Automatisch gebitssanering bij overstappen?

Author:
Carla21
Posted:
di, 05/10/2016 - 12:10
Hallo,

Ik heb momenteel een prima tandarts alleen zit deze nogal ver weg. Ik was bij deze praktijk gegaan vanwege mijn ernstige angst voor de tandarts maar ik denk dat ik deze nu wel onder controlle heb. Graag zou ik dus voor een tandarts bij mij in de buurt gaan. Ik ben gewoon netjes ieder half jaar op controlle geweest. Waar ik nu dus echter geen zin in heb, en wat wel iedere keer gebeurt is in het verleden bij overstappen, is een volledige sanering. Dat je in een nieuwe praktijk komt en de tandarts 'ineens' 11 gaatjes weet te vinden. Dit is me al tot 2 keer overkomen. Bij de eerste keer kon ik er nog inkomen want toen kwam ik ook van een kwakzalver af maar bij de 2e keer vond ik het toch wel een beetje raar worden. Dus wie kan mij vertellen: is dit een standaard gebruik? Als ik er voor zorg dat mijn oude dossier word overgedragen zou dit toch niet nodig moeten zijn?
Grappa

Dit is zeker geen gebruik en eerder kwalijk als het voorkomt. Als jouw dossier met foto's wordt overgedragen kan men dat als vertrekpunt nemen. Voor het makwn van foto's bestaan richtlijnen. Standaard foto's nemen mag nooit en al zeker niet wanneer de tandarts nog geen mondonderzoek heeft gedaan en de indicatie heeft gesteld. Je moet altijd toestemming geven voor het maken van foto's, de tandarts zal uitleggen waarom deze nodig zijn en kan behandeling weigeren als er een verschil van mening daarover ontstaat.
Ook wanneer behandelingen nodig zijn, zoals het overmaken van vullingen, moet de tandarts uitleggen waarom, wat de alternatieven zijn, wat de risico's zijn, kosten en dergelijke. Dat behoort tot de informatieplicht waartoe de wet haar/hem verplicht. De patient moet vervolgens toestemmen wanneer de tandarts er zeker van is dat alles goed is begrepen. Instemmen bij eenvoudige behandelingen kan ook door een afspraak te maken, je mond open te doen en alles te laten gebeuren.
di, 05/10/2016 - 14:03 Permalink