Breuk verticaal na vullen composiet door assistente

Author:
vonne
Posted:
wo, 07/27/2016 - 16:20
Mag ik even wat aandacht vragen voor het volgende?
Vorige week heeft de tandarts een grote amalgaamvulling uitgeboord bij de 2e molaar onder en heeft hij de assistente de composiet aan laten brengen. Ook verdoofde ze met injectie en met een soort pistool het tandvlees (op een ruwe manier).
De vulling omvat een enorm occlusaal gat.
Bij thuiskomst zag ik een breuk verticaal vanaf het kauwvlak naar beneden lopen. Wat baalde ik! Uiteindelijk vandaag de tandarts gebeld over een prognose, maar moet eerst weer langskomen. Wel wist de assistente al te melden dat de breuk er waarschijnlijk al had ingezeten volgens de tandarts.. lijkt mij heel apart want dan hoef je de amalgaamvulling niet meer te vervangen lijkt mij, maar ga je richting kroon. Ik baal enorm van het feit dat de assistente mij heeft behandeld, dit is niet aan mij gevraagd. Daarnaast zal er m.i. nu worden ingezet op een kroon. Of een wkb. Wat vinden jullie..
Grappa

De tandarts mag delegeren als de assistente bekwaam is tot het uitvoeren van de behandeling en nadat jij als patient akkoord bent gegaan met delegatie aan de assistente. Als dat niet het geval is is dit klachtwaardig
wo, 07/27/2016 - 23:24 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Grappa

Het geven van verdoving is een voorbehouden handeling. Dat houdt in dat er aan bepaalde regels moet worden gehouden:
1) De assistente moet bekwaam zijn in het geven van verdoving; heeft hier dus een opleiding in gevolgd. Dit zit niet standaard in de opleiding dus moet hier een apart certificaat van zijn.
2) De assistente moet dit schriftelijk opdracht van de tandarts doen
3) De tandarts moet aanwezig zijn in het pand zodat tussenkomst mogelijk is
4) De behandelaar moet vertellen dat het gaat om een voorbehouden handeling en toestemming van u vragen

Wat het vullen betreft: Zelfs een mondhygiënist leert niet om een dergelijke vulling te vervangen...dus ik vrees dat dit inderdaad te moeilijk is voor de assistente.

Het is inderdaad vreemd dat er gevuld wordt over een breuk heen....dan denk je inderdaad in de richting van een hele andere oplossing.
ma, 08/08/2016 - 10:39 Permalink