ik dit verhaal ook niet al te plausibel...Hoog tijd dat iemand hier eens onderzoek naar gaat doen. Vooral omdat ik mensen hoor klagen over gevoelige tanden na gebruik van zure spoelmiddelen.
ma, 05/09/2016 - 10:20 Permalink