Onwenselijke ontwikkeling voortanden door beugel

Author:
bammbie
Posted:
za, 07/09/2016 - 10:21
Goedemorgen,
Mijn dochter kreeg ruim een jaar geleden een beugel vanwege een diepe beet en verkeerde stand van de kiezen ten opzichte van elkaar.
De diepe beet is weg en de stand van de kiezen is verbeterd. Ze draagt 's nachts nog elastiekjes van achter onder tot voor boven.
Het effect op de voortanden is dat er diastemen zijn ontstaan. Die zouden met een powerchain weer min of meer gesloten kunnen worden.
Waar ik me zorgen over maak, is dat de lengte van de voortanden door de beugel veel langer is geworden. Ook ging 1 tand scheef staan. Mijn dochter heeft er al verschillende ( minder leuke ) reacties opgehad. Vanwege de scheefstand van die twee tanden ten opzichte van elkaar heeft de ortho een aantal slotjes gerepositioneerd. De lengte van de voortanden blijft opvallend. De tandenboog verloopt niet in balans, wat wel zo was bij haar oorspronkelijke gebit.
Ik heb hiervan melding gemaakt bij de ortho. Hij verklaarde dat de ontwikkeling die is ingezet bedoeld is om de boventanden een esthetisch mooier aanzicht te geven.
Ik schrok van zijn toelichting. Kennelijk heeft hij een andere visie op esthetiek dan wij. Hiervoor zijn wij niet naar de ortho gegaan. Visueel vonden wij de boventanden zoals ze oorspronkelijk waren prachtig. Ik begrijp dat er van alles gaat schuiven door een beugel, maar dat doet toch niets met de lengte van boventanden, tenzij dat een doel op zich is.
Een sterkere draad zou het wel weer goed maken. Maar vergis ik me? Een sterker draad heeft toch geen invloed op de lengte van de voortanden. Daarmee worden ze toch niet zoals ze oorspronkelijk waren qua lengte? Valt deze esthetische behandeling weer terug te draaien?
Fijn weekend!
Attach
Ortholimburg

De diastemen tussen de tanden zijn waarschijnlijk veroorzaakt door de KL II elastieken en gaan wel terug dicht met een power chain. De middenste snijtanden zijn nu inderdaad een stuk langer dan de laterale ,. Dit komt door de positionering van de brackets .Er zit trouwens nog een hoogteverschil tussen 11 en 21 . Dit kan ook nog gecorrigeerd worden .Alleen, als U naar de beginsituatie kijkt, en dit mooi vindt, komt dit inderdaad niet overeen met wat wij als orthodontisten nastreven, omdat U naar het beeld nu kijkt, en wij naar het beeld op latere leeftijd. Tanden waarvan de snijranden allemaal " Mooi op dezelfde hoogte" worden geplaatst, resulteren op langere termijn in een verouderd gebit, het lijkt dan nl of de tanden zijn afgesleten. Wij richten ons in regel op de "smile line", dit is een denkbeeldige curve die parallel verloopt met de curvatuur van de onderlip in ontspannen toestand. In het geval van uw dochter is misschien een beetje teveel geaccentueerd, en dit kan uiteraard nog gecorrigeerd worden .Als U de tanden terug op 1 lijn wil , dan kan dat natuurlijk ook, maar dan moet U nadien niet klagen als het over 5 jaar of zo niet meer uitziet.
Ik zou als ik U was eens kijken naar de gebitsfoto's van mooie natuurlijke gebitten ( Claudia Schiffer, Julia Roberts...) dan kun je je een beeld vormen van wat ik bedoel.
za, 07/09/2016 - 13:44 Permalink