Beugel voor volwassenen, black triangle, tand in bovenkaak te ver naar beneden getrokken,...

Author:
FifiWhite
Posted:
zo, 08/14/2016 - 00:12
Hoi,

ik ben 28 jaar en ben eind september een jaar aan het beugelen. Ben nog altijd zeer blij dat ik deze kans gekregen en gegrepen heb. Toch zit ik al een hele tijd met gemengde gevoelens. De behandeltijd blijkt veel langer dan voorspeld. Natuurlijk kan de orthodontist dit nooit helemaal zeker bepalen op voorhand. Ieder gebit is anders. Het mijne laat zich helaas niet zo graag manipuleren.
De behandeltijd terzijde geschoven, zijn er nog twee dingen die me echt al maanden kopzorgen geven.
Mijn bovenste rij tanden stond echt scheef. Daardoor zit ik nu met een "black triangle" zoals ze dat noemen, wat wil zeggen dat er een open ruimte is ontstaan tussen tand en tandvlees.
De orthodontist zei dat dit nog goed kan komen als ik goed poets. Heb er helaas weinig vertrouwen in en heb weinig zien veranderen door de maanden heen.

Het andere wat mij stoort is dat één van mijn tanden te ver naar beneden is getrokken. Ik denk dat het komt omdat de tand ernaast zo scheef stond dat die de andere naar beneden heeft getrokken. Dit stoort mij énorm. Mijn orthodontist heeft het blokje aan die tand nu verzet zodat het terug in orde kan komen. Maar ik blijf bang dat ik ga blijven zitten met een gebit waarvan één tand zowat onder de rest hangt te bengelen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben tevreden over mijn orthodontist en ik wil wel geloven wat ze zegt, maar ik ben nogal snel in paniek.
Daarom mijn vraag: Is er onder jullie misschien iemand die met deze problemen ervaring heeft? Hoe is het afgelopen?

Hieronder foto's van hoe het eerst was, de tand die uitsteekt en de black triangle
Groetjes Fifi
Attach
Romy32

Een oplossing voor zo'n black triangle is soms het aanpassen van de vorm van de tanden.
Ze worden dan onderaan (dus aan de snijkant) iets geslepen, zodat de tanden beter tegen elkaar aan kunnen komen.
Of dat in jouw geval een mogelijkheid is, moet je even aan je orthodontist vragen.

Wat betreft de tand die lager staat (ik denk dat je de kleine snijtand links (op de foto rechts) bedoelt?): daar heeft je orthodontist nu toch de bracket voor verplaatst? Even afwachten denk ik, of er verbetering optreedt.
wo, 08/17/2016 - 09:59 Permalink